Iranian Agriculture News Agency

پیش‌‎بینی تولید 2 میلیون و 800 هزار تن محصول پاییزه در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون و 800 هزار تن محصول پاییزه ازجمله گندم، جو، کلزا و چغندر قند برداشت شود که حدود 96 درصد آن نهایی شده است.

پیش‌‎بینی تولید 2 میلیون و 800 هزار تن محصول پاییزه در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون و 800 هزار تن محصول پاییزه ازجمله گندم، جو، کلزا و چغندر قند برداشت شود که حدود 96 درصد آن نهایی شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد قاسمی نژاد در جلسه شورای کشاورزی که در محل استانداری برگزار شد به عوامل موثر در تولید اشاره کرد و گفت: گندم آبی 100 درصد در تاریخ توصیه شده کشت شد. همچنین گندم دیم حدود 75 درصد در زمان توصیه کشت شد که دلیل آن تأخیر در آغاز بارندگی ها بود.

وی با بیان اینکه در ارتقاء تولید یکی از فاکتورهای موثر کشت تمام مکانیزه است، عنوان کرد: 76 درصد گندم آبی و 45 درصد گندم دیم با کارنده های کاملاً مکانیزه کشت شد که این نتیجه جذب 5 مرحله اعتبارات در خصوص مکانیزاسیون بوده که ضریب مکانیزاسیون از 0.75 به 33.1 ارتقاء پیدا کرده است.

قاسمی نژاد با بیان اینکه تغذیه و مبارزه با عوامل زیان رسان به صورت کامل و مطلوب صورت گرفته است افزود: در جهت ارتقاء کیفی گندم در سطح 260 هزار هکتار از کودهای میکرو استفاده شده است که این امر باعث شده استان خوزستان علاوه بر اینکه از نظر کمی در سطح کشور از لحاظ تولید گندم رتبه اول را داشته باشد از نظر کیفی هم رتبه نخست را در کشور دارا باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی با بیان اینکه شش مرحله آبیاری در مزارع صورت گرفته است افزود: در فصل کشت هیچ مشکل آبی نداشتیم به جز در حوزه مارون و جراحی که مشکلات خاص خود را داشته است.

وی روند تولید گندم را روندی صعودی اعلام کرد و گفت : در پنج سال گذشته و در طول دولت تدبیر و امید روند تولید همچنان افزایش پیدا کرده است و از 725 هزار تن خرید سالانه به یک میلیون و 400 هزار تن در سال جاری محقق خواهد شد که تاکنون یک میلیون و 340 هزار تن خریداری شده است و از خرید کشور که 2 میلیون و 607 هزار تن بوده 68 درصد گندم کشور از استان خوزستان خریداری شده است.

قاسمی نژاد روند تولید کلزا را نیز مانند تولید گندم صعودی ذکر کرد و گفت: در سال 94 - 93 تقریباً 9 هزار و 700 تن ،در سال 95 - 94 حدود 13 هزار تن و امسال پیش بینی می شود 23 هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود که تاکنون 21 هزار تن خریداری و تحویل کارخانجات داده شده است.

وی به بیان اینکه در سال 93 - 92 چغندر قند در سطح 2 هزار و 100 هکتار کشت شده است افزود: این میزان امسال به حدود 10 هزار و 200 هکتار که یک فاکتور اساسی در چرخه تناوب زراعی و کشاورزی پایدار و پایداری تولید محسوب می شود و تولید آن از 117 هزار تن به 750 هزار تن در سال جاری ارتقاء یافته است.

وی با بیان اینکه دو کارخانه استان تعطیل است گفت: محصول به هفت کارخانه در خارج از استان باید حمل شود و این باعث شده که با کمبود و مشکل کامیون مواجه باشیم. تاکنون حدود 47 درصد چغندر برداشت شده که با توجه به تعیین زمانی که باید 57 درصد برداشت داشته باشیم حدود 10 تا 13 درصد نسبت به زمان عقب هستیم.

وی گفت: امسال در سطح 359 هزار هکتار کشت تابستانه خواهیم داشت که حدود 163 هزار هکتار محصولات دائمی و باغات است که این میزان، 46 درصد برنامه راشامل می شود و 54 درصد معادل 191 هزار هکتار آن شامل محصولات فصلی هستند که پیش بینی می شود از سطح مذکور 3 میلیون و 500 هزار تن تولید داشته باشیم.

قاسمی نژاد افزود: کاهش سطح زیر کشت برنج و کشت برنج به صورت خشکه کاری، استفاده از ارقام زود رس که تقریباٌ 40 الی 50 روز دیرتر کشت می شوند و دو یا سه مرحله آبیاری کمتر خواهد داشت، ممنوعیت کشت برنج در حوزه های مارون و جراحی و در نهایت از حدود 110 هزار هکتار سطح زیر کشت به زیر 70 هزار هکتار رسیده است. از جمله برنامه هایی به شمار می رود که نهایی شده است.

وی افزود: کشت ارقام زود رس ذرت و کشت گیاهانی که آب کمتری مصرف می کنند از جمله حبوبات که در اولویت برنامه کشت تابستانه است، همچنین کشت دانه های روغنی مانند کنجد، سویا و آفتاب گردان و سبزیجاتی که آب کمی مصرف می کنند به جای ذرت و برنج از برنامه های دیگر کشت تابستانه محسوب می شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید