Iranian Agriculture News Agency

با افزایش تولید ومصرف گوشت سه برابری در جهان به وقوع پیوست:

هشدار 200 دانشمند درباره کارخانه‌های کشاورزی صنعتی/ سه فاجعه میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، تغییرات آب و هوا و بیماری‌های مزمن/ بیماری‌های ذات‌الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری نتیجه تغذیه با گوشت آلوده به آنتی‌بیوتیک

سازمان بهداشت جهانی، سازمانی که در سطح جهان برای بهبود سلامت انسان فعالیت می‌کند، اعلام کرده که افزایش کارخانه‌های صنعتی کشاورزی، تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان و محیط زیست هستند.

هشدار 200 دانشمند درباره کارخانه‌های کشاورزی صنعتی/ سه فاجعه میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، تغییرات آب و هوا و بیماری‌های مزمن/ بیماری‌های ذات‌الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری نتیجه تغذیه با گوشت آلوده به آنتی‌بیوتیک

سازمان بهداشت جهانی، سازمانی که در سطح جهان برای بهبود سلامت انسان فعالیت می کند، اعلام کرده که افزایش کارخانه های صنعتی کشاورزی، تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان و محیط زیست هستند.

به گزارش ایانا از سایت The New York Times ، با توجه به گزارش گروه تحقیقاتی محیط زیستی موسسه ورلد واچ ( Worldwatch Institute )، پس از جنگ جهانی دوم، تولید فرآورده های دامی در ایالات متحده به طور فزاینده ای صنعتی شد. براین اساس با بالارفتن مصرف گوشت در ایالات متحده میزان کشتار گاو، مرغ و خوک هم افزایش یافت. همچنین تولید گوشت در سراسر جهان، طی بیش از چهار دهه گذشته سه برابر شده، این در حالی است که این میزان تنها طی 10 سال گذشته با 20 درصد افزایش رو به رو بوده است.

این تغییر گسترده در تولید و مصرف گوشت تا به حال عواقب وخیمی برای سلامتی انسان و محیط زیست به همراه داشته است و چنانچه روند فعلی ادامه یابد، مشکلات بیشتر خواهد شد.

با توجه به دستور سازمان بهداشت جهانی W.H.O که در مجمع سال گذشته بهداشت جهانی مطرح شد، مارگارت چان، مدیر کل این سازمان،به این سه چالش (فاجعه) اشاره کرد؛ میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک ، تغییرات آب و هوا و بیماری های مزمن "سه فاجعه با حرکت آهسته(" three slow-motion disasters ") در حال شکل گیری در چشم انداز بهداشت جهانی هستند و کار خانه های کشاورزی نقطه اتصال آنها به یکدیگر است.

با افزایش میزان گوشت و لبنیات ارزان ، بیماری های مزمن افزایش یافته است. موسسه معیار و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن تخمین زده است که بیش از نیم میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در سال 2015 ، مربو ط به رژیم غذایی مبتنی بر گوشت قرمزو محصولات فرآوری شده بود.

مشکل دیگری که وجود دارد افزایش ویروس ها حدود 75 درصد از آنتی بیوتیک های مورد مصرف در ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا دربخش کشاورزی استفاده می شوند. در حالی که ثابت شده، استفاده بی رویه از این داروها به منظور پیشگیری بیماری در میان حیوانات، کاری نادرست است.

همچنین انسان ناخواسته آنتی بیوتیک در دوزهای پایین را از گوشتی که می خورد به صورت باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک داخل بدن خود می کند که به صورت بیماری هایی مانند ذات الریه و یا عفونت های دستگاه ادراری نشان داده می شود.

یک مطالعه سال 2014 در مجله تغیرات آب و هوایی ( Climatic Change )نشان می دهد، انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مواد غذایی می تواند دمای جهانی را تا سال 2050 به بیش از 2 درجه سانتیگراد (3.6 درجه فارنهایت) افزایش دهد. اما با تغییرات رژیم غذایی که شامل مصرف گوشت و لبنیات کمتر است می توان به مقابله با آن رفت.

مطالعه دیگری درسال 2014در انگلستان نشان می دهد گوشت خواران دوبرابر مسئول انتشار گازهای گلخانه ای نسبت به افرادی هستند که از رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان استفاده می کنند.

براساس مطالعات اخیر ، اگر دستورالعمل های بهداشتی در مورد مصرف گوشت در سراسر جهان دنبال شود، انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مواد غذایی را می توان 29 تا 45 درصد کاهش داد. البته، این نیاز به تغییرات عمده در سیستم های غذایی دارد.

این در حالی است که نامه سرگشاده ای این هفته با امضای بیش از 200 دانشمند و کارشناس منتشر شد، که خواستار مقابله با کارخانه ها کشاورزی صنعتی به عنوان یک چالش بهداشت عمومی شدند . امضا کنندگان خواستار این موارد شدند، که برخی از آن ها در زیر آورده شده است:

-ممنوعیت استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک در دامداری ها و ارائه مشوق هایی به تولید کنندگان گوشت که روش درست دفع آنتی بیوتیک ها و فضولات حیوانی را به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست. به کار می برند.

-توقف پرداخت یارانه به کارخانه های کشاورزی

-ارایه استانداردهای تغذیه و راه اندازی کمپین های آموزشی در راستای هشدارهای بهداشتی درباره مصرف گوشت

-اختصاص بودجه های تحقیقاتی به پژوهش های مبتنی برگیاه

همچنین باید به یاد داشت که باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها یک چالش جهانی است و محدود به مرزها نمی شود و با افزایش بیماری های مزمن، سیستم های بهداشتی در همه جای جهان، با این چالش دست به گریبان هستند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید