Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

فراخوان تعاون روستایی برای کشت فراسرزمینی/ اوکراین مقصد سرمایه‌گذاری کشت فراسرزمینی

کشت فراسرزمینی به معنای تولید انواع محصولات کشاورزی در سایر کشورها است. این رویکرد از ابتدای دهه حاضر به سبب خشکسالی روزافزون، افزایش فشار بر منابع پایه (آبی - خاکی)، افزایش قیمت نفت و استفاده از اتانول زیستی، سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2009، افزایش جمعیت شهرنشینی و تغییر در الگوی مصرف مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است.

فراخوان تعاون روستایی برای کشت فراسرزمینی/ اوکراین مقصد سرمایه‌گذاری کشت فراسرزمینی

کشت فراسرزمینی به معنای تولید انواع محصولات کشاورزی در سایر کشورها است. این رویکرد از ابتدای دهه حاضر به سبب خشکسالی روزافزون، افزایش فشار بر منابع پایه (آبی - خاکی)، افزایش قیمت نفت و استفاده از اتانول زیستی، سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2009، افزایش جمعیت شهرنشینی و تغییر در الگوی مصرف مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است.

در ایران نیز این فعالیت با توجه بروز خشکسالی و محدودیت‌های منابع آبی، محدودیت‌های منابع خاک، ضرورت پایداری سرزمین، بازرگانی نامناسب کشاورزی از تولید تا مصرف در کشور، تأمین امنیت غذایی با توجه به رشد جمعیت وارد برنامه کشاورزی کشور شد و چند سالی است که ایران نیز در لیست کشورهای قرار دارد که اقدام به تولید انواع محصولات کشاورزی در سایر کشورها می‌کند.

اما به‌تازگی سازمان مرکزی تعاون روستایی فعالیت‌های خود را در این زمینه توسعه داده و در صدد جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و به‌کارگیری کشاورزان و تشکل‌های است که به‌دلیل کاهش منابع آبی ادامه فعالیت برای آنها مشکل شده است.

عباس علی‌آبادی، عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مسئولیت طرح توسعه کشت فراسرزمینی در این سازمان را عهده‌دار است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر ضرورت توسعه هرچه سریع‌تر کشت فراسرزمینی، گفت: گرم شدن هوا و کاهش بارندگی هر سال در کشور ملموس‌تر می‌شود و این روند وزارت جهاد کشاورزی را برآن داشت تا به‌دنبال اتخاذ تدابیری باشد تا امنیت غذایی کشور دچار مخاطر نشود.

علی‌آبادی افزود: با توجه به محدویت منابع آبی در کشور توسعه کشت فراسرزمینی ازجمله راهکارهایی بود که می‌توانست تا حدی تضمین‌کننده تأمین نیاز کشور به محصولات کشاورزی باشد.

وی بیان کرد: بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه جهاد استقلال (شرکت جهاد سبز ) را مکلف به تسهیل‌گری، تهیه خدمات و آماده کردن زمینه برای توسعه کشت فراسرزمینی در سایر کشورها کرد.

به گفته عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، وزارت جهاد کشاورزی پیرو مصوبه سال 95 هیأت دولت، در طرح کشت فراسرزمینی علاوه بر تأمین نیاز کشور به محصولات کشاورزی اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها به‌کارگیری کشاورزان و جذب سرمایه علاقه‌مندان در این فعالیت است.

علی‌آبادی درباره نقش سازمان مرکزی تعاون روستایی در این طرح عنوان کرد: این سازمان حلقه اتصال بین تشکل‌های کشاورزی علاقه‌مند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در کشت فراسرزمینی با مؤسسه جهاد استقلال است.

وی با اشاره به جایگاه کشاورزان در کشور ادامه داد: با تغییر شرایط اقلیمی دسترسی کشاورزان به منابع تولید (آب و خاک) در حال کاهش است بطوری که در برخی مناطق تولیدکنندگان این حوزه امکان ادامه فعالیت ندارند به همین دلیل یکی از موضوعاتی که در توسعه کشت فراسرزمینی در نظر گرفته شده است شناسایی و معرفی این کشاورزان توسط تعاونی‌های روستایی و معرفی آنها به مؤسسه جهاد استقلال برای حضور در طرح توسعه کشت فراسرزمینی است.

علی‌آبادی اضافه کرد: تعاون روستایی بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی با کشاورزان را دارد و مسئول تعداد زیادی از تشکل‌های کشاورزی در کشور است و می‌تواند با استفاده از این ظرفیت در جهت اهداف طرح توسعه کشت فراسرزمینی قدم بردارد.

وی با تأکید بر اینکه علاقه‌مندان به این حوزه محدود به کشاورزان نمی‌شوند، یادآور شد: برخی از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند که باید به آنها نیز اطلاع‌رسانی شود، این افراد می‌توانند به‌صورت فردی (حقیقی) یا در قالب حقوقی اعلام آمادگی کنند و پس از معرفی اطلاعات لازم را از مؤسسه جهاد استقلال (شرکت جهاد سبز) دریافت کنند.

عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران این اطلاعات را شامل شرایط آب، خاک و محصولات قابل کشت در کشور مقصد و قوانین حاکم بر بازرگانی و صادرات و واردات در این کشورها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در کشورهای قزاقستان، گرجستان، روسیه، غنا و اخیراً بلاروس کشت فراسرزمینی دارد، تأکید کرد: برای توسعه این طرح کشورهای CIS و روسیه به‌دلیل نزدیکی به کشور در اولویت قرار دارند و پس از آنها کشورهای افریقایی و لاتین در نظر گرفته می‌شوند، اما درحال حاضر سازمان مرکزی تعاون روستایی برای توسعه کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین در حال فعالیت و جذب سرمایه و نیروی انسانی است.

علی‌آبادی محصولاتی همچون ذرت، جو و دانه‌های روغنی را محصولات پیشنهادی برای کشت در این طرح عنوان کرد و گفت: این محصولات مورد نیاز کشور ما است و در تولید ترجیح دارند، اما انتخاب نوع محصول کشت شده با کشاورزان و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که محصولات حاصل از کشت فراسرزمینی منحصرا به ایران وارد خواهد شد، اظهار کرد: کشاورزان مجبور به فروش محصول خود منحصراً به ایران نیستند و انتخاب کشور مقصد صادراتی با خود آنها است اما بازار ایران آنقدر جاذبه دارد و مسئولان کشور در مصوبه‌های هیأت دولت و آیین‌نامه‌های مربوطه برای آنان شرایط ویژه و خاص در نظر گرفته‌اند که تمایل به صادرات محصولات خود را به ایران داشته باشند.

عضو هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره نحوه واگذاری زمین به کشاورزان در کشورهای مقصد افزود: بر اساس توافقات رسمی با این کشورها، زمین‌ها به‌صورت اجاره‌ای، فروش یا مشارکتی قابل واگذاری است.

علی‌آبادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یکی از قوانین حاکم بر کشت فراسرزمینی واگذاری بخشی از محصول تولیدی به کشوری است که زمین را در اختیار کشاورزان می‌گذارد، کشاورزان چه درصدی از محصول را باید واگذار کنند، بیان کرد: درصد بسیار پایینی از محصول تولیدی برای واگذاری در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه کشاورزان می‌توانند بجای درصدی از محصول وجه آن را به کشور مقصد پرداخت کنند.

وی در پایان با اشاره به شرایط مطلوب آب و خاک و بازرگانی کشور اوکراین، یادآور شد: از افراد علاقه‌مند و سرمایه‌گذار دعوت می‌شود از شرایط مطلوب به‌وجودآمده استفاده کنند تا ضمن بهره‌مندی از بازدهی مناسب مالی که این فعالیت برای آنان همراه دارد، به تأمین نیاز و امنیت غذایی کشور نیز کمک شود./

G-960313-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید