Iranian Agriculture News Agency

کارگروه توسعه کشاورزی از بخش تخصصی کمک بگیرد

کارگروه توسعه کشاورزی از بخش تخصصی کمک بگیرد
کارگروه توسعه کشاورزی از بخش تخصصی کمک بگیرد

در حالی که کارگروه توسعه کشاورزی به فرمان ریاست جمهوری در استان‌ها تشکیل شده است، به‌نظر می‌رسد پروژه‌های کشاورزی تصویبی این کارگروه باید به تأیید کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تخصصی برسد.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان کرمان با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا گفت: کارگروه توسعه کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده و اشتغال در بخش کشاورزی در دستور کار این کاگروه قرار گرفته است.

سیدمحمد مرتضوی افزود: از آنجا که استان کرمان با بیلان منفی 1.1 میلیارد مترمکعب در بهره‌برداری از مناطق کم‌آب کشور محسوب می‌شود، توسعه کمی کشاورزی در این استان منطقی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اخبار رسیده، 77 هزار هکتار زمین شناسایی شده و برای واگذاری به شاغلان بخش، آماده شده است. این در حالی است که واگذاری اراضی کشاورزی باید با مشورت معاونت تولیدات گیاهی و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های شاغل در بخش کشاورزی باشد.

مرتضوی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد دستورالعمل اجرایی بخش آب و خاک مورد غفلت قرار گرفته و این در شرایطی است که بدون اذعان کارشناسان، بدون مدیریت آب و خاک، توسعه کشاورزی دست‌یافتنی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: کارگروه بدنه کارشناسی بخش‌های آب و خاک، باغبانی، زراعت، ترویج، دفع آفات، دامپروری و بازاریابی فرصت کافی دهد تا پروژه‌های اشتغال‌زا همراه با بهره‌وری و رقابت‌پذیری مشخص شده و شکل اجرایی به خود بگیرد.

فعال بخش خصوصی یادآور شد: کارگروه، اولویت را به متقاضیان دارای آب و زمین قرار دهد تا از الزام واگذاری زمین و آب که به زیان کشاورزی استان است، بی‌نیاز شویم.

مرتضوی تأکید کرد: کارگروه توسعه کشاورزی به‌دنبال ایجاد مجتمع‌های بزرگ دامداری، مرغداری و گلخانه با واگذاری زمین و آب هستند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ایجاد مجتمع‌های بزرگ کشاورزی و صنعتی نیازمند مدیریت متمرکزی است که باید توانمندی اداره و نگهداری از سرمایه وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر حمایت‌ها به‌صورت اختیاری به کشاورزان واگذار شود، امکان توسعه کشاورزی و همچنین پالایش کشاورزی موجود در استان کرمان فراهم خواهد شد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910309-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید