Iranian Agriculture News Agency

آتش سوزی‌ها در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، لرستان و خوزستان آغاز شده است

آماده باش نیروهای یگان حفاظت برای مقابله با حریق مناطق گرمسیر

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حریق عرصه‌های طبیعی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، لرستان و خوزستان آغاز شده است از آماده باش نیروهای حفاظتی در مناطق گرمسیر برای مقابله با حریق خبرداد.

آماده باش نیروهای یگان حفاظت برای مقابله با حریق مناطق گرمسیر

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حریق عرصه‌های طبیعی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، لرستان و خوزستان آغاز شده است از آماده باش نیروهای حفاظتی در مناطق گرمسیر برای مقابله با حریق خبرداد.

قاسم سبزعلی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، با افزایش دما و کاهش بارش‌ها رو برو بوده‌ایم. در چنین شرایطی عرصه‌های طبیعی کشور مستعد آتش سوزی است. در سال جاری نیز با توجه به وضعیت مناسب بارش‌ها و افزایش پوشش علفی کف جنگل، احتمال وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی شدت یافته است.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها، اقداماتی را برای تامین تجهیزات، گروه‌بندی جوامع محلی، راه‌اندازی پایگاه‌های اطفای حریق، آموزش نیروهای ادارات کل منابع طبیعی و غیره انجام داده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: همچنین جلسات منظمی با اعضای ستاد بحران برگزار شده است. بر اساس تبصره ذیل ماده 47 قانون حفاظت از منابع طبیعی، در زمان وقوع حریق تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری موظف به همکاری با سازمان جنگل‌ها برای کنترل حریق هستند. به همین منظور با دستگاه‌های مختلف جلسات منظمی برگزار شده است.

وی گفت: کانون‌های بحران به خصوص در نقاط زاگرسی توسط ما شناسایی شده است تا با همراهی جوامع محلی، دهداری‌ها و غیره از طریق ارائه آموزش‌های لازم، حریق را کنترل کنیم.

به گفته سبزعلی 95 درصد حریق‌های رخ داده در عرصه‌های طبیعی، عامل انسانی دارند. 60 تا 70 درصد حریق‌ها نیز ناشی از سهل‌انگاری مردم است. به همین دلیل در فصلی که مردم برای تفرج به عرصه‌های طبیعی رفته و برای پخت و پز آتش روشن می‌کنند، شاهد افزایش تعداد دفعات وقوع حریق هستیم.

وی بیان کرد: از طریق رسانه‌های مکتوب و رسانه ملی، اطلاع‌رسانی لازم در زمینه حریق انجام شده است. با کمک ائمه جمعه و جماعات، مراکز آموزشی و تحقیقاتی و سایر نهادها، اطلاعات مناسب در رابطه با حریق به جامعه هدف منتقل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها آتش زدن پس چر مزارع را یکی از دلایل سرایت حریق به عرصه‌های طبیعی اعلام کرد و افزود: کشاورزان برای آماده شدن زمین برای کشت جدید، کاه و کلش مزارع خود را آتش زده و حریق به عرصه‌های طبیعی سرایت می‌کند. با تصویب قانون، سوزاندن پس‌چر مزارع ممنوع شده است و مرتکبان به پرداخت جریمه و برخورد قانونی محکوم می‌شوند. اما برای مقابله با اثرات مخرب این روند، برنامه‌های آموزشی نیز برای جوامع روستایی برگزار شده است.

به گفته وی، سال گذشته 35 درصد وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی کاهش یافته است اما استان‌های زاگرسی شاهد افزایش حریق بوده‌اند. امسال نیز استان‌های واقع در نقاط گرمسیر نظیر خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهار محال و بختیاری شاهد وقوع حریق بوده‌اند که با هماهنگی‌های انجام شده و اقدام به موقع، خوشبختانه حریق عرصه‌های طبیعی این استان‌ها گسترش نیافته است.

سبزعلی با اشاره به اینکه مجامع جهانی صرفا در امر آموزش به ایران کمک کرده و از نظر مادی تجهیزات در اختیار کشور قرار نمی‌دهند، درباره خدمات دریافتی از سامانه جهانی پایش حریق عنوان کرد: از هشدارها و پیش‌بینی‌های این سامانه استفاده می‌کنیم.

وی افزود: البته یگان حفاظت با استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای و تعامل با سازمان هواشناسی، نقاط بحرانی که دمای آنها بیش از حد افزایش داشته را شناسایی کرده و نیروهای خود را به صورت آماده باش در این مناطق مستقر می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها کد 1504 را آماده دریافت گزارش‌های مردمی در زمینه حریق یا هر گونه تخریب و تصرف عرصه‌های طبیعی اعلام کرد و افزود: تماس با این کد، به صورت رایگان بوده و کارشناسان به صورت شبانه‌ روزی پاسخگوی تماس‌ها خواهند بود./

L-960308-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید