Iranian Agriculture News Agency

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند

اعلام جزییات قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان

با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و با ابلاغ دستورالعمل‌ طرح نظارتی ویژه ایام این ماه نظارت و بازرسی از سوی واحدهای ناظر در مورد قیمت ۱۳ قلم کالای پرمصرف شدت گرفت. دستورالعمل طرح نظارتی به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران ابلاغ شد...

اعلام جزییات قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان



با نزدیک شدن به ایام ماه رمضان و با ابلاغ دستورالعمل‌ طرح نظارتی ویژه ایام این ماه نظارت و بازرسی از سوی واحدهای ناظر در مورد قیمت ۱۳ قلم کالای پرمصرف شدت گرفت. دستورالعمل طرح نظارتی به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران ابلاغ شد تا درخصوص اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که شامل ۱۳ قلم کالای دسته‌بندی شده است شاهد بازرسی و نظارت هرچه بیشتر واحدهای مربوطه در صورت رویت هرگونه تخلف از سوی فروشندگان یا ارائه‌ گزارش‌های مردمی باشیم.


اقلام مورد تقاضا در ماه مبارک رمضان لبنیات، پروتئین، برنج، روغن، قند، شکر، خرما، میوه، سبزی‌ها، شیرینی‌های پرمصرف، آش، حلیم، زولبیا و بامیه اعلام شده که براین اساس و طبق ابلاغیه دستورالعمل طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در استان تهران با حداکثر ظرفیت بازرسی و نظارت انجام خواهد شد. هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد و در دستورالعمل مربوطه آمده است که شهروندان و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند. یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به فارس گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور 20 هزار تن شکر سفید اعلا به قیمت 2 هزار و 855 تومان برای مصرف‌کنندگان نهایی در سراسر کشور توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از طریق عرضه در بورس و صدور حواله از سوی شرکت 30 هزار تن شکر با قیمت مصوب 2 هزار و 520 تومان به صنف‌ها و صنعت‌های‌ مرتبط مانند شیرینی‌پزها و زولبیاپزها، برحسب میزان ظرفیت تولیدی آنها فروخته می‌شود. به گفته وی، ‌با توجه به ذخایر مناسب کالاهای اساسی همچون گندم، برنج، شکر و روغن بابت توزیع و تنظیم بازار این کالاها در ماه مبارک رمضان هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. سیف تاکید کرد: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، به هر میزان که نیاز باشد در سراسر کشور کالا توزیع می‌کنیم. وی با اشاره به کافی بودن موجودی برنج شرکت بازرگانی دولتی گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن برنج خارجی به قیمت 2 هزار و 700 تومان برای مصرف‌کننده توزیع می‌شود.

علی اکبر مهرفرد، معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما قیمت هر کیلو برنج خارجی مرغوب برای مصرف‌کننده را 3 هزار و 700 تومان پیش‌بینی کرده است. مهرفرد درباره اجرای طرح ضیافت و تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز هر استان براساس سهمیه آنها تعیین و گوشت مرغ، برنج، روغن و شکر برای توزیع ارسال شده است. وی افزود: زمان توزیع کالاهای اساسی در هر استان بر اساس نیاز و شرایط بازار هر استان انجام می‌شود. مهرفرد گفت: قیمت کالاهای اساسی نیز در کارگروه تنظیم بازار تعیین شده و وزارت جهاد کشاورزی نیز این فهرست را به استان‌ها ابلاغ کرده است. وی افزود: تاکنون ۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد، ۴۰ هزار تن شکر ویژه مصرف خانوار و صنایع و ۳۰ هزار تن برنج برای توزیع اختصاص یافته است. معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص قیمت شکر گفت: قیمت فروش شکر به‌صورت عمده 2 هزار و 520 تومان درب کارخانه تعیین شده است.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران به خبرگزاری فارس گفت: با مصوبه اتاق اصناف ایران قیمت زولبیا و بامیه برای فروش در ماه مبارک رمضان امسال 12 هزار تومان تصویب و ابلاغ شد. وی افزود: پیشنهاد اتحادیه برای افزایش قیمت 15 درصد بود که در نهایت پس از بررسی‌های‌ انجام شده با افزایش حدود 8 درصدی قیمت زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته موافقت شد. بهره‌مند با تاکید بر اینکه مردم زولبیا و بامیه را از شیرینی‌فروشی‌های دارای جواز کسب تهیه کنند، افزود: متاسفانه در ایام ماه مبارک رمضان عده‌ای سودجو اقدام به عرضه و فروش زولبیا و بامیه غیربهداشتی در واحدهای صنفی خود می‌کنند. وی بیان کرد: واحدهای مجاز قنادی به شکل کاملا بهداشتی زولبیا و بامیه را پخت می‌کنند، اما واحدهای غیرمجاز، زولبیا و بامیه‌ خود را خریداری می‌کنند که معمولا عرضه‌کنندگان در این بخش زولبیا و بامیه را در مکان‌هایی غیربهداشتی پخت می‌کنند و سپس به واحدهای غیرمجاز مثل نان‌فانتزی و آب‌میوه‌فروشی‌ها می‌فروشند.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز اعلام کرد که تولید، عرضه و قیمت انواع سبزیجات مصرفی در آستانه ماه مبارک رمضان مناسب است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و گزارشی از آسیب دیدن تولید یا نبود محصول برای عرضه به ما موجود نیست؛ بنابراین دلیلی برای تغییر قیمت آن وجود ندارد. مهاجران با بیان اینکه قیمت انواع سبزیجات در روزهای گذشته هیچ تغییری نکرده است، به« ایسنا» گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم قیمت سبزی خوراکی از ۱۵۰۰ تا 2 هزار تومان و هر کیلوگرم سبزی آشی و پلویی از ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، تنها قیمت اسفناج در بین سبزیجات که برای پختن آش مورد استفاده قرار می‌گیرد آن هم در ۱۰ روز اول ماه مبارک رمضان قدری افزایش پیدا می‌کند که البته در صورت کمبود مقطعی این محصول می‌توان از سبزی‌های جایگزین استفاده کرد. مهاجران گفت: در حال حاضر تنها مشکل در زمینه عرضه و قیمت پیاز است که فقط از شهرستان دزفول تولید و عرضه می‌شود که به زودی و با ورود تولید فلاورجان استان اصفهان بازار میوه و سبزی از این محصول نیز اشباع می‌شود و هم‌اکنون قیمت پیاز سفید شیری کیلویی 2 هزار تا 2 هزار و 700 تومان و پیاز زرد کیلویی ۱۸۰۰ تا 2 هزار و 200 تومان است.

علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به مهر گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده به‌صورت عمده درب سردخانه 5 هزار و 300 تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده با احتساب هزینه حمل و نقل 5 هزار و 700 تومان است. گوشت مرغ منجمد به‌صورت شبانه‌روزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین و نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع می‌شود. گوشت قرمز منجمد وارداتی به قیمت هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان و گوشت قرمز منجمد تولید داخل نیز با قیمت ۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود. وی افزود: از آنجا که ذائقه مصرف‌کنندگان بیشتر به مصرف گوشت قرمز گرم تمایل دارد، بخشی از واردات به‌صورت گوشت گرم انجام شده است و در ماه رمضان به‌صورت شقه و با قیمت هر کیلوگرم ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و افق توزیع می‌شود. گوشت قرمز گرم گوسفندی به‌صورت بسته‌بندی نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و افق با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود و براساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، هر کیلوگرم ران گوشت گرم گوسفندی به‌صورت بسته‌بندی ۴۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید