Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی و معاون سابق سفیر ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو):

جناب رئیس جمهور! چرا خانه ما را برنگرداندید؟ ما به قولمان (خودکفایی گندم) عمل کردیم، شما چطور؟

علی فریدونی، عضو هیأت علمی و معاون سابق سفیر ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) امروز 9 خرداد، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ملت ایران، با استناد به جایگاه ساختمان شیشه‌ای واقع در بلوار کشاورز تهران و اهمیت آن برای صدها هزار فعال بخش کشاورزی، خواستار اقدام رئیس جمهوری در این ارتباط و ایجاد بارقه امید تازه میان آنها در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش شد.

جناب رئیس جمهور! چرا خانه ما را برنگرداندید؟ ما به قولمان (خودکفایی گندم) عمل کردیم، شما چطور؟

علی فریدونی، عضو هیأت علمی و معاون سابق سفیر ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO ) امروز 9 خرداد، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ملت ایران، با استناد به جایگاه ساختمان شیشه‌ای واقع در بلوار کشاورز تهران و اهمیت آن برای صدها هزار فعال بخش کشاورزی، خواستار اقدام رئیس جمهوری در این ارتباط و ایجاد بارقه امید تازه میان آنها در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، علی فریدونی که به استثنای دوران هشت ساله دولت‌های نهم و دهم در دوره اصلاحات نیز ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان بزرگ (پیش از تفکیکی استانی به سه استان) را بر عهده داشته است و در دوره جدید نیز برای مدتی مأموریت معاونت سفیر ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) را بر عهده داشت، در متن این نامه که با عنوان "جناب رئیس جمهور! چرا خانه مارا برنگرداندید؟ جناب آقای روحانی! ما به قولمان (خودکفایی گندم) عمل کردیم ! شما چطور؟" رئیس جمهوری را خطاب قرار داده، نوشته است:

"چهار سال قبل در چنین فصلی، وجیزه‌ای را خدمت‌تان تقدیم و در آن متواضعانه درخواست نمودم که خانه‌مان را بهمون برگردانید (آقای روحانی! خانه ما را به ما برگردانید، نگارنده، بهار، 92/3/30- خودکفایی؛ با اعمال شاقه!؟ شاید وقتی دیگر، نگارنده، شرق، 92/10/16)

خانه‌ای که در یک بده - بستان غیرشفاف و البته غیرکارشناسی، به دستگاهی واگذار شد که اولاً: فضا و المان‌هایی که در اطرافش تعبیه شده است؛ هیچ سنخیتی با وظایفش نداشت!؟ ثانیاً: دارای املاک و ساختمان‌های متعددیست! کاخی دارد که قدمت، قدرت و شهرتش به مراتب بیشتر از اینجاست! ثالثاً: بلواری که این ساختمان مشرف بر آن است، به نام عنوان این ساختمان است (بلوار کشاورز) رابعاً: از قرار مسموع، هنوز هم طبقات این ساختمان عظیم پر نشده است! این در حالی بود که به لحاظ تنوع وظایف محوله به وزارت جهاد کشاورزی (به‌ویژه پس از ادغام) با محدویت اتاق مواجه بودیم! به‌نظر می‌رسد آنچه باعث علاقه‌مندی دوستان قوه قضاییه به این ساختمان شده، نیازشان به جا و مکان نبوده، بلکه چشم‌انداز ( view ) آن بوده است.

با وجود اینکه از همان ابتدای انجام این کار در دولت دهم، فعالان دلسوز بخش کشاورزی به آن اعتراض کرده و خواهان لغوش شدند (وزارت در کارتن، علیرضا صفاخو، ماهنامه دام، کشت و صنعت، شماره 134، اردیبهشت 90 - بلوار بی‌مسما، نگارنده، روزنامه شرق، 911/3/1) اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پاسخی داده نشد؛ چه، خودکرده را تدبیر نبود.

بعد از انتخاب جنابعالی که بارقه‌ای از امید در دل مردم عموماً و کشاورزان به‌ویژه ایجاد شد، بنده با تقدیم‌نامه فوق‌الذکر؛ مطمن بودم که شما کلید حل این مشکل را داشته و آن را حل می‌کنید. همان‌طور که مشکل هنرمندان را با برگرداندن خانه سینما و... حل نمودید. اما متأسفانه گویا این فقره با بقیه متفاوت بوده است.

به همین خاطر وقتی در مصاحبه‌ای فرمودید: "همه خانه‌ها رو به صاحبان‌اش برگرداندیم" به خود گفتم ای کاش آنجا می‌بودم و عرض می‌کردم: "بله! ولی به استثنای ما آستین‌کهنه‌هایی که وزیری محجوب و مأخوذ به حیا داشتیم و یا زورتان به طرف مقابل نرسید، خواهش می‌کنم:

اولاً: به اصل 113 قانون اساسی عنایت فرموده و این موضوع را به اصل تفکیک قوا مرتبط نکنید!

ثانیاً: در صورتی که قرار بود به صاحب‌خانه پول بدهید تا در شلوغ‌ترین نقطه تهران خانه بسازد؛ به استناد اصل 160 قانون اساسی، وزیر دادگستری را مکلف به انجام این کار می‌کردید. چه، در این صورت روحیه تخریب‌شده صدها هزار فعال بخش کشاورزی ترمیم می‌شد و برای دوستانی که معتقدند جا ندارند، ساختمانی تازه، ساخته و تحویلشان می‌گردید.


جناب رئیس جمهور محبوب

به خدا! به پیغمبر! خوب نیست گفته شود رژیم قبل برای کشاورزان، خانه‌ای در شأن آنها ساخت، اما جمهوری اسلامی آن را از ایشان گرفت و آنها را در پایتخت آواره کرد!


جناب آقای دکتر روحانی

آیا اگر وزیری نجیب و با مناعت طبع، بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی و تحمل شنیدن گوشه و کنایه همکارانش؛ قبول کرد که گندم را خودکفا کرده و درجه وابستگی روغن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، باید این‌گونه به ایشان پاسخ داده شود!؟ اگر حجتی پیش‌شرط بازگرداندن ساختمان شیشه‌ای را برای خودکفایی گندم می‌گذاشت؛ چه می‌کردید؟ ایشان شخصیتی است که رهبری محترم نظام، درباره‌اش فرموده‌اند: "حجتی می‌تواند گندم را خودکفا کند؛ اگر بخواهد!" او خواست و شد. ولی آیا پاسخ این کار بزرگ و آبرمندانه‌اش، همین بود؟ بنده شاهد بودم که برخلاف عده‌ای که برای گرفتن این پست‌ها، آسمان را به زمین می‌دوزند، برای فرار از این مقام، قصد 10 روزه کرد و به امام رضا (ع) پناهنده شد، ولی حضرتعالی شبانه ایشان را به تهران فراخواندید!


آقای رئیس جمهور

منصرف از اینکه وزیر کشاورزی دور دوم‌تان، حجتی یا فرد دیگری باشد (از قرار مسموع ایشان دیگر نمی‌پذیرد!) امیدوارم بازپس‌گیری ساختمان شیشه‌ای، اولویت اولش باشد؛ چه، مدیریت بر منابع انسانی، با مدیریت بر پیچ و مهره قطعاً متفاوت است!

جالب است که گروهی از همکاران که بخش اعظم از خدمتشان را در ساختمان شیشه‌ای گذرانده‌اند و همچنین برخی از کشاورزان پیشرو که با این ساختمان نوستالوژی دارند، سوگند خورده‌اند پای در این ساختمان جدید و آن هتل 50 ساله نگذارند.

در خاتمه انتظار دارم در بدو شروع دوره دوم ریاست جمهوری‌تان، وزیر دادگستری را مأمور فیصله بخشیدن به این موضوع مهم بفرمایید تا خدای ناکرده مجبور نشویم این شعر لسان‌الغیب را زمزمه کنیم که : ما ز یاران چشم یاری داشتیم/ خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم."/

S-960309-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید