Iranian Agriculture News Agency

مطالعات تازه نشان می‌دهد:

کاهش آلودگی هوا در ایالات متحده، بر میزان بارندگی در برخی قاره‌ها تاثیر دارد

دانشمندان آمریکایی با طراحی چند مدل آب و هوایی دریافتند که کاهش انتشار آلاینده‌هایی مانند دی اکسید سولفور در آمریکا، بر میزان بارندگی در این کشور و حتی نقاط دور دست در قاره آفریقا نیز تاثیر خواهد گذارد.

کاهش آلودگی هوا در ایالات متحده، بر میزان بارندگی در برخی قاره‌ها تاثیر دارد

دانشمندان آمریکایی با طراحی چند مدل آب و هوایی دریافتند که کاهش انتشار آلاینده‌هایی مانند دی اکسید سولفور در آمریکا، بر میزان بارندگی در این کشور و حتی نقاط دور دست در قاره آفریقا نیز تاثیر خواهد گذارد .

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، بر اساس تحقیقی که در مجله Geophysical Research: Atmospheres به چاپ رسیده، دانشمندان انتظار دارند کاهش انتشار دی‌اکسید سولفور در ایالات متحده به افزایش بارندگی در منطقه نیمه خشک ساحل آفریقا (منطقه نیمه خشک به مساحت سه میلیون کیلومتر مربع بین صحرای بزرگ آفریقا در شمال و ساوانای سودان در جنوب) منجر شود، در حالی که بارندگی در آمریکا را اندکی افزایش خواهد داد .

فیلترهای آلودگی که در نیروگاه‌های زغال سوز در ایالات متحده در دهه 1970 میلادی کار گذاشته شده به‌طور موثری مانع از انتشار دی اکسید سولفور شده است. این گاز سمی به بارش باران‌های اسیدی و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی کمک می‌کند. چنانکه برخی دانشمندان اظهار کرده‌اند و شبیه سازی‌های کامپیوتری منتشر شده در این تحقیق نشان می‌دهد، اگر انتشار گاز دی اکسید سولفور در ایالات متحده تا سال 2100 به صفر برسد، بارندگی در ساحل می‌تواند از سطح 2000 تا 10 درصد افزایش یابد .

دن وسترولت متخصص علوم جوی در مرکز مطالعات زمین لامونت دوهرتی در دانشگاه کلمبیا و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: "کاهش انتشار این گازها در یک منطقه می‌تواند بر بارندگی در نقاط دوردست تاثیر بگذارد زیرا اتمسفر کره ما یکپارچه است. ما نشان می‌دهیم که مزایای بهداشتی و زیست محیطی سیاست‌های هوای پاک در آمریکا بر آب و هوای تمام جهان اثر مثبت می‌گذارد". دی اکسید سولفور با منعکس کردن نور خورشید به فضا، همزمان هوای زمین را سرد و خشک می‌کند و تبخیر سطحی ناشی از گرمایش زمین را از بین می‌‌رد. هر چند برخی تحقیقات پیشین، انتشار مقادیر زیاد سولفور در اروپا و آسیا را به خشکسالی های دهه 1970 و 1980 در ساحل ربط می‌دادند، این مطالعه نخستین تحقیقی است که بر نقش انتشار گازهای ایالات متحده بر آب و هوای نقاط مختلف جهان می‌پردازد".

محققان سه نوع مدل آب و هوایی جهانی مستقل طراحی کردند تا تاثیر قطع گازهای سولفور ناشی از فعالیت انسانی در ایالات متحده و به صفر رساندن آن و تثبیت انتشار آن در سطوح 2000 تا 2005 را بررسی کنند. در سناریوی به صفر رساندن انتشار این گاز، هر سه مدل، افزایش اندکی در میزان بارندگی جهانی با سطوح بالاتر در ایالات متحده و دیگر مناطق نیمکره شمالی را نشان داد. دو مدل نشان دادند که در فصول بارانی در ساحل، بارش ها 5 تا 10 درصد افزایش می‌یابد و مدل دیگر نشان داد که در این حالت، فصل بارانی، دو و نیم روز بیشتر به طول خواهد انجامید.

آرلن فیور نویسنده همکار این تحقیق و متخصص علوم جوی در لامونت دوهرتی می‌گوید: "ما وقتی دریافتیم که حذف سولفور تنها در یک کشور بر میزان بارندگی در یک قاره دیگر هزاران مایل دورتر چنان تاثیر عظیمی می‌گذارد، بسیار شگفت زده شدیم".

دانشمندان دریافتند که حذف گازهای ایالات متحده کافی بود تا کمربند بارندگی را 35 کیلومتر به سمت شمال حرکت دهد و بخش‌های بیشتری از ساحل را در داخل این کمربند قرار دهد. وسترولت می‌گوید: "ما انتظار نداشتیم که چنین تاثیر آشکاری را بر ساحل ببینیم. این گسترش کمربند بارانی گرمسیری به سمت شمال ممکن است به این معنا باشد که زمین‌های کشاورزی در لبه شمالی ساحل می‌تواند در آینده حاصلخیزتر بشود".

درو شیندلر محقق همکار در این مطالعه و دانشمند علوم جوی در دانشگاه دوک می‌گوید: "هر چند از این سه مدل دوتای آن در کلیات همخوانی داشتند اما در تعیین میزان دقیق اینکه با به صفر رساندن انتشار سولفور در ایالات متحده، چه مقدار تفاوت بارندگی در مناطق مختلف می توان انتظار داشت، با هم اختلاف دارند. ما تنها یک مدل از دنیای واقعی داشتیم - داده‌های تاریخی- که به آن تکیه کنیم و این امر، برقرار کردن رابطه کمّی بین انتشار گازها و پاسخ اقلیم‌ها به آن را با چالش بسیار مواجه می ساخت ".

تاثیر افزایش روزافزون انتشار کربن عامل پیچیده دیگری است. تکنولوژی پالایش دی اکسید کربن برخلاف دی اکسید سولفور هنوز بسیار دور از صرفه اقتصادی است. بنابر این ضمن اینکه سطح دی‌اکسید کربن همچنان بالا می‌رود، کاهش انتشار سولفور، یک "جریمه" اقلیمی را تحمیل می‌کند و آن کاهش سرد شدن هوا برای جبران گرمایش ناشی از انتشار دی اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی است .

شیندل می‌گوید: "اینکه با کمک تجهیزات کنترل آلودگی در نیروگاه‌های زغال سنگی، برای حفظ سلامت عمومی مردم، جلوی انتشار گاز دی اکسید سولفور را بگیریم فکر خوبی است اما بهتر آنست که به کلی نیروگاه‌های زغال سوز را تعطیل کنیم تا از مزایای آن در ارتقای سلامت عمومی و کاهش تغییرات اقلیمی بهره‌مند شویم."/


ترجمه: محسن حدادی

L-960306-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید