Iranian Agriculture News Agency

زاینده رود خون گریه کرد

دیروز برای ساعاتی آب زاینده رود قرمز شد و مسئولان محلی علت این قرمز شدن رنگ آب زاینده رود را خروج پساب تصفیه خانه آب شرب یزد اعلام کردند.

زاینده رود خون گریه کرد

دیروز برای ساعاتی آب زاینده رود قرمز شد و مسئولان محلی علت این قرمز شدن رنگ آب زاینده رود را خروج پساب تصفیه خانه آب شرب یزد اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایانا، زاینده رود که قلب ایران را زنده نگه می‌داشت، قرار است از 19 خرداد ماه به وضعیت خشک سابق بازگردد. بر اساس اعلام آب منطقه‌ای شهر اصفهان، خروجی آب سد زاینده رود از این روز کاهش می‌یابد تا آب مخزن سد، برای تامین نیازهای شرب منطقه، ذخیره شود. کاهش خروجی سد، به خشک شدن مجدد زاینده رود منتهی خواهد شد. این رودخانه، قبل از اینکه دوباره به وضعیت خشک سابق بازگردد، دیروز برای ساعاتی قرمز رنگ شد. رنگ قرمز رودخانه در حوالی مبارکه و لنجان گزارش شد. مسئولان محیط زیست اعلام کردند که این رنگ به تدریج با حرکت رسوبات و جریان آب در اطراف شهر اصفهان نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

مردم اصفهان که در سابقه ذهنی خود خاطره سرخ شدن دریاچه ارومیه به دلیل کاهش آب دریاچه و کشند قرمز در آب‌های جنوب ایران به دلیل بلوم جلبکی را داشتند، ابتدا تصور کردند که این رنگ قرمز ناشی از فعل و انفعالات طبیعی است. اما به تدریج اخبار منتشر شده در این رابطه آنها را نگران کرد. زیرا در خبرها آمده بود که ورود رسوبات تصفیه خانه یزد به رودخانه و رسوبات حاصل از شستشوی فیلترهای این تصفیه خانه آب شرب به رودخانه، عامل رنگ قرمز زاینده رود است. بخشیس از اخبار نیز از سمی بودن این رسوبات به دلیل وجود فلزات سنگین حکایت داشت. علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه در مجلس نهم از وجود فلزات سنگین در پساب آب تصفیه خانه خبر داد و تاکید کرد: این پساب برای سلامت انسان‌ها مضر است. اما صحت این گفته‌ها توسط مسئولان محیط زیست رد شد.

به گفته حمید ظهرابی مدیر کل محیط زیست استان اصفهان، با ایجاد اشکال در سیستم پمپاژ تصفیه خانه آب شرب یزد که در بالادست زاینده رود واقع شده است، رسوبات حاصل از شستشوی فیلترها -که امری متداول در تصفیه‌خانه‌های آب است-، به جای آنکه به حوضچه‌های تبخیری منتقل شوند، به رودخانه زاینده رود منتقل شده است. این گل و لای برای ساعاتی رنگ رودخانه را قرمز کرده و به تدریج از این رنگ، به دلیل کاهش تجمع رسوبات کاسته خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در گفتگوی زنده تلوزیونی که از شبکه استان پخش شد، به مردم اصفهان نوید بازگشت شرایط آب رودخانه به شرایط عادی را داد.

به گفته وی رسوبات حاصل از شستشوی فیلترهای تصفیه خانه آب سمی نیست. زیرا این رسوبات پساب حاصل از تصفیه‌خانه آب شرب بوده است و محل تخلیه پساب، پایین‌تر از محل برداشت آب برای تصفیه و تامین نیازهای شرب است.

البته ظهرابی بیان کرد: تخلیه این پساب، اندکی برای اکوسیستم طبیعی رودخانه زاینده رود اشکال ایجاد می‌کند اما این خسارات جدی نیست.

L-960311-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید