Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش واکسن بروسلوز مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد:

روند نزولی بیماری تب مالت در کشور در 3 سال اخیر / واکسیناسیون دام ها مهم ترین راه کنترل بیماری بروسلوز

رئیس بخش واکسن بروسلوز مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری بروسلوز یا تب مالت در کشور از سه سال اخیر رو به کاهش است، گفت: مؤسسه رازی با تأمین واکسن های مورد نیاز مصرفی در برنامه مبارزه با این بیماری، نقش مؤثری در این موفقیت ایفاء کرده است.

روند نزولی بیماری تب مالت در کشور در 3 سال اخیر / واکسیناسیون دام ها مهم ترین راه کنترل بیماری بروسلوز

رئیس بخش واکسن بروسلوز مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از روند نزولی بیماری بروسلوز یا تب مالت در کشور در سه سال اخیر خبر داد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر رامین باقری نژاد با اشاره به اینکه تا سال 93 تعداد مبتلایان به بیماری بروسلوز یا تب مالت در کشور رو به رشد بود، اظهار کرد: در سال93 تعداد 20 هزار مورد ابتلاء به این بیماری گزارش شده بود که این تعداد در سال 94 به 18 هزار مورد و در سال 95 نیز به کمتر از 15 هزار مورد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه موفقیت در کاهش بیماری بروسلوز انسانی در کشور مرهون تلاش‌ها و برنامه ریزی وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و مؤسسه رازی است، افزود: مؤسسه رازی با تأمین واکسن های مورد نیاز مصرفی در برنامه مبارزه با این بیماری(به ویژه تمرکز بر روی واکسیناسیون دام های حساس در چهار ماه نخست سال)، نقش مؤثری در این موفقیت ایفاء کرده است.

رئیس بخش واکسن بروسلوز مؤسسه رازی با بیان اینکه این واکسن در کشور تنها در مؤسسه رازی تولید می شود، ادامه داد: این مؤسسه در سال جاری کل نیاز سازمان دامپزشکی به واکسن بروسلوز یا تب مالت را تأمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: بروسلوز در ایران و جهان یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان محسوب می شود و پیشگیری و جلوگیری از ابتلاء انسان ها به این بیماری، مبتنی بر کنترل بیماری در جمعیت های دامی است، در این راستا واکسیناسیون دام ها یکی از مهم ترین راه های کنترل بیماری بروسلوز به شمار می رود.

باقری نژاد با بیان اینکه بروسلوز یا تب مالت بیماری هزار چهره ای است که اندام ها و ارگان های مختلف بدن را درگیر می کند، ادامه داد: در فاز حاد، بیماری به صورت تب و لرز بسیار شدید بروز پیدا می کند که فرد کاملاً زمین گیر می شود.

رئیس بخش بروسلوز مؤسسه رازی اضافه کرد: امید است با تداوم همکاری های بین بخشی مؤثر میان وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی کشور و مؤسسه رازی که در سال های اخیر شکل گرفته، بتوانیم این روند نزولی را تا زمان مهار ادامه داده و موفقیت های بیشتری در روند کاهش این بیماری در آینده ای نزدیک شاهد باشیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید