Iranian Agriculture News Agency

رئیس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در گفت‌و‌گو با ایانا اعلام کرد:

تصویب و اجرای 97 طرح‌ در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در سال 95/ امضاء تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک با سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی/ 144 عنوان طرح اولویت‌دار رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی

کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، طرح‌های پژوهشی را با توجه به نیازها و ضرورت‌ها بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی که با همکاری سازمان‌ها و سیاستگزاری سازمان‌های اجرایی و مراکز علمی تعیین‌شده بررسی و در صورت تأیید و تصویب مورد حمایت قرار می‌دهد.

تصویب و اجرای 97 طرح‌ در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در سال 95/ امضاء تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک با سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی/ 144 عنوان طرح اولویت‌دار رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی

کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، طرح‌های پژوهشی را با توجه به نیازها و ضرورت‌ها بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی که با همکاری سازمان‌ها و سیاستگزاری سازمان‌های اجرایی و مراکز علمی تعیین‌شده بررسی و در صورت تأیید و تصویب مورد حمایت قرار می‌دهد. ضمن اینکه در جایگاه سفارش پروژه‌های تحقیقاتی در چارچوب نیازها و ضرورت‌ها، حتی اقدام به تشکیل نشست­های کارشناسی برای هم اندیشی در مسائل اساسی کشاورزی برمی‌آید. با استفاده از خروجی این نشست‌ها چند موضوع مشخص و RFP آن تهیه و در سطح کشوری برای دریافت پروپوزال اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تاریخچه تشکیل این صندوق گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد. مأموریت صندوق، مدیریت، توانمندسازی و حمایت از تحقیقات به‌منظور تولید دانش و فناوری راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتکاء به مبانی معرفتی و سرمایه‌های علمی داخلی و خارجی است.

نصرت‌الله ضرغام با بیان اینکه در حال حاضر این صندوق با بیش از 70 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است، افزود: عمده فعالیت‌های صندوق در حوزه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به تشکیل کار گروه کشاورزی و منابع طبیعی در تشکیلات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، بیان کرد: کار گروه کشاورزی و منابع طبیعی ازجمله کارگروه‌های باسابقه صندوق به‌شمار می‌آید. سابقه تأسیس آن به سال 1384 برمی‌گردد. اعضای آن، اساتید برجسته در علوم کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی معتبر هستند.

ضرغام ادامه داد: کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی طرح‌های پژوهشی را که مشوق تولید محصولات کشاورزی با اتکا به استعدادهای بومی هستند، مورد توجه قرار می‌دهد و در بخش‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی، با تصویب و اجرای طرح‌های لازم در پیشبرد اهداف و بهره‌وری هر چه بیشتر از آب و خاک و اراضی کشاورزی توانسته است گام‌های مؤثری بردارد.

وی عناوین اصلی طرح‌های اولویت‌دار رشته‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را 144 طرح و شامل مدیریت، آموزش و ترویج کشاورزی (با 12 عنوان فرعی)، صنایع غذایی، تغذیه و سلامت مواد غذایی، اقتصاد کشاورزی (با 19 عنوان فرعی)، اقتصاد کشاورزی (با شش عنوان فرعی)، منابع طبیعی و مرتع (با پنج عنوان فرعی)، آب و آبخیزداری (با 25 عنوان فرعی)، خاک (با 9 عنوان فرعی)، مکانیزاسیون و مکانیک ماشین‌های کشاورزی (با شش عنوان فرعی)، علوم و صنایع چوب و خمیر و کاغذ (با 11 عنوان فرعی)، گیاهپزشکی (با 13 عنوان فرعی)، زراعت و باغبانی (با 24 عنوان فرعی) و محیط زیست (با 14 عنوان فرعی) اعلام کرد.

رئیس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد: 97 طرح‌ در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در سال 95 تصویب و اجرا شده است.

ضرغام با اشاره به همکاری مناسب بین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: با سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی در مردادماه سال 1395 تفاهم‌نامه‌ای با موضوع همکاری در زمینه طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی مشترک به امضاء رسید. ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی نیز عضو هیأت امنا صندوق است.

وی در پایان به فرایند و شیوه‌های حمایت صندوق از طرح‌های پژوهشگران کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: فرایند کار از مرحله ارسال و بررسی اولیه درخواست شروع می‌شود و مراحل تأیید اولیه در کارگروه، تشکیل جلسه کارگروه، اعلام نتیجه، داوری، تأیید ناظر، انعقاد قرارداد، اجراء و نظارت بر طرح‌های پژوهشی و تحویل تعهدات را طی می‌کند./

A-960309-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید