Iranian Agriculture News Agency

نهاد ان جی اویی برای توسعه کشاورزی کنیا و شرق آفریقا

هدف بزرگ کی.آی.او.اف:توسعه روستایی و آموزش کشاورزی ارگانیک/ دانش‌آموزان و جوانان کشاورز هدف کی.آی.او.اف

مؤسسه کشاورزی ارگانیک کنیا 1(KIOF) سازمانی غیردولتی (NGO) است که در سراسر کنیا و منطقه شرق آفریقا فعالیت می کند.

هدف بزرگ کی.آی.او.اف:توسعه روستایی و آموزش کشاورزی ارگانیک/ دانش‌آموزان و جوانان کشاورز هدف کی.آی.او.اف

مؤسسه کشاورزی ارگانیک کنیا 1 (KIOF) سازمانی غیردولتی (NGO) است که در سراسر کنیا و منطقه شرق آفریقا فعالیت می کند.

به گزارش ایانا از وبسایت کی. آی. او. اف، این سازمان برای کسب منفعت و یا دیگر اهداف تجاری راه اندازی نشده است. تنها هدف آن کسب منافع در مقیاس بزرگ برای عموم افراد با ارتقاء توسعه روستایی، آموزش کشاورزی ارگانیک و خدمات بازارهای مرتبط با آن است.

این سازمان در شهر ژوژا (Juja town) در شاهراه بسیار پیشرفته تیکا- نایروبی (Nirobi-Tika) واقع شده است. KIOF در سال 1986 به طور رسمی تأسیس شد تا به آموزش و ارتقاء روش های کشاورزی ارگانیک به خرده مالکان کشاورز کنیایی بپردازد. برنامه های اولیه در استان های سابق مرکزی و شرقی کنیا انجام شد و در تشویق کشاورزی کم هزینه موفقیت آمیز بود. در نتیجه، کشاورزی ارگانیک بسیار محبوب شد و منجر به افزایش تقاضا برای کسب اطلاعات عمومی و آموزش کشاورزی ارگانیک در تمام نواحی شرق آفریقا شد. در حال حاضر، KIOF به ترویج آموزش های عملی به گروه های کشاورزان، دانش آموزان دارای مدرک 2 KCSE و دیگر جوانان روستایی می پردازد.

دیدگاه KIOF آن است که مؤسسه برتری برای پذیرش همگانی کشاورزی ارگانیک باشد. آنان پیشگام و رهبر در کشاورزی ارگانیک اند و متعهد شده اند که به تصویب همگانی کشاورزی ارگانیک با آموزش شیوه های ارگانیک، به کارگیری آفت کش های ارگانیک، تولید داروهای زیستی، بازاریابی تولیدات ارگانیک تازه و خشک شده و مدیریت احشام بپردازند.

مأموریت آنان، ترویج کشاورزی ارگانیک از طریق آموزش، تولید، اجرای مرحله به مرحله و بازاریابی تولیدات ارگانیک برای داشتن سبک زندگی سالم و تقویت اقتصادی است.

مربیان کشاوزان، روش های کشاورزی ارگانیک با استفاده از منابع محلی در دسترس از جمله دانش بومی محلی را برای تولید بهینه و طولانی مدت مواد غذایی جمعیت رو به رشد به خرده مالکان کشاورز آموزش می دهند. این مؤسسه برای رسیدن به این هدف، کشاورزان را به سمت رویکرد جامعی در نظام کشاورزی شامل عواملی از قبیل انتخاب محصول، فنون خاکورزی، فرآیند تولید کمپوست، سیستم های کاشت، ذخیره محصول، مراقبت از حیوانات و رفاه، حفاظت اکولوژیکی محصولات، حفاظت از آب و خاک، اگروفارستری 3 (نوعی کاربری زمین با تلفیق درخت، گونه های زراعی و دامی در یک جا)، زنبورداری و داروهای زیستی برای انسان تشویق می کند. همچنین این مؤسسه گردشگری اکولوژیکی، تغذیه و دامداری متعادل با فعالیت های انسانی را ترویج می دهد. مراکز تجمع این مؤسسه در چندین شهرستان از استان های سابق مرکزی و شرقی و دره ریفت (Rift) پابرجاست. KIOF با سایر ان جی او ها، بخش های دولتی و سازمان های تحقیقاتی همکاری می کند. این مؤسسه کتاب هایی درباره شیوه های کشاورزی ارگانیک برای خرده مالکان به چاپ رسانده است که عبارتنداز: یادداشت های مزرعه ای در کشاورزی ارگانیک، ان جورج، 1990 و 1994؛ کشاورزی ارگانیک:کتاب درسی دانشگاهی، ان جورج و مانو (Mano) ، 1999. آموزش های ارائه شده به کشاورزان درباره کشاورزی ارگانیک به صورت تئوری و عملی است.

هدف اصلی این گروه، توسعه آموزش ها به ویژه برای کشاورزان در مقیاس کوچک است. محتوای این دوره ها به چهار بخش اساسی تقسیم می شود که شامل واحدهای درسی اول، دوم، سوم و کار سفارشی است .

این سازمان یک ارائه دهنده مهم آموزش های مداوم به بزرگسالان به ویژه مخاطبان بخش کشاورزی است. آمدن کامپیوترها و عصر اطلاعات سبب انفجار دانش و نیاز مداوم به دسترسی به اطلاعات بی طرفانه از طریق گسترش آموزش شده است. کلاس های برنامه درسی KIOF شامل: باغبانی، مدیریت زمین، مدیریت چمن، علوم کشاورزی، مراقبت از حیوانات کوچک، ماشین آلات و مغازه داری، تغذیه و سلامت، مدیریت چهارپایان و واحدهای بیولوژی است.

KIOF گروه قوی برای آموزش و پشتیبانی کارکنان دارد. این سازمان به شکل هیئت مدیره اداره می شود و مدیریت عامل آن را جان دبلیو ان جورج (John W Njorge) و با همکاری گروهی از هماهنگ کنندگان برنامه ها بر عهده دارد. این سازمان برای انجام مؤثرتر تعهداتش، فعالیت های خود را به پنج بخش خدماتی به طور متمایز تقسیم می کند: آموزش، گسترش، انتشار، مشارکت تحقیقاتی در مزارع و مشاوره. این خدمات توسط بخش های زیر انجام می شود:

· بخش آموزش: مسئولیت آموزش کشاورزان و برپایی کارگاه های آموزشی منطقه ای را بر عهده دارد.

· بخش توسعه و مشاوره: مشارکت تحقیقاتی در مزارع، ارائه خدمات مشاوره ای و مراکز تجمعی.

· بخش اطلاعات: مدیریت کتابخانه پربار این مؤسسه و تهیه نشریات مختلف. همچنین این بخش خبرنامه ماهانه ای را در بخشی از مجله سه ماه به نام مامبو لیزا (Mambo Leisa) منتشر می کند.

تمامی این بخش ها را دبیرخانه ای مرکزی مدیریت می کند.

کشاورزی ارگانیک چیست؟

ارگانیک به معنای انواع چیزها برای کشاورزان و مصرف کنندگان در کشورهای مختلف در سراسر دنیاست. به عنوان یک تعریف پایه، سیستمی برای تولید موادغذایی، فیبر و سوخت که عاری از آفت کش ها و کودهای شیمیایی است. یکی از روش های کشاورزی است که گیاه سالمی در خاک رشد و علاوه بر آن با مواد طبیعی مانند کودهای طبیعی، کمپوست و دیگر اصلاحات خاک پرورش می یابد.

تناوب زراعی، کاشت در کنار هم و شیوه های فرهنگی خوب به عنوان مدافعان طبیعی در برابر آفات و بیماری هایی است که اثرات منفی بر محصولات زراعی می گذارند. به همین ترتیب، پرورش دام های سالم، بدون استفاده از آنتی بیوتیک، هورمون و مواد مخدر مصنوعی نیز به همین معناست. موجودات تراریخته نیز جزء سیستم ارگانیک نیستند. کشاورزان تلاش می کنند با بازیافت ضایعات داخل مزارع و محدود کردن ورودی های خارجی، این حلق را بسته نگه دارند.

پانوشت:

1. Kenya Institute of Organic Farming

2. Kenya Certificate of Secondary Education (مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه در کنیا)

3. Agro-forestry

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید