Iranian Agriculture News Agency

حفاظت از انرژی در کشاورزی

چگونه طرفداران اصیل حفاظت از منابع طبیعی از انرژی محافظت می‌کنند

کشاورزی پیشرفته به دنبال شیوه های کشاورزی پایدار و کارآمدتری است که یک مهندس اکوسیستم طراحی کرده است.

چگونه طرفداران اصیل حفاظت از منابع طبیعی از انرژی محافظت می‌کنند

کشاورزی پیشرفته به دنبال شیوه های کشاورزی پایدار و کارآمدتری است که یک مهندس اکوسیستم طراحی کرده است.

به گزارش ایانا از سایت modernag فنّاوری های اخیر کشاورزی مرتبط تر و خودکارتر می شوند به طوری که شاهد احیای بهترین شیوه ها از فنّاوری های کلاسیک هستیم و ظهور نرم افزارها و داده های علمی در حفاظت از انرژی به کشاورزان کمک می کند.

- تراکتورهای بدون راننده

رانندگی دقیق: فرمان بدون دست، مزارع را به سوی سطح جدیدی از بهره وری پیش می برد. حتی در کوچکترین مزارع، لایه ای از زمین همیشه در حال تغییر است. آخرین ماشین آلات کشاورزی می توانند با کمک حسّگرها، مانیتورها و فنّاوری نقشه برداری با دامنه ها، شیب ها، مناطق متراکم و حتی زمین های ناهموار سازگار شوند. حتی مدل های پیشرفته تر می توانند تنظیماتی کوچک تر از سانتی متر نیز داشته باشند. با چنین میزان دقّتی، کشاورزان می توانند از ماشین آلات به صورت صحیح تر و با سوخت کارآمد استفاده کنند.

ورودی بهینه: هنگامی که دستگاه های پاششی، کمباین و تراکتور با سیستم های دارای حسگر ادغام می شوند، کشاورزان می توانند توصیه هایی دریافت کنند که دقیقاً از چه مقدار کود و یا بذر استفاد کنند. تصور می شود که برای کمک به کشاورزی پیشرفته یکبار دقت غیرممکن است تا بتواند مقدار دقیق منابع موردنیاز خود را و نه حتی یک ذره بیشتر، بفهمد.

کاهش خطای انسانی: خطای انسانی که اغلب به دلیل خستگی اتفاق می افتد، می تواند به راحتی بهره وری کار با ماشین آلات سنگین را کاهش دهد. تراکتورها و کامباین های مجهز به GPS (سامانه اطلاعات جغرافیایی) با دقت بیشتری و البته بدون تغییر جهت دادن، در سراسر مزارع حرکت می کنند.

- سیستم های طراحی شده خورشیدی:

انرژی نور خورشید چیز عجیبی نیست و کشاورزان خلاق توان بالقوه انرژی خورشید را کشف کرده اند. اپراتورها کاربرد پمپ های آبیاری خورشیدی را به جای سیستم هایی که از لحاظ تاریخی با شبکه برق و یا گاز پروپان کار می کردند آزمایش می کنند. از دیگر کاربردهای خلاقانه فنّاوری در کشاورزی، در صنعت تهیه میوه خشک است که استفاده از روش زمان های دور یعنی خشک کردن با نور خورشید را مجدداً از سر گرفته اند. "جمع کننده های خورشیدی" با دقت بسیاری طراحی شده اند که به طور طبیعی گرمای خورشید را جذب و از آن برای گرفتن رطوبت و تهیه میوه خشک شده با آفتاب استفاده می کنند. در برخی مناطق آمریکا، کشاورزان زمین هایشان را به شرکت های مذکور اجاره می دهند تا صفحات خورشیدی، توربین های بادی و دیگر تجیهزات منابع انرژی های تجدیدپذیر را در آنجا نصب کنند.

- نرم افزار و داده

شبیه سازهای پیچیده آب و هوایی، داده های ماهواره ای و توالی ژنتیکی به کشاورزان کمک می کند که به طور یکپارچه با وقایع مختلف سازگار شوند.

ابرهای کامپیوتری درآسمان: در میان اندازه گیری های به دست آمده از ماهواره های زیرمداری، پیش بینی های محلی، حسّگرهای سطح مزارع و ایستگاه های هواشناسی کشاورزان نمونه مقادیر بسیاری از داده های آب و هوایی را به دست می آورند. نرم افزاری که مدل هایی می سازد و پیش بینی هایی ساعتی و فراتر از موقعیت محلی را شبیه سازی می کند. در میان الگوهای آب و هوایی نامنظم که با بهره وری سازش دارند، کشاورزان می توانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نرم افزارها بهترین زمان آبیاری و استفاده از کودها به شیوه ای کارآمدتر و حاصلخیزتر را دریابند.

بذرهای داده محور، سفارشی و محلی شده: در محصولاتی مانند ذرت، علم داده و نرم افزارهای پیشرفته به محققان اجازه می دهد شناخت بیشتری از کدهای ژنتیکی به دست آورند. به نوبه خود، شرکت های تولید کننده بذر نیز با استفاده از این دانش، ارقامی را مطابق با محیط زیست محلی در ذهن شان پرورش می دهند. در بعضی کشورها و نواحی خاص، مشاورین بذر، اطلاعات به دست آمده را ترکیب می کنند تا کارآیی محصولات را پیش بینی کنند. هنگامی که کشاورزان محصولاتی را پرورش می دهند که در آب و هوای محلی رشد و نمو داشته اند، این امر منجر به کاهش میزان استفاده از آب، زمین و انرژی می شود.

- بهره وری در زمین

سلامت خاک محور حفاظت از انرژی است. بدون درنظر گرفتن محصول یا آب و هوا، سهم قابل توجهی از منابع کشاورزی- طبیعی و یا دیگر موارد- به زمین سپرده می شود. همراه با باارزش ترین دارایی کشاورز، خاک سطحی کلیدی برای اطمینان از کوچک تر شدن ردپای کربنی است.

تناوب زراعی: هر گیاهی مقادیر مشخصی از موادمغذی خاک را مصرف می کند. از یک فصل رشد تا فصل بعد، کشاورزان می توانند تعادل موادمغذی خاک را حفظ کنند. این روند تناوب با جایگزین کردن عناصر مهم نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، خاک را تکمیل می کند. کشاوزران به طور منحصر به فردی از این مسئله آگاهند که خاک عاری از موادمغذی هزینه های مالی بسیاری را به همراه دارد.

محصولات پوششی: برای نگهداری موادمغذی ذخیره شده در زمین، برخی محصولات زراعی بین فصول رشد کاشته می شوند که به طور تحت الفظی همانند پتوی خاک برای خاک های سطحی اند. این محصولات پوششی از تبخیر آب جلوگیری می کنند، فرسایش خاک را کاهش می دهند و سطح نیتروژن خاک را متعادل می کنند. به طور معمول، رسیدگی به این مسائل نیازمند آبیاری و یا استفاده از کود است که هر دوی این موارد نیز نیازمند مصرف سوخت های دیزلی و یا برق است. در نتیجه، محصولات پوششی آب و نیتروژن بیشتری را در خاک حفظ می کنند و به کشاورزان کمک می کنند که از انرژی های کمتری استفاده کنند و خروجی های ناشی از مصرف این انرژی ها نیز کمتر می شود.

خاکورزی حفاظتی: هر یک از برگ های برداشت شده- ساقه ها، ریشه ها و برگ ها - از فصل قبل بر روی زمین رها می شوند. اگر کشاورزان توانایی کاهش و یا خودداری از شخم زدن توده های زیستی (بیومس) در زمین هایشان را داشته باشند، خاک مزایای فراوانی را تجربه می کند. به حداقل رساندن اختلال خاک به حفظ کربن خاک کمک می کند، مواد آلی باارزشی را به خاک می افزاید و نهایتاً منجر به استفاده کمتر از ماشین آلات و سوزاندن سوخت های فسیلی کمتر می شود.

- راه حل های جهانی

ساختن آینده ای با کربن کمتر، نیازمند چیزیی بیش از یک ایده، فنّاوری و یا شیوه است. هدایت ذهن ها به سوی کشاورزی پیشرفته منجر به ادامه کشف ارزش رویکردی جامع می شود. تقویت بوسیله دانش جهان طبیعی، اصول علمی و فنّاوری و تمایل به پایداری بیشتر سبب می شود کشاورزی پیشرفته به روش های بیشتری برای استفاده کمتر از انرژی دست یابد.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید