Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از تغییر و تحولات بازار گوشت قرمز؛

آغاز ساماندهی شبکه توزیع گوشت

با ورود گوشت‌های وارداتی به شبکه توزیع، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، قیمت این محصول در بازار داخلی کاهش یابد.

آغاز ساماندهی شبکه توزیع گوشت

با ورود گوشت‌های وارداتی به شبکه توزیع، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، قیمت این محصول در بازار داخلی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایانا، با وجود صدور مجوز برای واردات گوشت گرم از کشورهایی مانند قرقیزستان، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان، اما هنوز این اتفاق برای مصرف‌کننده ملموس نشده و همچنان قصابی‌ها بر طبل گرانی می‌کوبند. به همین دلیل، طبق تصمیماتی که ستاد تنظیم بازار گرفته، از دیروز مقرر شد لاشه وارداتی بره که با قیمت 29 هزار تومان به مراکز توزیع، فروخته می‌شود، تنها به شرکت پشتیبانی امور دام سپرده شده و از آنجا به فروشگاه‌ها ارسال شود. در نتیجه این محصول با قیمت 31 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

اتفاق مهمی که در این خصوص افتاده، مدیریت تمام و کمال شرکت پشتیبانی امور دام است. زیرا تا پیش از این، واردکننده‌ها مختار بودند که گوشت وارداتی را به هر کجا بفروشند، اما از این پس، لاشه وارداتی باید به شرکت پشتیبانی واگذار شده و ساماندهی بازار گوشت، توسط این نهاد دولتی صورت گیرد.

روزانه بین سه تا چهارهزار لاشه وارداتی به تهران سرازیر می‌شود که تمام آنها برای تنظیم بازار گوشت است. این در حالی است که کشتار داخلی به دلیل شایعاتی که درباره تب‌کریمه کنگو منتشر شده و گرانی که در ماه‌های اخیر به وقوع پیوسته، تا 40 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ایانا، لاشه‌های وارداتی علاوه بر قیمت پایین، دارای کیفیت مطلوب و تقاضای بالا از طرف مصرف‌کننده است. ضمن اینکه قیمت دام با کیفیت در منطقه اوراسیا بین 60 تا 70 دلار است، اما این قیمت برای بره‌های ایرانی به بالای 100 دلار می‌رسد. بنابراین مصرف‌کننده تمایل بیشتری به خرید لاشه‌های وارداتی دارد.

نکته دیگری که باید به این گزارش افزود، در توان رقابتی گوشت قرمز داخلی با خارجی است. مطمئنا بعد از ساماندهی توزیع گوشت وارداتی، قیمت کل بازار کاهش یافته و متعاقب آن، نرخ محصول داخلی نیز کاهش می‌یابد. چنین اتفاقی، تولیدکننده داخلی را مجاب می‌کند که به بهره‌وری بیش تر و کیفیت بالاتر بیندیشد تا بتواند در بازار، حرفی برای گفتن داشته باشد. زیرا تاثیر قیمت گوشت قرمز وارداتی بر محصول داخلی را نمی‌توان نادیده گرفت./

V-960313-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید