Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با ایانا:

هفت درصد افزایش سالانه قیمت لبنیات، منطقی است/ شروع جدی برنامه‌های فرهنگ‌سازی مصرف شیر، از دو هفته آینده

کوچک‌ترین افزایشی در قیمت لبنیات، حساسیت اقشار مختلف را برمی‌انگیزد. این در حالی است که طبق نظر نمایندگان بخش خصوصی، این افزایش باید متوازن با نرخ تورم پیش رود.

هفت درصد افزایش سالانه قیمت لبنیات، منطقی است/ شروع جدی برنامه‌های فرهنگ‌سازی مصرف شیر، از دو هفته آینده

کوچک‌ترین افزایشی در قیمت لبنیات، حساسیت اقشار مختلف را برمی‌انگیزد. این در حالی است که طبق نظر نمایندگان بخش خصوصی، این افزایش باید متوازن با نرخ تورم پیش رود.

دبیر انجمن صنایع لبنی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در ارتباط با تغییر قیمت محصولات لبنی، گفت: به طور کلی متناسب با افزایش تورم و بالا رفتن هزینه‌های تمام شده تولید، افزایش هفت درصدی قیمت نهایی محصولات، به صورت سالانه، منطقی به نظر می‌رسد.

رضا باکری، با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت یازدهم، مواد لبنی جزو گروه کالاهای اساسی است، افزود: بنابراین وظیفه قیمت‌گذاری این محصولات نیز با ستاد تنظیم بازار است و انجمن صنایع لبنی، هیچ نقشی در این زمینه ندارد. مگر اینکه تولیدکنندگان برای پیگیری این موضوع به انجمن، وکالت دهند.

وی، عنوان کرد: البته این در شرایطی مانند امروز است که قیمت شیرخام همچنان ثابت بوده و از یک‌هزار تومان در روستاها و مناطق محروم تا یک‌هزار و 200 تومان در جاهایی که کارخانه‌های بزرگ حضور دارند، متغیر است.

باکری با بیان اینکه نمی‌توان در حال حاضر، قیمت خرید شیرخام را افزایش داد، اظهار کرد: طبق علم اقتصاد، وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد، تحت هیچ امری، امکان افزایش قیمت خرید نخواهد بود. زیرا رقابت ایجاد شده بین عرضه کنندگان، خواه ناخواه، کاهش قیمت را به وجود می‌آورد. بنابراین بازار امروز کشش افزایش قیمت خرید شیرخام را ندارد.

باکری، برنامه افزایش مصرف لبنیات در برنامه ششم را نامفهوم و بسیار کلی دانست و گفت: طبق جلسات مکرری که دست‌اندرکاران صنعت لبنیات و متولیان سلامت جامعه داشتند، مقرر شد که برنامه فرهنگ سازی به عنوان گام نخست، تا کمتر از دو هفته دیگر از طریق انجمن‌هایی مانند پزشکان، دندان‌پزشکان، متخصصان و محققان تغذیه دنبال شود. پس از آن باید دید که کارخانه‌ها برای مرحله بعد، چه تدبیری خواهند اندیشید.

دبیر انجمن صنایع لبنی، در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اکنون بیش از 12 میلیون نفر دانش‌آموز در کشور وجود دارد که با احتساب تعداد دانشجویان، به بالای 18 میلیون و 800 هزار نفر خواهد رسید؛ بنابراین اگر روزانه 200 سی‌سی شیر رایگان در میان آنها توزیع شود، حداقل به 3 هزار و 600 تن شیر نیاز خواهد بود که سالانه 648 هزار تن می‌شود.

باکری اظهار کرد: این در حالی است که اکنون تنها 120 هزار تن شیر برای مدارس توزیع می‌شود که یک‌ششم مقدار مورد نیاز است. به عبارتی، فقط 5 استان، آن هم به صورت محدود از این امتیاز بهره‌مند هستند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های به عمل آمده، حداقل تا پایان امسال، مقدار توزیع شیر مدارس، به 600 هزار تن برسد./

V-960306-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید