Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل؛

اردبیل قطب‌ مهم دامپروری کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: افزایش سرانه مصرف شیر در گرو ارتقاء شناخت فرهنگ غذایی مصرف کنندگان است.

اردبیل قطب‌ مهم دامپروری کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: افزایش سرانه مصرف شیر در گرو ارتقاء شناخت فرهنگ غذایی مصرف کنندگان است.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، بهلول تکلوی به مناسبت روز جهانی شیر گفت: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین ، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه کلسیم از ارزش غذایی بسیار بالایی برای انسان برخوردار بوده و نقش مهمی در رشد جسمی و هوشی کودکان، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان ایفا می کند. ترکیبات موجود در شیر و ویژگی ها و صفات ممتاز آن باعث شده تا به عنوان غذای کامل از آن نام برده شود.

تکلوی با اشاره به افزایش روز افزون جمعیت جهان افزود: تقاضا برای شیر و فرآورده های لبنی به شدت درحال افزایش است. از این رو، شیر هم از لحاظ تغذیه ای به عنوان یک غذای سالم، مغذی و مقرون به صرفه و هم از لحاظ اقتصادی، جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کرده است.

وی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی ، هر ساله روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر ( Milk Day ) نامگذاری شده است تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب نماید.

تکلوی افزود: طبق آمار FAO میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود 150 کیلوگرم ، کشورهای اروپایی حدود 400-300 کیلوگرم است. براساس آمار اعلام شده از سوی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران 109.35 کیلوگرم در سال است .

تکلوی در پایان سخنان خود گفت: استان اردبیل به از عنوان یکی قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند. جمعیت گاو و گوساله اصیل استان 19 هزار و 331 راس، گاو و گوساله دورگ 129 هزار و 270 راس ، گاو و گوساله بومی 175 هزار و 985 راس، گاومیش 33 هزار و 958 راس و دام سبک 2 میلیون و 24 هزار و 485 راس است. وجود تعداد 97 واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت 29 هزار و 248 راس گاو مولد از جمله دو شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و چندین کارخانه فرآوری محصولات لبنی در استان باعث شده تا این صنعت نقش بسیار بزرگی در تامین مواد غذایی و اشتغالزایی استان داشته باشد. تولید شیر استان در سال 1395 حدود 253 هزار و 590 تن بوده که 136 هزار و 522 تن آن به مصرف داخلی استان رسیده و 117هزار و 68 تن مازاد بر مصرف از استان خارج و به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی ، گیلان و ... منتقل می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید