Iranian Agriculture News Agency

واکنش بین المللی به تصمیم رییس جمهوری آمریکا:

تداوم هم پیمانی و احساس مسوولیت جامعه جهانی در مقابل آبروریزی ترامپ

تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس، واکنش های گسترده ای را در پی داشته است تا آنجا که نه تنها کشورهای اروپایی و آسیایی امضا کننده پیمان بر حفظ آن پای فشرده اند، بلکه باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز امروز با صدور بیانیه ای گفته است کشورهایی که تصمیم گرفته اند به این معاهده پایبند بمانند، از مزایای اقتصادی آن بهره مند خواهد شد.

تداوم هم پیمانی و احساس مسوولیت جامعه جهانی در مقابل آبروریزی ترامپ

تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس، واکنش های گسترده ای را در پی داشته است تا آنجا که نه تنها کشورهای اروپایی و آسیایی امضا کننده پیمان بر حفظ آن پای فشرده اند، بلکه باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز امروز با صدور بیانیه ای گفته است کشورهایی که تصمیم گرفته اند به این معاهده پایبند بمانند، از مزایای اقتصادی آن بهره مند خواهد شد.

به گزارش ایانا از خبرگزاری ها و رسانه های بین المللی، پس از اینکه دونالد ترامپ امروز اعلام کرد که آمریکا - یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان - معاهده تغییرات اقلیمی پاریس را ترک می‌کند و خواهان مذاکره مجدد درباره این معاهده یا گفتگو با کشورهای دیگر برای رسیدن به یک توافق جدید "منصفانه" شده است، واکنش های گسترده ای در جهان نسبت به این تصمیم ترامپ که به تعبیر برخی تیر خلاص به ادامه حیات کره زمین بوده است، نشان داده شده است تا آنجا که با تداوم هم پیمانی سایر اعضا و جامعه جهانی به این پیمان و حتی همراهی دموکرات ها و برخی جمهوری خواهان با پیمان پاریس به نظر می رسد که تیر ترامپ به هدف نخواهد خورد!

بنابراین گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی سال گذشته، بارها وعده داده بود که اگر قدرت را در دست بگیرد، ایالات متحده را از توافق پاریس - که در پی تلاش دیپلماتیک دولت باراک اوباما و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای کاهش گازها‌ی گلخانه‌ای منعقد شد - خارج کند.

ترامپ روز پنجشنبه (یکم ژوئن) در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که معاهده مذکور محدودیت‌های اقتصادی شدیدی برای شهروندان آمریکا ایجاد می‌کند و به بهبود وضع محیط زیست منجر نمی‌شود.

دونالد ترامپ گفت: "این معاهده توزیع عظیم ثروت آمریکا به کشورهای دیگر است."


۱۹۴ کشوری که توافق محیط زیستی برای کاهش دی اکسید کربن را قبول کردند

در برابر آمریکا + سوریه و نیکاراگوئه که عضو این توافق نیستند.


وی افزود: معاهده پاریس به سطح زندگی و کسب کار مردم آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌کند زیرا چین و هند همچنان می‌توانند تا چند سال آینده صنایع زغال سنگ خود را توسعه بدهند اما آمریکا چنین اجازه‌ای ندارد.

هدف اصلی این معاهده، گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، زیرا میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از عوامل مهم در پدیده تغییرات اقلیمی به شمار می رود. توافق پاریس کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ دعوت می‌کند.

فقط سوریه و نیکاراگوئه به این معاهده ملحق نشدند. ۱۹۵ کشور به توافق پاریس پیوستند.

واکنش جامعه جهانی به تصمیم ترامپ

تصمیم ترامپ واکنش های گسترده ای را در پی داشته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، با صدور بیانیه ای گفته است کشورهایی که تصمیم گرفته اند به این معاهده پایبند بمانند از مزایای اقتصادی آن بهره مند خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که ایالت ها، شهرها و شرکت های آمریکایی به طور مستقل از دولت فدرال استانداردهای توافق مذکور را رعایت کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق، نیز گفت که آقای ترامپ بارها وعده "اول آمریکا" را داده است اما حالا یک گام ویرانگر برداشته که آمریکا را "در آخر قرار می‌دهد."

بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک، نیز در شبکه توییتر تصمیم را "غیرقابل قبول" توصیف کرد. بیل پدوتو، شهردار پیتسبورگ، واقع در ایالت پنسیلوانیا، نیز اعلام کرد که شهرش استاندارهای توافق پاریس را رعایت خواهد کرد.

سناتور دموکرات برنی سندرز تصمیم آقای ترامپ را یک "آبروریزی بین المللی" خوانده است.

میت رامنی، سیاستمدار جمهوری خواه و رقیب انتخاباتی سابق باراک اوباما، نیز با انتقاد از این تصمیم در شبکه توییتر نوشت که توافق پاریس فقط در مورد مساله تغییرات اقلیمی نیست بلکه پایبند ماندن به آن برای نقش رهبری جهانی ایالات متحده اهمیت داشت.

این در حالی hست که سناتور جمهوری خواه لیندزی گراهام گفته است که از موضع آقای ترامپ برای مذاکره مجدد و ورود احتمالی دوباره به معاهده "پس از آن که به توافق بهتری برای آمریکا و شرکت ها تبدیل شد" حمایت کند.

پل رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، نیز با حمایت از تصمیم دونالد ترامپ گفت که توافق پاریس "فقط یک توافق خام برای آمریکا بود."

پایبندی سایر قدرت های جهانی به پیمان پاریس

بیش تر متحدان واشنگتن از جمله بریتانیا از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا حمایت نمی‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به تازگی اعلام کرده بود که در نشست سران گروه هفت بحثی "جنجالی" با دونالد ترامپ انجام شد و دیگر اعضای گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان تلاش کردند که آقای ترامپ را قانع کنند به توافق‌ پاریس پایبند بماند.

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین، روز پنجشنبه اعلام کرد که پکن به تعهدات خود در رابطه با تغییرات اقلیمی پایبند می ماند.

نخست‌وزیر چین در سفر به آلمان گفت که مقابله با تغییرات اقلیمی برای خود چین نیز سودمند است و انتظار دارد کشورهای دیگر هم این تصمیم را دنبال کنند.

اریک سولهایم، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت که حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به معاهده پاریس پشت کند، ائتلاف مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته نخواهد شد.

سولهایم گفت با توجه به اینکه چین، اروپا و هند پیشگام پایبندی به معاهده تغییرات اقلیمی شده‌اند، تصمیم دونالد ترامپ در این رابطه اهمیت چندانی ندارد.

نخست‌وزیر چین گفت که این کشور برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی "مسئولیت جهانی" دارد.

روسیه هم اعلام کرد که به تعهدات خود در رابطه با تغییرات اقلیمی پایبند خواهد ماند، با این حال سخنگوی کرملین گفته است که معاهده پاریس تحت تاثیر کناره‌گیری احتمالی آمریکا قرار خواهد گرفت.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که که از احتمال کناره‌گیری آمریکا از معاهده تغییرات اقلیمی "نگران" شده، اما با این حال باور دارد که آقای ترامپ "واقعا به این معضل فکر می‌کند."

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید