Iranian Agriculture News Agency

جزئیات طرح رونق تولید درسال‌جاری اعلام شد/ 10 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط تسهیلات می‌گیرند


ایران/ طرح رونق تولید که در سال‌های گذشته تجربه موفق داشته است، در سال‌جاری و با شکل و شمایل جدیدتری دنبال می‌شود و از هفته آینده کلید می‌خورد. در سال گذشته هدف اصلی این طرح کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط بود ولی امسال واحدهای صنفی تولیدی و معادن نیز به آن افزوده شده است. بدین ترتیب طرح رونق تولید پس از به حرکت درآمدن چرخ‌های صنایع بزرگ و مادر اکنون در پی رفع مشکلات و موانع تولید در واحدهای کوچک است، واحدهایی که به‌واسطه تعداد بالا و گسترش آنها در تمام شهرها و روستاها تأثیرگذاری بسیاری در ایجاد شغل جدید دارند. در ابتدای طرح رونق تولید پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی تنها به واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می‌شد اما با پیشرفت کار واحدهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی نیز مشمول این طرح شدند تا با مراجعه به بانک‌ها تسهیلات مربوطه را دریافت کنند. از 25 هزار واحد تولیدی نیز که تا کنون تسهیلات دریافت کرده‌اند 12 هزار واحد در بخش صنعت و معدن و 13 هزار واحد نیز در بخش کشاورزی و خدمات بودند. این واحدها درمجموع حدود 17 هزارمیلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.
برای سال‌جاری نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی را در پنج بند جهت تخصیص تسهیلات بانکی ۴۲ هزار میلیارد تومانی به ۱۲۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است که در صورت اجرا ارائه تسهیلات بانکی به ۱۰۰ هزار صنف تولیدی به منظور نوسازی، ۵ هزار واحد صنعتی در جهت نوسازی صنایع، ۱۰ هزار واحد صنعتی به‌عنوان سرمایه در گردش، 5 هزار واحد صنعتی جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام و هزار واحد جهت نوسازی و تجهیز معادن در دستور کار قرار می‌گیرد.
طرح رونق تولید با شرایط جدید
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ویژگی‌های طرح رونق تولید در سال‌جاری اعلام کرد که امسال این طرح با شرایط جدید افزایش ۱۰ درصدی تولید و اشتغال به واحدها اعطا می‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده روز پنجشنبه هفته گذشته در زنجان، اظهار کرد: صنعت را در دوره‌ای از زمان تحویل گرفتیم که رشد منفی ۱۰.۵ درصدی و معدن رشدی حدود منفی یک یا ۲ درصدی داشت و رشد بخش کسب و کار در حد صفر بود ولی با امیدی که مردم در سال ۹۲ در انتخابات ایجاد کردند و خواستار اصلاحات و تغییر و تحول در جامعه شدند و با تلاش‌هایی که رئیس جمهوری انجام داد، رشد سرمایه‌گذاری صنعتی که منفی ۴۱ درصد بود در سال ۹۳ به صفر رسید و پس از آن بهبود یافت. وی افزود: بنا بر آماری که بانک مرکزی ارائه کرده، پارسال رشد صنعت ۶.۵ درصد بوده است و در اغلب زمینه‌های صنعتی بجز بخش مصالح ساختمانی که رکود داشت، رشد داشته‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قبل از انتخابات برخی درصدد سیاه‌نمایی با اعلام تعطیلی برخی واحدها بودند، گفت: در ابتدای کار دولت ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی متوقف بودند که با اقداماتی که انجام شد بیش از ۵۵۰۰ واحد راه‌اندازی شد و فقط در سال گذشته ۵۴۰۰ طرح تکمیل شد. وی با اشاره به طرح رونق تولید، اظهار کرد: بر اساس خواست رئیس جمهوری با تصویب این طرح از واحدهای کوچک و متوسط حمایت بیشتری به عمل آمد، به طوری که در سال گذشته در بخش صنعت
۱۲ هزار واحد و در بخش خدمات و کشاورزی ۱۳ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند و استارت طرح رونق برای سال جدید با شرایط افزایش حداقل ۱۰ درصد رشد تولید و اشتغال، زده شده است. این مسئول یادآور شد: انتظار داریم که امسال ۲۰ درصد افزایش صادرات داشته باشیم و این میزان در برخی بخش‌ها به ۵۰ درصد نیز برسد و باید بدانیم که صنعت فقط با پول آباد نمی‌شود و مدیریت و دلسوزی هم نیاز دارد.
آغاز به کار سامانه طرح رونق تولید تا هفته آینده
براساس اعلام مسئولان واحدهای تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید بزودی می‌توانند درخواست خود را ارائه تا در نخستین فرصت تسهیلات را دریافت کنند. درهمین باره معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز به کار سامانه طرح رونق تولید تا هفته آینده خبر داد.
محسن صالحی‌نیا در ادامه جزئیات بیشتری از طرح رونق تولید در سال‌جاری ارائه کرد. براساس گفته‌های این مقام مسئول اجرای طرح رونق تولید برای ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط ابلاغ شده است که هفت‌هزار مورد از این تسهیلات به واحدهای کوچک اختصاص می‌یابد. سهم واحدهای متوسط از تسهیلات طرح رونق تولید یک‌هزار مورد بوده و دو هزار فقره تسهیلات نیز به واحدهای بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی اعطا می‌شود. همچنین همه زیرساخت‌های طرح رونق تولید فراهم شده است و سامانه مخصوص این طرح طراحی شده و طبق جلسات برگزار شده با بانک مرکزی موافقت‌های لازم برای اعطای تسهیلات اخذ شده است. صالحی نیا درپایان افزود: تا اواخر هفته آینده سامانه طرح رونق تولید فعال می‌شود تا واحدهای متقاضی از طریق کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید