Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی 1276 هکتار از مزارع کلزا زنجان/ کاهش سطح قابل برداشت به 548 هکتار

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طی سال زراعی جاری از مجموع یک هزار و 824 هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان، یک هزار و 276 هکتار دچار خسارت سرمازدگی شده است. به طوری که سطح قابل برداشت محصول هم اکنون در استان به حدود 548 هکتار رسیده است.

سرمازدگی 1276 هکتار از مزارع کلزا زنجان/ کاهش سطح قابل برداشت به 548 هکتار

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طی سال زراعی جاری از مجموع یک هزار و 824 هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان، یک هزار و 276 هکتار دچار خسارت سرمازدگی شده است. به طوری که سطح قابل برداشت محصول هم اکنون در استان به حدود 548 هکتار رسیده است .

به گزارش ایانا از زنجان، حسین عامری با اشاره به بیمه رایگان یک هزار و 624 هکتاری محصول کلزا طی سال زراعی جاری در استان زنجان تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال از مجموع سطح قابل برداشت کلزا در استان یک هزار و 156 تن محصول برداشت شود .

وی ارقام فعلی مورد کشت کلزا در استان زنجان را اوکاپی، نپتون، گابریلا و هایولا4815 برشمرد و بر لزوم کشت ارقام با مقاومت بالا نسبت به سرمازدگی در استان تاکید کرد و افزود: «کشت و آبیاری به موقع» عاملی بسیار مهم و اساسی در جلوگیری از سرمازدگی محصول کلزا محسوب می شود .

عامری عنوان کرد: برای جلوگیری از مواجهه دانه روغنی کلزا با سرما، این محصول در استان زنجان حتما باید شهریور ماه آبیاری شود و بهتر است که تا 20 شهریور این کار انجام شده باشد .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه با کشت به موقع کلزا، قبل از افت دما محصول به مرحله روزت ( 8 برگی رسیده ) و از سرمازدگی در امان می ماند، خاطرنشان کرد: امسال مزارع کلزایی که در استان در اثر سرمازدگی و هجوم پرندگان مهاجر و گرسنه دچار خسارت شدند ،مزارعی بودند که دیرتر از زمان ذکر شده کشت شده بود .

وی با اشاره به اهمیت و لزوم توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کلزا به دلیل تامین روغن مورد نیاز کشورمان تصریح کرد: توسعه کشت کلزا منوط به ایجاد رغبت و انگیزه کشت در کشاورزان است و یکی از موثرترین راهکارهای آن افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول به شمار می رود .

عامری بیان داشت: به منظور کشت موفقیت آمیز کلزا در استان زنجان ضروری است طرح های تحقیقاتی برای هر شهرستان به طور جداگانه مصوب شده و اعتبار آن نیز دیده شود تا نتایج طرح در سطح گسترده قابل تعمیم باشد .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان پیشرو در زمینه کشت کلزا تصریح کرد: در حال حاضر مزرعه الگویی تولید بذر کلزا با استفاده از بذر مادری رقم اوکاپی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با عملکرد بسیار مطلوب حدود 50 تن آماده بازدید عموم کشاورزان از مناطق مختلف استان زنجان است .

وی در پایان با اشاره به اینکه زمان برداشت دانه روغنی کلزا در مناطق مختلف استان زنجان متفاوت است، گفت: برداشت کلزا هم اکنون در شهرستان طارم آغاز شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید