Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داد:

16 سانتیمتر فرونشست سالانه زمین در دشت ورامین/ رها سازی 15 متر مکعب بر ثانیه از سد ماملو برای کشاورزی تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از فرونشست 16 سانتیمتری سالانه زمین در دشت ورامین خبر داد.

16 سانتیمتر فرونشست سالانه زمین در دشت ورامین/ رها سازی 15 متر مکعب بر ثانیه از سد ماملو برای کشاورزی تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از فرونشست 16 سانتیمتری سالانه زمین در دشت ورامین خبر داد.

به گزارش ایانا از پاون، محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سالانه یک متر و 30 سانتیمتر افت سطح آب زیرزمینی را شاهد هستیم، افزود: سالانه با 16 سانتیمتر فرونشست زمین در سطح دشت‌های ورامین مواجه‌ایم و در برخی مناطق این دشت، فرونشست‌ها ناهمگون است که این موضوع باعث نگرانی‌های جدی شده است .

وی با اشاره به دو مبحث مهم فرونشست زمین و آغاز تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی در دشت ممنوعه ورامین گفت: استان تهران دارای حدود 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی منابع آبی است که حدود 84 میلیون متر مکعب آن مربوط به دشت ورامین است که از طرفی با افت منابع آب زیرزمین مواجه است و از سویی نیز با فرونشست زمین و باز نشست زمین در مسیر خط راه آهن سراسری روبرو است که نگرانی های جدی را ایجاد کرده است .

محمد رضا بختیاری ادامه داد: دشت ورامین حدود 370 میلیون متر مکعب برداشت دارد که 30 میلیون متر مکعب از این برداشت ها غیر مجاز است و اگر تمامی چاه های غیر مجاز مسدود شود باز هم 50 میلیون متر مکعب برداشت اضافی از چاه های مجاز داریم که بایستی جلوی این اضافه برداشت ها گرفته شود .

وی با اشاره به اینکه با مسدود کردن 180 حلقه چاه غیر مجاز می توان 10 میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرد افزود: از 3200 حلقه چاه موجود در منطقه دشت ورامین حدود 1400 حلقه مجاز و مابقی حدود 1800 حلقه چاه نیزغیر مجاز هستند .

عمده‌ترین طرح‌های آب منطقه‌ای تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه چاه‌های مجاز منطقه بیش از مجوز پروانه خود برداشت می‌کنند، افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران هم اکنون سه کار عمده بستن چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز و طرح تغذیه مصنوعی را در دستور کار خود دارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه طرح تعادل بخشی و احیا و تغذیه مصنوعی سبب شده تا در سال گذشته بتوانیم در استان تهران تا 10 میلیون متر مکعب در مصرف آب های زیرزمینی صرفه جویی کنیم، افزود: تلاش می کنیم تا در سال آبی جاری حدود 17 تا 18 میلیون متر مکعب در مصرف از منابع آب زیرزمین صرفه جویی کنیم .

بختیاری با اشاره به 289 میلیمتر بارندگی از ابتدای مهرماه سال گذشته تا 2 خرداد 96 در استان تهران، گفت: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته251 میلیمتر، به طور متوسط در سطح استان تهران به میزان 15 درصد افزایش داشته است .

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارش در شاخه رودخانه جاجرود با 583 میلیمتر و کمترین میزان بارش‌ها در منطقه ورامین با 198 میلیمتر بوده است افزود: در شهر تهران نیز شاهد 258 میلیمتر بارش بوده ایم .

مخازن سدهای تهران در حال پر شدن است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه در سال آبی جاری ذخیره برفی استان تهران نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است و این باعث شده تا نسبت به سال گذشته مدیریت آبی بهتری را اعمال کنیم، افزود: امسال ظرفیت مخازن 5 سد استان تهران از جمله سدهای طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و ماملو یک میلیاردو 90 میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با ظرفیت یک میلیارد و 20 میلیون متر مکعبی سال گذشته با 70 میلیون متر مکعب افزایش حجم مخازن آبی مواجه بودیم که به‌جز سد لار که مشکل فرار آب دارد، مابقی مخازن تا 15 خرداد بطور کامل پر خواهند شد .

وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت سد طالقان 425 میلیون متر مکعب و در حال سر ریز شدن است، افزود: مابقی سدهای تهران نیز در آستانه پر شدن و سر ریز شدن قرار دارند .

بختیاری ادامه داد: رها سازی آب از سد ماملو در سال گذشته در چنین زمانی برای کشاورزی 3 متر مکعب بر ثانیه بوده ولی هم اینک 15 متر مکعب بر ثانیه برای کشاورزی تهران و 2 متر مکعب بر ثانیه نیز برای تغذیه مصنوعی رها سازی می‌شود .

وی اضافه کرد: رها سازی آب بیشتر در کانال‌ها باعث خواهد شد تا کشاورزان نسبت به خاموش کردن چاه‌های کشاورزی مبادرت ورزند و اینکار به باز سازی منابع آب زیرزمینی کمک خواهد کرد .

تغذیه مصنوعی یکی از بهترین روش‌های ترمیم منابع آب زیرزمینی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته در منطقه شهریار بعد از تغذیه مصنوعی شاهد 15 متر افزایش سطح آب زیرزمینی بودیم، افزود: تغذیه مصنوعی یکی از بهترین روش های ترمیم منابع آب زیرزمینی است که در دولت یازدهم به این طرح و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی توجه ویژه ای شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه برای کلان شهر تهران با جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفر به‌جز طرح‌های سازه‌ای و سدها هیچ طرح دیگری پاسخگوی نیاز آبی نخواهد بود، بیان کرد: سال گذشته میزان مصرف آب شرب پایتخت 1 میلیاردو 30 میلیون متر مکعب بوده که اگر سدهای 5 گانه تهران نبودند به هیچ وجه نمی شد نیاز آبی پایتخت را تامین کرد .

وی با اشاره به کشور آلمان که بارندگی آن 6 برابر کشور ما است ولی مصرف این کشور کمتر از ماست از مردم خواست از مصارف بی رویه، و اصراف آب جلوگیری کنند .

بختیاری ادامه داد: هر متر مکعب آب تصفیه شده در تهران 1500 تومان هزینه در بردارد و دولت آن را با مبلغ حدود 400 تومان در اختیار شهروندان قرار می دهد لذا شایسته نیست آب تولیدی بااین مبلغ صرف مصارف بی رویه از جمله شستشوی حیاط، خیابان، اتومبیل و غیره شود .

وی تاکید کرد: بهترین روش برای حراست از منابع آب زیرزمینی ایجاد فرهنگ مدیریت در مصرف است و اینکار را بایستی از آموزش در دبستان‌ها آغاز کنیم تا این فرهنگ نزد کودکان مان نهادینه شود و نسل های آینده بتوانند مدیریت صحیح مصرف را در زندگی خود به‌طور کامل اجرایی کنند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید