Iranian Agriculture News Agency

شیوع تب کریمه کنگو/ هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرید

هرساله با شروع فصول گرما و فعال شدن کنه‌ها، خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در انسان‌ها افزایش می‌یابد، اما می‌توان با رعایت موازین بهداشتی، از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

شیوع تب کریمه کنگو/ هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرید

هرساله با شروع فصول گرما و فعال شدن کنه‌ها، خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در انسان‌ها افزایش می‌یابد، اما می‌توان با رعایت موازین بهداشتی، از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز در یکی از گروه‌های تلگرامی، این متن در پایین تصویری تاسف‌بار، منتشر شده بود: "سلام به همگی. این عکس قبرستان دیزیچه اس و اون فرد نوه عمه بابای دوستمه، ۳۲ ساله و آتش نشان با ۲ تا بچه کوچیک. یک هفته پیش ماشین میخره و برای قربونی، گوسفند میخره از چوپونا. خودش بلد بوده ذبح کنه. کاراشو میکنه و تقسیم میکنه بین مردم. شب حالش بد میشه همراه با استفراغ و... ‌تب شدید. میبرنش دکتر میگن ویروسه. خلاصه تبش پایین نمیاد بعد سه روز آزمایش‌های تخصصی میفهمن تب کنگو داره، قرنطینه میشه و تا میان مداوا کنن دوشنبه میمیره، کلاً سه روز طول میکشه. خواستن جنازه رو بسوزونن که خانواده اجازه نداد. بسته‌بندی وکیوم کردن بدون حضور خانواده و مردم تشییع کردن، برادرش که پیشش بوده قرنطینه اس. گویا این مرحوم، دستش زخم بوده و از این طریق، عامل بیماری وارد خونش شده. لطفا از جاهای مطمئن گوشت بخرید!"

این متن عامیانه که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای هشدار به مردم منتشر کرده، حاوی واقعیتی است که در صورت سهل‌انگاری، می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. کشتار غیر رسمی دام، به‌جز مشکلات محیط‌زیستی که ایجاد می‌کند، ممکن است موجب انتقال بیماری‌های خطرناکی مانند تب‌کریمه کنگو باشد. متاسفانه با وجود هشدارهای فراوانی که متولیان بهداشتی به وپژه دامپزشکی به مردم می‌دهد، اما هرساله درگیری تعدادی از مردم با این بیماری در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

در همین زمینه مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی با تشریح ابعاد مختلف بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه‌، ترشحات دام آلوده‌، خون دام‌های آلوده، لاشه‌های ذبح شده‌ و له کردن کنه آلوده، به انسان منتقل و می‌تواند باعث بیماری در انسان شود.

عباس عباسی افزود: دام‌های اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شتر‌مرغ بیشتر در معرض ابتلای این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام‌های زنده و بازرسی‌های بعد از کشتار، بسیار دشوار است. همچنین با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی، مهم‌ترین راهکار جلوگیری از سرایت این بیماری به انسان، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده لااقل به‌مدت 24 ساعت در دمای 4-0 درجه قبل از مصرف است.

وی، جمعیت انسانی در معرض خطر این بیماری را عمدتاً چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دام، کشتارکنندگان غیرمجاز دام و پرستاران عنوان کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری را مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه‌ها) از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به‌مدت 24 ساعت در درجه یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، عدم عرضه کشتار غیرمجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و برچسب دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت‌های قرنطینه‌ای در مبادی ورودی دام به کشور دانست.

عباسی به شهروندان توصیه کرد: گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید حتماً به مهر و برچسب دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه داشته باشند. همچنین بهتر است گوشت خریداری شده به‌مدت 24 ساعت در یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف شود./

V-960307-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید