Iranian Agriculture News Agency

مالک تراکتور تغییر کرد!


باشگاه فوتبال تراکتورسازی که با حکم فیفا با محرومیت‌های سنگینی مواجه شده و این محرومیت برای فصل آینده نیز گریبانگیر آنها خواهد بود، این روزها با یک مشکل دیگر نیز روبه‌رو شده است. مشکل مالکیتی این باشگاه در چند روز اخیر بالا گرفته و رفته‌رفته کار به جاهای باریک کشیده است. در این میان شخصی که ادعای مالکیت این باشگاه را دارد، تهدید کرده که اگر در ایران مشکلش به سرانجام نرسد، با ارائه مدارک مستند به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت خواهد کرد. در همین راستا دیروز فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای به تیم تبریزی، خبر تغییر مالکیت باشگاه تراکتورسازی را با مسوولان آن در میان گذاشت.

داستان چیست؟

ماجرا از اینجا آغاز شد که ناصر شفق در دوران حضور تراکتورسازی در لیگ دسته اول مدیرعامل این باشگاه بود و توانست این تیم را به لیگ برتر بیاورد. اکنون شفق مدعی است اسنادی در دست دارد که ثابت می‌کند او مالک اصلی باشگاه است و حالا می‌خواهد مالکیتش را پس بگیرد. وی در مورد اینکه چرا بحث مالکیت در این مقطع مطرح شده، عنوان کرد: ‌«باشگاه تراکتورسازی سال 1387 منحل شد و بنده در آن سال باشگاه را در اختیار گرفتم و از لیگ یک به لیگ برتر آوردم. در لیگ برتر این باشگاه در سال اول زیر نظر خودم اداره شد و بعد هم پایدار ماند. از عزیزان سپاه که در این مدت زحمت کشیدند و اجازه ندادند سیستم باشگاه از بین برود تشکر می‌کنم.» مطابق انتظار اما این ادعای مالکیت واکنش‌های زیادی را درپی داشته است.

تایید مالکیت شفق

سعید عباسی، عضو هیات‌مدیره این باشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تلویحا این ادعای شفق را تایید می‌کند و می‌گوید: «همان زمان که بنده در باشگاه حضور داشتم، پیگیر این موضوع بودم ولی یکسری از اسناد مورد ادعا در باشگاه نبود. شفق اسنادی برای مالکیت تراکتورسازی دارد که بعضی از آنها در باشگاه وجود ندارد که یا معدوم یا گم شده است. شفق برای من اسنادش را فرستاد و بر اساس این اسناد، مالکیت وی بر باشگاه محرز است. به هر حال اگر شرایط همین‌طور باشد، شفق به فیفا شکایت می‌کند و اگر فدراسیون به این موضوع توجه نکند، بحث تعلیق هم پیش خواهد آمد.» در همین حال روز شنبه نیز فدراسیون فوتبال اسناد مالکیتی شفق را تایید و مالکیت مشروط باشگاه را به وی داد. خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشت: «پس از ادعای ناصر شفق مبنی بر مالکیتش در باشگاه تراکتورسازی، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با بررسی مستندات و مدارک، مالکیت این تیم تبریزی را به شفق دادند. در نامه‌ای که به دست باشگاه تراکتورسازی رسیده، اعلام شده که مدیریت فعلی یک هفته فرصت دارد مدارکش را به فدراسیون فوتبال ارائه کند وگرنه تیم تراکتورسازی، سال آینده با مالکیت ناصر شفق باید در مسابقات لیگ برتر حاضر شود.»

امیدوارم باشگاه‌ را مثل روز اول پس دهند

در عین حال اما اکنون شفق به بازپس‌گیری صرف باشگاه قانع نیست و خواهان شرایط مطلوب‌تری شده است. او دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «همواره درشروع هر فصل هر تیمی باید اول بدهی‌های قبلی را تسویه کند و بعد به ساختن تیمی قدرتمند و هماهنگ بپردازد. همان‌طورکه در سال ١٣٨٧ و ١٣٨٨به گواه تاریخ ما اول همه بدهی‌ها را پرداخت کردیم بعد شروع به ساختن تیم کردیم، درحالی که چند بازیکن خارجی هم داشتیم و هیچ پرونده بازی برای فصل بعد نداشتیم. امیدواریم باشگاه را در همان شرایطی که از ما گرفتند تحویل دهند و امیدوارم موجب آشتی تماشاگران با تیم باشیم.» مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی در پاسخ به این سوال که آیا او فقط در شرایطی که سپاه و بنیاد تعاون قصد تیمداری نداشته باشند برای پس گرفتن مالکیت تیم پیش می‌آید، خاطرنشان کرد: «اگر سپاه و بنیاد تعاون مسوول تیمداری هستند، چرا تراکتور؟! خیلی از تیم‌ها هستند که به قصد قربت می‌توانند به ‌آنها کمک و درآمد‌زایی کنند، مثلا فجر سپاسی شیراز یا استقلال اهواز.

اگرشرایط تیمداری خصوصی فراهم است بگذاریم هرکسی تیم خودش را اداره کند و این به حقیقت عدالت نزدیک‌تر است.» شفق در مورد اینکه اگر بعد از یک هفته تراکتورسازی مدارکی ارائه کرد و حقش را به اثبات رساند چه خواهد کرد، تاکید می‌کند در آن شرایط این موضوع را از مرجع دیگری مثل فیفا پیگیری خواهد کرد: «ما تابع قانون هستیم و هر حکمی که مبتنی بر اسناد و مدارک قانونی باشد را می‌پذیریم. امتیاز یک باشگاه، سند ملک یا خودرو نیست که بتوان با مراجعه با محاکم قضایی نسبت به اعاده آن اقدام کرد بلکه مراجع قانونی خود را دارد‌. فدراسیون فوتبال‌، AFC و FIFA و Cas مراجعی هستند که می‌توان در آنها طرح دعوی کرد. با حسن نیتی که هست بعید می‌دانم کار به آنجاها بکشد. جاده تهران تا تبریز خیلی طولانی نیست‌! ما مدارک خود را برای بررسی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده‌ایم که در کمیته حقوقی بررسی شده است. حال اگر معاونت حقوقی سپاه هم که عزیزان ما هستند، اسناد متقن و قرارداد واگذاری ما به سپاه را دارند به فدراسیون ارائه کنند یا حتی اینکه می‌توانند این اسناد را منتشر کنند.» در همین حال شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز می‌گوید باشگاه تراکتورسازی متعلق به بنیاد تعاون سپاه است و ناصر شفق اگر مدرکی دارد به این بنیاد ارائه کند.

سرنوشت نامعلوم 10 سرباز تراکتور!

اگر ماجرای مالکیت ناصر شفق بر باشگاه تراکتورسازی اثبات شود، باید پرسید با حضور ۱۰ بازیکن سرباز در این تیم سرنوشت سرخ‌های تبریز در فصل آتی چگونه رقم خواهد خورد؟ اگر ناصر شفق مالک تراکتورسازی باشد و این باشگاه وابسته به بنیاد تعاون سپاه نباشد، طبیعتا امکان حضور بازیکن سرباز هم در یک تیم خصوصی وجود ندارد. بر این اساس حداقل ۱۰ بازیکن فعلی تراکتورسازی باید به تیم‌های دیگر منتقل شوند آن هم در شرایطی که این باشگاه امکان فعالیت در فصل نقل‌وانتقالات را نخواهد داشت و طبیعتا نمی‌تواند بازیکن جدید جذب کند. متاسفانه با این وضعیت می‌توان گفت در صورت مالکیت ناصر شفق و جدایی ۱۰ بازیکن عملا تراکتورسازی امکان حضور در مسابقات لیگ برتر را به‌دلیل نداشتن بازیکن کافی پیدا نمی‌کند. دیروز اما «ایلنا» خبرداد که بنیاد تعاون سپاه به‌عنوان مالک کنونی باشگاه مدارک خود را تحویل مسوولان فدراسیون فوتبال داده و قراراست به‌زودی نسبت به آن رسیدگی و تصمیم نهایی گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید