Iranian Agriculture News Agency

دبیر کل سازمان ملل ضمن درخواست پیروی کشورهای جهان از توافق پاریس، اعلام کرد:

اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی، یک "ضروت و یک فرصت" است

آنتونیو گونترش، دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر جدی بودن تاثیر تغییرات اقلیمی بر سیاره زمین و ساکنان آن، خواستار اقدام بلندمدت برای مقابله با این چالش جهانی شد تا بشر آینده‌ای توام با آرامش و ثبات داشته باشد.

اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی، یک "ضروت و یک فرصت" است

آنتونیو گونترش، دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر جدی بودن تاثیر تغییرات اقلیمی بر سیاره زمین و ساکنان آن، خواستار اقدام بلندمدت برای مقابله با این چالش جهانی شد تا بشر آینده‌ای توام با آرامش و ثبات داشته باشد.

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی سازمان ملل ، گونترش که در جمع گروهی از دانش آموزان، مدیران تجاری و دانشگاهیان در مدرسه تجارت استرن وابسته به دانشگاه نیویورک سخن می‌گفت، افزود: "تاثیرات تغییرات اقلیمی خطرناک و رو به وخامت است". وی با یادآوری توافقنامه بی‌سابقه پاریس درباره تغییرات اقلیمی که نوامبر گذشته به دست آمد، افزود: بسیار ضروری است که جهان به توافقنامه پاریس عمل کند و همه ما با اشتیاق روزافزون به این وظیفه عمل کنیم.

این توافقنامه از کشورها می‌خواهد که با تغییرات اقلیمی مقابله کنند و برای آینده‌ای با کربن کمتر، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های لازم را افزایش دهند و خود را با تاثیرات روزافزون این تغییرات هماهنگ سازند. این توافقنامه همچنین بر آن است که توانایی کشورها در مواجهه با تاثیرات تغییرات اقلیمی را تقویت کند و خواستار افزایش بودجه مالی، ایجاد یک بستر تازه در تکنولوژی و یک چارچوب قدرتمند ظرفیت‌ساز برای حمایت از اقدامات انجام گرفته توسط کشورهای در حال توسعه و کشورهای آسیب‌پذیرتر در راستای اهداف ملی خود شده است.

تردیدی در نیاز به دانش نیست

آقای گونترش با تاکید بر اینکه در پی تغییرات اقلیمی، نقش علم در مقابله با پیامدهای آن "بدون شک ضروری است"، گفت: "همان‌گونه که در پنل بین دولتی درباره تغییرات اقلیمی گفته شده، تاثیر انسان بر سیستم آب و هوایی روشن است. هر چه بیشتر هوا را آلوده کنیم، بیشتر با تاثیرات خطرناک، فراگیر و جبران‌ناپذیر آن روبرو خواهیم شد؛ به یاد بیاوریم که دمای زمین سال به سال رو به افزایش است و اینکه سال گذشته بالاترین دمای ثبت شده را شاهد بودیم. به علاوه بیم آن می‌رود که ذوب شدن کوه‌های یخ و یخچال‌های طبیعی، بر اثر گرمای روزافزون، اثرات عمیق و جبران‌ناپذیری به بار آورد: دوره‌های خشکسالی و کاهش بارندگی طولانی‌تر خواهد شد، در حالی که بلایای طبیعی همچون سیل‌ها و آتشفشان‌ها مخرب‌تر خواهد شد".

گونترش افزود: "تاثیرات این فجایع، در چهار گوشه جهان و در تمام بخش‌های اقتصاد، احساس خواهد شد". وی با اعلام قصد خود برای برگزاری اجلاس آب و هوایی در سال 2019 برای مرور اقدامات انجام شده در چارچوب توافق پاریس، از همه از جمله کسانی که ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی درباره تغییرات اقلیمی داشته باشند خواست که همراه با او به سوی آینده گام بردارند.

تجارت سبز بهترین تجارت است

وی همچنین یادآوری کرد که تغییرات اقلیمی می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای همچون ایجاد شغل‌های جدید و رشد اقتصادی روزافزون پدید آورد؛ بنابر این شگفت‌آور نخواهد بود که بسیاری از شرکت‌های خصوصی از جمله شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اقدامات خود را با شرایط اقلیمی وفق می‌دهند. آنها می‌دانند که تجارت سبز بهترین تجارت است. وی افزود: این تنها یک کار درست نیست بلکه یک کار هوشمندانه است.

برنامه عمل پنج مرحله‌ای

آنتونیو گونترش با تاکید بر یک برنامه پنج مرحله‌ای برای تجهیز جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی تاکید کرد که او برای کمک به تلاش‌ها در جهت محدود کردن افزایش دما به زیر دو درجه سلسیوس و تا حد امکان 1.5 درجه سلسیوس، تعامل سیاسی با کشورها را افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت که با دولت‌ها و بازیگران تاثیرگذار همچون صنایع زغال سنگ، نفت و گاز تعامل بیشتری خواهد کرد تا گذار جهانی به سوی انرژی‌های پایدار و حمایت متعهدانه و پیوسته شتاب گیرد؛ این حمایت‌ها از طریق کل سیستم توسعه سازمان ملل به دولت هایی که تلاش می‌کنند به تعهدات اقلیمی خود عمل کنند و به چشم انداز 2030 برای اهداف توسعه پایدار به‌ویژه در سطح کشور برسند، اعمال خواهد شد. او گفت: "اینجا جایی است که تغییر واقعی امکان‌پذیر است".

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که با دولت‌های عضو سازمان ملل کار خواهد کرد تا به منابع ملی و بین‌المللی برای انطباق، انعطاف‌پذیری و اجرای برنامه‌های تغییر اقلیمی ملی مجهز شوند و خواستار همکاری‌های تازه و مستحکم از جمله با بخش خصوصی و از خلال پیمان همکاری‌های شمال- جنوب، جنوب- جنوب و همکاری‌های سه جانبه شد.

گونترش در ادامه سخنان خود هشدار داد که ناکامی در مبارزه با تغییرات اقلیمی به خود کشورهایی که در این زمینه منفعل باشند آسیب خواهد رساند. او گفت: "کسانی که نتوانند در اقتصاد سبز سرمایه‌گذاری کنند، آینده‌ای تیره و تار خواهند داشت اما آنان که از تکنولوژی‌های سبز حمایت کنند در قرن بیست و یکم پیشتاز اقتصاد جهانی خواهند بود".

ترجمه: محسن حدادی

L-960311-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید