Iranian Agriculture News Agency

در دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی گرجستان پیشنهاد شد:

تاسیس مرکز مشترک تحقیقات علمی و کاربردی کشاورزی و فرآورده های غذایی ایران و گرجستان

در دیدار سفیر ایران در گرجستان با لوان داویتاشویلی وزیر کشاورزی این کشور، راهکارهای بهره برداری بیشتر از زمینه های گسترده همکاری در این بخش از جمله زیربناهای تولیدی، دامی، باغی، تحقیقات و افزایش بهره وری بررسی شد.

تاسیس مرکز مشترک تحقیقات علمی و کاربردی کشاورزی و فرآورده های غذایی ایران و گرجستان

به گزارش ایانا از خبرگزاری جمهوری اسلامی در تفلیس، در این دیدار که روز آدینه در ساختمان وزارت کشاورزی گرجستان در شهر تفلیس برگزار شد، داویتاشویلی امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی در جریان سفر اوایل اردیبهشت ماه گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر گرجستان به تهران و حمایت های دولت ایران از تقویت ارتباط میان بخش های مختلف کشاورزی دو کشوررا ارزشمند بر شمرد.
وی در ادامه فعالیت بخش خصوصی ایران در گرجستان برای تولید محصولات کشاورزی را بسیار خوب توصیف کرد و از آمادگی این کشور برای بهره برداری بیشتر از توانمندی های شرکت ها و کارشناسان ایرانی در این عرصه خبر داد.
داویتاشویلی همچنین با برشمردن حوزه های گوناگون همکاری های دو کشور از جمله برای ایجاد مزارع مدرن، کنترل دامی، تولید عسل، میوه ها، محصولات مورد نیاز، زیربناهای تولیدی و کشتارگاه های پیشرفته، اهمیت دسترسی آسان به بازار ایران را مهم خواند.
سفیر ایران نیز در این مذاکرات، زمینه های همکاری دو کشور در کشاورزی و فرآورده های غذایی را بسیار مناسب خواند و در باره برنامه کاری خود بر رفع موانع بانکی پیش روی ایرانیان به عنوان پیش نیاز هر گونه رونق فعالیت اقتصادی بین ایران و گرجستان تاکید کرد.
با توجه به ظرفیت های علمی و کاربردی ایران و گرجستان و نیازهای متقابل، قوام شهیدی پیشنهاد کرد یک مرکز مشترک تحقیقات علمی و کاربردی کشاورزی و فرآورده های غذایی تاسیس شود تا در قالب همکاری کارشناسان دو کشور بتوان از توان و تجربه در این حوزه بهره برداری شود.
وی در پایان همچنین مدیریت طرح های کشاورزی و همکاری های دانشگاهی به ویژه با توجه به توانمندی برجسته ایران در نانو کشاورزی و تحقیقات مرتبط را از سایر زمینه های همکاری با گرجستان بر شمرد.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا در کناره دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید