Iranian Agriculture News Agency

کشف مورچه‌هایی که با استفاده از فضولات خود قارچ پرورش می‌دهند

گروهی از دانشمندان اخیرا گروهی از مورچه‌ها را در جنگل‌های برزیل یافته‌اند که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

کشف مورچه‌هایی که با استفاده از فضولات خود قارچ پرورش می‌دهند

گروهی از دانشمندان اخیرا گروهی از مورچه‌ها را در جنگل‌های برزیل یافته‌اند که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

به گزارش ایانا از نیوزویک ، مورچه‌ها مدت‌های طولانی پیش از انسان‌ها کشاورزی را ابداع کردند، یاد گرفتند که چگونه بر روی تکه‌های برگ و خرده ریزهای دیگر قارچ پرورش دهند و از آن تغذیه کنند. یکی از ابتدایی‌ترین مورچه‌های قارچ کار معروف به Mycetophylax asper در سال 1887 کشف شد اما از آن زمان تا کنون به ندرت دیده شده است. دانشمندان حتی مطمئن نبودند که این حشره دیگر وجود دارد یا خیر.

اما بر اساس مقاله‌ای که در مجله plos One چاپ شده است، محققان بار دیگر تعداد زیادی از این مورچه‌ها را در پارکی در برزیل معروف به جنگل ملی چاپه کو یافته‌اند. پس از اینکه حشره‌شناسی به نام راجریا سیلوا، در موسیو پارائنسه امیلیو گوئلدی خبر مشاهده این مورچه‌ها را پخش کرد، نویسندگان این تحقیق به پارک سفر کردند تا خودشان از نزدیک این مورچه‌ها را ببینند. آنها در آنجا 21 کلونی از این حشره را جمع کردند که برخی از آنها اکنون در آزمایشگاه تد شولتز، متخصص مورچه‌های قارچ کار در موسسه اسمیتسون در واشنگتن دی سی، زندگی می‌کنند. اما نگران نباشید: محققان می‌گویند تنها تعداد کمی از مورچه‌ها را از یک نقطه گرد ‌اند و هنوز تعداد بسیار زیادی در جنگل باقی هستند.

این مورچه، مجموعه‌ای از صفات عجیب و منحصر به‌فرد دارد. یکی از این ویژگی‌های این حشره این است که قارچ را روی ذرات فضولات پرورش می‌دهد. نویسنده اول مقاله، جفری سوسا کالو، محقق در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: از نظر فیزیکی، این مورچه پوشیده از موهای برافراشته‌ای است که در نوع این حشره بی‌نظیر است. همچنین یک شکاف در سر این حشره وجود دارد که به او اجازه می‌دهد تا شاخک خود را به عقب خم کند و یک برآمدگی برجسته روی سینه (وسط بدن) خود دارد که زگیل خوانده می‌شود.

شولتز می‌گوید: تحلیل ژنتیکی این مورچه نشان داد که یکی از ابتدایی‌ترین مورچه‌های پرورش دهنده قارچ است؛ مطالعات بیشتر درباره رابطه این موجود با قارچی که پرورش می‌دهد به محققان کمک می‌کند که به چگونگی فرآیند تکامل این حشره بهتر پی ببرند. تحقیقات این گروه همچنین نشان داد که این مورچه در یک طبقه‌بندی نادرست جای داده شده است؛ این مطالعات آنها را راهنمایی کرد که این حشره را در دنیای حشرات پرورش دهنده قارچ از نو طبقه‌بندی کنند. همچنین باعث شد نام این مورچه‌ها از Mycetosoritis asper به Mycetophylax asper ، تغییر پیدا کند.

شولتز می‌گوید: "من فکر می کنم ما هر چه بیشتر درباره شکل گیری روش‌های کشاورزی مورچه‌ها بدانیم، نکات مفید بیشتری برای کشاورزی انسان‌ها یاد خواهیم گرفت. هر چه که باشد مورچه‌ها به کشاورزی پایدار می‌پردازند و 60 میلیون سال است که در طبیعت زندگی می‌کنند ."/


ترجمه: محسن حدادی

L-960305-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید