Iranian Agriculture News Agency

طی قراردادی 10 ساله؛

امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول به شرکت توسعه کشت دانه های روغنی واگذار شد

چهل و چهارمین قرارداد واگذاری رقم بذر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی با واگذاری امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول به شرکت توسعه کشت دانه های روغنی منعقد شد.

امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول به شرکت توسعه کشت دانه های روغنی واگذار شد

چهل و چهارمین قرارداد واگذاری رقم بذر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی با واگذاری امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول به شرکت توسعه کشت دانه های روغنی منعقد شد.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در نشستی که امروز با حضور معاون وزیر و رئیس این سازمان، معاون پژوهش و فناوری، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی، مدیرکل دفتر فناوری و رئیس شرکت توسعه کشت دانه های روغنی برگزار شد، امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول طی قراردادی 10 ساله و با روش انحصاری واگذار گردید .

دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان در این نشست بیان داشت: سازمان تا به امروز 845 رقم زراعی، باغی و مرتعی کشور را معرفی کرده است که از این تعداد 429 رقم زراعی، 412 رقم باغی و چهار رقم آن مرتعی است. خوشبختانه از این تعداد ارقام، 43 رقم به بخش خصوصی واگذار شده است و سعی می شود این روند با سرعت ادامه یابد.

وی خاطرنشان ساخت: رقم سویا کتول، جزو 44 رقمی است که خارج از محدوده دولت به بخش خصوصی واگذار می شود و قبلاً ارقام پنبه، ذرت واگذار شده بود و شامل سایر محصولات نیز خواهدشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو از نظر معرفی رقم به شمار می رود؛ اما پتانسیل بخش خصوصی بیش از این است که در حال حاضر وجود دارد و باید به کارگرفته شود.

زند با بیان اینکه در سال گذشته برای نخستین بار کمیته معرفی رقم تشکیل شده بود، یادآور شد: کمیته ملی معرفی ارقام 28 رقم بذر شامل 23 رقم از سوی سازمان و پنج رقم توسط بخش خصوصی را معرفی کرده است که اتفاق بسیار خوبی است و اعتقاد ما بر این است که صنعت بذر کشور با حضور پررنگ بخش خصوصی ارتقاء می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری پرقوت و خوب با بخش خصوصی معضلات دانه های روغنی در کشور مرتفع و تنوع لازم در ارقام ایجاد شود .

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز در این نشست با بیان اینکه واگذاری این قرارداد سومین رقم از دانه ای روغنی سویا است، بیان داشت: رقم سویا کتول برای نخستین بار در سال 89 معرفی شد و از ارقام خوبی به حساب می آید که توسعه یافته و عمدتاً در استان گلستان 60 درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و 50 درصد سویا داخل کشور را تشکیل می دهد.

دکتر نجفیان افزود: براساس رویکرد دولت و سیاست سازمان تحقیقات، واگذاری دانه های روغنی با سرعت دنبال می شود و عمدتاً سه هدف را دنبال می کند. اولین هدف ارتقای کیفیت بذر از طریق کاهش تصدی گری دولت و واگذاری به بخش خصوصی است. هدف دیگر برندسازی برای بخشخصوصی است و تجربه نشان داده که شرکت ها برای ارتقاء برند خود همت زیادی مصروف داشته اند و از کلیه امکانات و سرمایه گذاری در افزایش کیفیت ارقام بهره می جویند. هدف بعدی در دراز مدت رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش رویالیتی است که به 10 تا 12 سال وقت نیاز دارد؛ اما از این طریق سرمایه گذاری انجام شده برخواهد گشت .

دکتر ولدان مدیرکل دفتر فناوری سازمان نیز با قدردانی از حضور نماینده شرکت بخش خصوصی بیان داشت: دویست و یکمین تفاهم نامه انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بخش خصوصی انجام می شود. ما از مدتی پیش وارد بحث انتقال فناوری بذر شده ایم و تجربیات ذی قیمتی در حوزه دانش فنی در ارقام زراعی و باغی و سایر دانش ها به دست آورده ایم و امیدواریم این دستاوردها باعث خیر و برکت برای کشور باشد .

رئیس شرکت توسعه کشت دانه های روغنی نیز بیان داشت: شرکت در سال 1346 با مساعدت معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی سابق به ثبت رسید که وظیفه یک شرکت غیرانتفاعی با طراحی بی نظیر خدمات کشاورزی و صنایع وابسته را دارد.

شادی نو بیان کرد: در سایر کشورها تولید محصولات استراتژیک و فوق استراتژیک با همکاری مشترک با بخش صنایع انجام می شود. طراحان اولیه شرکت دانه های روغنی هم سهامداران خود را از بخش صنعتی انتخاب کردند تا از حمایت بیشتر آنان برخوردار باشند. همچنین به عنوان حلقه آخر از خدمت بخش بازرگانی برخوردار هستند.

وی با اشاره به دارابودن شرکت از سرمایه مادی و معنوی اظهار کرد: شرکت در بخش کشاورزی، تولید بذر و در بخش زراعی نهاده ها را توزیع می کند و بخشی نیز برای کارهای تحقیقاتی ایجاد کرده است و در استان ها آزمایش های پایه ای و کاربردی داشته است.

رئیس شرکت توسعه کشت دانه های روغنی بیان کرد: شرکت آماده است تا تولید رقم را مدیریت کند و رضایت مسئولان را داشته باشد و برای اولین بار توانسته به عنوان بخش خصوصی به معرفی ارقام برسد.

شادی نو از فعالیت های شرکت به ثبت رقم آرین اشاره کرد و افزود: ثبت رقم ارس در مراحل پایانی است و بر روی رقم کلزا کار می شود .

گفتنی است رقم سویا کتول با متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار و 748 کیلوگرم برتری عملکرد نسبت به شاهد، به دلیل سازگاری و عملکرد بالا، پایداری مناسب و مقاوم بودن در برابر خوابیدگی و ریزش و تیپ رشد محدود و همچنین متحمل بودن به بیماری ها به ویژه بیماری پوسیدگی ذغالی (مهم ترین بیماری سویا در منطقه) و مقاومت به نماتد سیست سویا، علاوه بر استان گلستان، در استان های خوزستان و مازندران قابل کشت است.

پیش بینی می شود این ارقام با 36 هزار هکتار سطح زیر کشت، 60 درصد سطح زیر کشت سویا در استان گلستان را در اختیار گیرد که در آن صورت، مجموع ارزش حال منافع ناخالص رقم در طول دوره جایگزینی بالغ بر 609.9 میلیارد ریال خواهدشد. آثار اقتصادی و مالی طبق قرارداد، معادل پنج درصد از قیمت فروش بذر گواهی شده تولیدی توسط شرکت بر مبنای قیمت مصوب معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و در صورت صادرات بذر تولید شده به خارج از کشور، سهم موسسه معادل ریالی پنج درصد قیمت صادراتی بذر براساس نرخ رسمی ارز (در سایت بانک مرکزی) در روز صادرات بذر از کشور، توسط شرکت خواهد بود .

در پایان این نشست با حضور نجفیان نماینده مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و شادی نو به نمایندگی از شرکت توسعه کشت دانه های روغنی، قرارداد واگذاری امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول منعقد شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید