Iranian Agriculture News Agency

کانال مطمئن اتصال کشاورز و بازار



کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی معتقدند بورس کالا با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد توانسته در سال‌های اخیر نقش ویژه‌ای در توازن‌بخشی به ارکان بازار و حتی تولید ایفا کند و تعادل در عرضه و تقاضا را ایجاد کند. به عقیده آنها همچنین خرید سریع و به موقع و با اطمینان محصولات کشاورزی به ویژه تجربه گندم در دولت یازدهم موضوع دیگری است که نشان می‌دهد مهم‌ترین‌ کانال تعادل‌بخشی به بخش کشاورزی از مسیر بورس کالا می‌گذرد. در این بین معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران معتقد است اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران می‌تواند احساس امنیت کشاورزان نسبت به فروش محصولاتشان با قیمت واقعی و همچنین دریافت سریع وجه معاملات را به همراه داشته باشد.


حسن عباسی معروفان که با «ایرنا» گفت‌وگو کرده در رابطه با اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا گفت: طی چند سال اخیر شاهد نزدیک شدن ارتباط بازار سرمایه با بخش کشاورزی هستیم که بورس کالای ایران در این زمینه قدم‌های موثری برداشته است.

وی افزود: برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی می‌توانیم از ظرفیت بورس کالا استفاده کنیم و قیمت تضمینی ابزار بسیار مناسبی در شفافیت قیمت محصولات به خصوص گندم و حمایت از کشاورزان است.

معروفان ادامه داد: اجرای طرح تضمینی گندم از آن جهت دارای اهمیت است که کشاورز به جای فروش محصول خود به دولت، کالایش را از طریق بورس کالا به بازار عرضه می‌کند و اگر در این معاملات قیمت فروخته‌شده در بورس کمتر از قیمت مشخص‌شده از سوی دولت بود در اینجا دولت ما‌به‌التفاوت پول گندم را به کشاورز پرداخت می‌کند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: اگرچه طرح قیمت تضمینی در بورس کالا برای ذرت و جو دامی طی سال گذشته اجرا و موفق شد، اما با توجه به حساسیت بالای محصول گندم باید تلاش‌های بیشتری برای به ثمر نشستن نتایج طرح قیمت تضمینی صورت گیرد؛ در حقیقت تاکنون استفاده از بورس کالا در بازار محصولات مختلف مفید بوده و باید دید آیا این روند مطلوب درخصوص گندم هم جواب می‌دهد یا خیر.

وی تاکید کرد: باید بحث‌های آموزشی در میان فعالان کشاورزی به‌صورت جدی‌تری دنبال شود، چراکه شناخت ناکافی از مزیت‌های بورس کالا باعث خواهد شد تا عده‌ای به این سمت سوق پیدا نکنند.

معروفان افزود: لازم است بورس کالا رفته رفته با شیوه‌های مختلف و جذاب، شرایط را برای ورود دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی به این بازار شفاف فراهم کند تا علاوه بر فاصله گرفتن از روش‌های سنتی، معامله‌گران در بورس اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده بیش از هر زمانی احساس امنیت کنند.

به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در کل شفافیت آماری بورس کالا، امکان قرار دادن طرف‌های عرضه و تقاضا در مقابل هم، کشف عادلانه قیمت‌ها، وجود ابزارهای مالی آینده‌نگر و پوشش‌دهنده ریسک همگی از مزایای بورس کالا برای بخش کشاورزی کشور به شمار می‌روند که این فاکتورها در راستای تنظیم بازار کالاهای اساسی کشاورزی مفید خواهند بود. وی در پایان اظهار کرد: ابزارهای مالی بورس کالا می‌توانند به فعالان بازار کشاورزی قدرت پیش‌بینی بازار با حداقل ریسک را دهند که این یک امتیاز بورس کالا برای فعالان صنعت کشاورزی است. در همین راستا شرکت بازرگانی دولتی نیز می‌تواند با استفاده از مکانیزم‌های بورس کالا، نیاز مصرف‌کنندگان محصولات مختلف را تامین کند.

در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بر‌اساس تصمیم هیات‌وزیران، مقررشده محصول گندم استان در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران خریداری شود که در این صورت زمینه برای پرداخت سریع‌تر مطالبات گندم‌کاران فراهم خواهد شد.عبدالله یوسفی عنوان کرد: امسال بر‌اساس تصمیم هیات‌‌وزیران تغییری در خرید تضمینی محصول گندم چهار استان کشور ایجادشده که خراسان شمالی نیز ازجمله این استان‌ها است.یوسفی اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران را برای کشاورزان مفید دانست و عنوان کرد: پرداخت سریع‌تر مطالبات به نفع گندم‌کاران خواهد بود، بر همین اساس مقررشده است، محصول گندم خراسان شمالی در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران برای مصارف صنف و صنعت معامله شود تا تمام افراد ذی‌ربط از این مزایا بهره‌مند شوند.وی بابیان اینکه خرید گندم از سوی بورس کالا بر مبنای قیمت تضمینی دولت است، گفت: اگر قیمت فروخته‌شده در بورس کمتر از قیمت حمایتی و مشخص در دولت بود، دولت مبلغ مابه‌التفاوت را به کشاورز می‌پردازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: حداکثر تا دو هفته پس از اولین عرضه هر محموله گندم در تابلوی بورس کالا، در صورت عدم خرید از سوی متقاضیان، دولت نسبت به خرید آن اقدام می‌کند.

یوسفی نرخ خرید گندم از کشاورزان را برای سال جاری به ازای هر کیلو، ۱۳۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: امسال ۲۳۵ هزار تُن گندم در خراسان شمالی تولید می‌شود که از این میزان، پیش‌بینی خرید ۱۷۵ هزار تُن گندم از کشاورزان راداریم.وی با اشاره به آماده‌سازی ۳۶ مرکز خرید و تعاونی روستایی برای خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی، تصریح کرد: این مراکز و سیلوها برای ذخیره‌سازی گندم و در اختیار شرکت بورس کالا خواهد بود.یوسفی در پایان بابیان اینکه در سال گذشته نیز محصول جو از مسیر بورس کالا از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شد، ابراز امیدواری کرد: باتجربه کسب‌شده در این زمینه، کشاورزان در سال جاری نیز برای فروش محصول گندم خود مشکلی نخواهند داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید