Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهور آمریکا دستور خروج از توافق پاریس را صادر کرد

تیر خلاص ترامپ به ادامه حیات کره زمین

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمان خروج این کشور از توافقنامه پاریس، تیر خلاصی به ادامه حیات کره زمین زد. بر اساس توافقات انجام شده بین سران کشورهای جهان، بر اساس متن توافقنامه پاریس دولت‌ها هم‌پیمان می‌شوند تا انتشار گاز دی اکسید کربن به عنوان گازی گلخانه‌ای که عامل گرمایش زمین است را کنترل کنند. گرم شدن زمین تبعات بسیار بدی برای ادامه حیات بشر بر روی این کره خاکی دارد.

تیر خلاص ترامپ به ادامه حیات کره زمین

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)-لیلا مرگن:

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمان خروج این کشور از توافقنامه پاریس، تیر خلاصی به ادامه حیات کره زمین زد. بر اساس توافقات انجام شده بین سران کشورهای جهان، بر اساس متن توافقنامه پاریس دولت‌ها هم‌پیمان می‌شوند تا انتشار گاز دی اکسید کربن به عنوان گازی گلخانه‌ای که عامل گرمایش زمین است را کنترل کنند. گرم شدن زمین تبعات بسیار بدی برای ادامه حیات بشر بر روی این کره خاکی دارد.

دیگر لازم نیست آمریکا با جنگ افروزی یا استفاده از سلاح‌های نامتعارف، محیط زیست کره زمین و امکان ادامه حیات را با خطر مواجه کند. اگر تا دیروز کنگره آمریکا درباره واگذاری کلید مرکز پرتاب موشک‌های هسته‌ای این کشور به دست ترامپ نگران بود -که به مراتب تبعات کمتری نسبت به تصمیم اخیر ترامپ دارد-، امروز باید نگران جدیدترین تصمیم رئیس جمهور کشورش باشد. آمریکا بعد از چین دومین کشور منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید و به تنهایی بیش از 15 درصد گاز گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کند. بر اساس گزارش سال 2013 آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، این کشور ۶ هزار و ۶۳۷ میلیون تن گاز معادل دی‌اکسیدکربن در سال تولید می‌کند.

گازهای گلخانه‌ای عامل گرمایش زمین هستند. با گرم شدن کره زمین تحولات وسیعی در سطح این کره خاکی رخ می‌دهد. با هر درجه بالارفتن دمای هوا، میزان تبخیر و تعرق گیاهان افزایش یافته در نتیجه برای ادامه حیات به آب شیرین بیشتری نیاز داریم. گرمایش جهانی، نقاطی از کره زمین که خاورمیانه در آن واقع شده را خشک‌تر و یخ‌های قطبی را ذوب می‌کند. با ذوب یخ‌های قطب، اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌ها در قطب جنوب امکان رویش گیاه فراهم می‌شود و در کشورهای سردسیر واقع در عرض‌های جغرافیایی بالا، زمین بیشتری برای کشت و کار در اختیار انسان قرار می‌گیرد، اما با ورود آب یخ‌های قطب به اقیانوس‌ها و بالارفتن سطح آب، برخی کشورها و مجموعه جزایر موجود در اقیانوس‌‎‌ها شامل مجمع‌الجزایر مرجانی "اوتانگ جاوه" ، جزیره "هنوا آیکو" ، کشور مالدیو ، جزایر مرجانی شرق استرالیا، شهر ونیز ایتالیا ، کشور ماداگاسکار واقع در اقیانوس هند ، بانکوکِ تایلند ، جزیره کومودوی اندونزی ، دلتای رود می سی سی پی واقع در ایالات متحده آمریکا، جمهوری کیریباتی (مجموعه‌ای از 33 جزیره در اقیانوس آرام) و غیره، به زیر آب رفته و نابود خواهد شد. گرمایش جهانی صرفا به حذف برخی خشکی‌ها از روی کره زمین منتهی نمی‌شود، بلکه کره زمین بزرگترین انقراض موجودات زنده خود را در یک مدت زمان کوتاه تجربه می‌کند. عموما انقراض‌های بزرگ در کره زمین با فاصله‌های طولانی و هزار ساله رخ می‌دهد و تا کنون این سیاره، پنج انقراض بزرگ را تجربه کرده است. اما دانشمندان می‌گویند که با تشدید پدیده گرمایش جهانی، انقراض بزرگ ششم در یک فاصله کوتاه و کمتر از 100 سال بر روی کره زمین رخ می‌دهد و نسل بسیاری از جانداران این کره منقرض خواهد شد. با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آب اقیانوس‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و گرم‌تر می‌شوند. ذوب یخ‌های قطب آب دریاها را رقیق‌تر کرده و حیات جانوران آبزی را نیز با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

تحولات جدی در کره زمین با گرمایش جهانی

بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به تولید برق و استفاده از سوخت‌های فسیلی در جریان حمل و نقل رخ می‌دهد. بعد از انقلاب صنعتی و اکتشاف نفت، تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان رو به افزایش گذاشت. بر اساس تخمین‌ها اگر گازهای گلخانه‌ای در زمین وجود نداشت، میانگین دمای کره زمین 15 درجه سردتر از میانگین کنونی بود. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای زمین را به کوره‌ای گرم تبدیل کرده و اگر کشورهای جهان برای کنترل انتشار این گازها با مدیریت مصرف سوخت وارد عمل نشوند، تا سال 2050 احتمال می‌رود دمای کره زمین 6 درجه گرمتر شده و حیات در آن، با مشکلات جدی مواجه شود. به همین دلیل بر اساس توافق پاریس تمام کشورهای جهان متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را با روش‌هایی نظیر توسعه استفاده از انرژی‌های پاک، مصرف کمتر انرژی و غیره، کاهش دهند. در حال حاضر از 197 کشور جهان 194 کشور توافق جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را پذیرفته‌اند و جهان در انتظار پیوستن آمریکا، سوریه و نیکاراگوئه به این پیمان بود. ایران نیز 23 آبان ماه سال گذشته با تصویب مجلس به پیمان پاریس پیوست. البته شورای نگهبان در دیماه 95 مصوبه مجلس را دارای ابهام دانست و به مجلس عودت داد. همزمان با ارسال مصوبه مجلس به شورای نگهبان، بسیج دانشجویی پنج دانشگاه کشور در نامه‌ای به این شورا، تقاضا کرده بودند که با توجه به مغایرت‌های صریح توافقنامه پاریس با قانون اساسی، ماده واحده مربوط را برای اصلاح به مجلس عودت دهد .

اهمیت پیوستن آمریکا به توافقنامه پاریس

آمریکا دومین کشور انتشار دهنده گازهای گلخانه‌ای است و اگر این کشور نپذیرد که انتشار دی اکسید کربن خود را کاهش دهد، تلاش‌های جهانی برای بهبود وضعیت کره زمین و به تاخیر انداختن اثرات مخرب گرمایش جهانی، بی‌اثر خواهد شد. اما متاسفانه در آستانه روز جهانی محیط زیست درست زمانی که دبیر کل سازمان ملل خواستار پیروی کشورها از توافق پاریس شد و بر جدی بودن تبعات اثر گرمایش زمین بر حیات انسان تاکید کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور خروج این کشور از توافق پاریس را صادر کرد! این تصمیم ترامپ با واکنش‌های گسترده از سوی جامعه جهانی و حتی شخصیت‌های سیاسی آمریکایی مواجه شد. آن طور که آسوشیتدپرس گزارش کرده است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم دولت آمریکا، از آن به عنوان " یکی از ناامید کننده‌ترین تصمیمات" سیاسی یاد کرد.

وی در این بیانیه ضمن تاکید بر اهمیت نقش رهبری آمریکا در اجرای این توافق، اطمینان داد که با شرایط موجود نیز شهرها، کشورها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان به تلاش خود برای دستیابی به اهداف توافق پاریس، ادامه خواهند داد.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خارج شدن از معاهده پاریس با آینده مخالفت کرد. جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به این اقدام واکنش نشان داد و "جهل خودسرانه" ترامپ در برابر این توافق را نادرست دانست. به اعتقاد کری، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس، میزان ایجاد اشتغال در آمریکا را کاهش داده و به سایر کشورهای جهان نیز این پیام را منتقل می‌کنند که می‌توانند از حل مسایل موجود بشریت، سر باز زنند.

کری به بی‌ بی سی گفت: تصمیم ترامپ آمریکا را منزوی کرده و تلاش‌های این کشور برای متحد کردن جهان را بی‌اثر می‌کند. به اعتقاد وی باقی ماندن در توافق پاریس برای شرایط اقتصادی، امنیتی، رقابتی، رهبری و بهداشتی به نفع آمریکا بوده است.

سران کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه‌ مشترکی به تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس واکنش نشان دادند. آنها با ابراز تاسف از این واقعه، تاکید کردند که توافق پاریس قابل مذاکره مجدد نیست و این توافق را به عنوان "سنگ بنای همکاری میان کشورها با هدف مبارزه موثر و زمان‌بند با تغییرات آب و هوایی " اعلام کردند.

اعتراض به تصمیم ترامپ ،محدود به شخصیت‌های سیاسی نبود بلکه تعدادی از مدیران شرکت‌های تجاری نسبت به تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافق آب‌وهوایی اعتراض کرده و از او خواستند تا به آن پایبند بماند . الن ماسک (elonmusk) مالک کمپانی تسلا و اسپیس‌ایکس پس از خروج امریکا از توافق پاریس از سمت مشاوره برای ریاست جمهوری امریکا استعفا کرد.

شخصیت‌های هنری هم به تصمیم ترامپ اعتراض کردند، لدوناردو دی کاپریو بازیگر هالیود که در زمینه محیط زیست هم فعالیت کرده و در سال گذشته ابراز نگرانیش برای خشک شدن دریاچه ارومیه خبرسازی شده بود، به تصمیم ترامپ اعتراض کرد. وی گفت: آینده زندگی در سیاره ما با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس مورد تهدید قرار گرفته است. زمین بیش از گذشته در خطر است.

مردم آمریکا هم در برابر این تصمیم رئیس جمهور آمریکا بیکار ننشستند و صدها تن از طرفداران محیط زیست پس تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توفق آب و هوایی پاریس، در برابر کاخ سفید تجمع کردند. این تصمیم ترامپ جهان را در بهت فرو برده و کشورهایی را که مترصد فرصت برای خروج از توافقنامه پاریس به دلیل منافع زودگذر اقتصادی و یا سیاسی بوده‌اند، به تحرک برای عدم پایبندی به بندهای این موافقتنامه وا می‌دارد. عدم توجه کشورها به کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای حیات کره زمین را تهدید می‌کند و ترامپ در واقع سنگ بنای نابودی کره زمین را با تصمیم خود پایه‌گذاری کرده است. ماه‌های آتی آبستن حوادثی خواهد بود که آبشخور آن، تصمیم اخیر ترامپ است. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا ترامپی که به محض ورود به کاخ سفید عدم اعتقادش به مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای بر گرمایش جهانی را ثابت کرده و مراکز مطالعاتی در این رابطه را تعطیل کرد، با اعتراضات مردمی و جهانی، تغییر رویه خواهد داد؟ و آیا وی با یک تصمیم عاقلانه از طریق همسو شدن با کشورهای جهان، امکان ادامه حیات بر روی کره زمین را به جهانیان باز خواهد گرداند یا اینکه بشر باید برای ادامه حیات خود، راه‌های پرهزینه‌ای مثل مهاجرت به سایر کرات و سیارات منظومه شمسی را انتخاب کند.

L-960312-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید