Iranian Agriculture News Agency

طغیان آفت در شمشادستان‌ها نداریم

شنبه آینده جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره شب‌پره شمشاد برگزار می‌شود

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها در حالی که طغیان آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور را رد کرد، از برگزاری جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره شب‌پره شمشاد خبرداد.

شنبه آینده جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره شب‌پره شمشاد برگزار می‌شود

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها در حالی که طغیان آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور را رد کرد، از برگزاری جلسه اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره شب‌پره شمشاد خبرداد.

بهمن افراسیابی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: شب پره شمشاد یک آفت نوظهوری بود که از سال قبل وارد جنگل‌های هیرکانی شد .

این مدیر کل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: این آفت خطرناک است زیرا هم‌زمان تخم، لارو، شفیره و حشره کامل آفت را می‌توان در جنگل دید. اما در حال حاضر آفت طغیان نکرده است. در واقع این فصل، زمان تبدیل شدن لارو به حشره کامل است. مردم تجمع پروانه شب‌پره را در هوا می‌بینند و تصور می‌کنند که آفت طغیان کرده است.

وی اضافه کرد: لارو این آفت که توسط مردم دیده نمی‌شود، اما لارو آن بسیار خطرناک بوده و برگ، پوست و تنه درختان را می‌خورد.

به گفته افراسیابی، حضور شب پره شمشاد در سراسر جهان گزارش شده و هیچ کشوری نتوانسته جلو این آفت را بگیرد. در آلمان خسارت این حشره شدید بوده است. در آذربایجان، گرجستان، آسیای میانه و اروپا هم این آفت گزارش شده است.

وی مدعی است: هیچ کشوری به اندازه ایران با شب‌پره شمشاد مبارزه نکرده است. این آفت بسیار پیچیده و خطرناک است. چرخه زندگی آن با سایر آفت‌ها متفاوت بوده و وجود همزمان چهار مرحله زندگی این حشره در محیط جنگل، عملیات مبارزه را با مشکل مواجه می‌کند. شمال ایران نیز منطقه‌ای بسیار مساعد برای این آفت است. شب‌پره در جنگل‌های هیرکانی به شدت زاد و ولد می‌کند و جمعیت آن زیاد می‌شود. مساعد بودن شرایط شمال برای این آفت تکثیر آن را تشدید کرده و سبب شده به آفتی خطرساز تبدیل شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها گفت: مناطق تحت پوشش شمشاد به دو دسته تقسیم می‌شوند. مناطق جلگه‌ای که دسترسی به آن آسان بوده و مناطق کوهستانی که صعب العبور هستند، مناطق پراکنش شمشادها هستند. متاسفانه بخش عمده شمشادهای کشور، در منطقه صعب‌العبور واقع شده است که از دسترس ما خارج هستند.

وی ادامه داد: ما در مناطق جلگه‌ای مبارزه خوبی با آفت انجام داده و جمعیت آن را کنترل کردیم.حتی در برخی مناطق بیش از پنج بار محلول پاشی کردیم. به این ترتیب جلگه عاری از آفت شده بود اما برخی مناطق صعب العبور کوهستانی که دسترسی ما به آن کم بود، همچنان دارای آفت هستند و این آفت به سمت جنگل‌های جلگه‌ای مهاجرت کرده و این مناطق را مجددا آلوده می‌کند.

افراسیابی اضافه کرد: برای کنترل شب‌پره از دو محلول دیمیلین و بی‌تی استفاده شده است. از آنجایی که درخت شمشاد در زیرآشکوب ( در یک جامعه گیاهی هر گاه پوشش گیاهی در سطوح مختلف ارتفاعی به نحوی قرار گیرد که ارتفاع گیاهان هر لایه از طبقات زیرین و بالایی متمایز باشد، هر یک از این طبقات ارتفاعی هم‌سطح را آشکوب می‌نامند) جنگل‌های هیرکانی قرار دارد، نمی‌توانیم محلول پاشی هوایی انجام دهیم.

وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن جنگل‌های شمال عنوان کرد: در این منطقه رفت و آمد زیاد است به همین دلیل آفت به راحتی انتقال داده می‌شود. همه این مسایل، شرایط خاصی را برای ما ایجاد می‌کند. دغدغه اصلی ما در سازمان جنگل‌ها، کنترل این آفت است.

به گفته مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، این سازمان برای مبارزه با آفت شب‌پره مشکل مالی ندارد. باید مبارزه با این آفت در مرحله لاروی انجام شود زیرا نمی‌توان در تمام طول سال با آفت مبارزه کرد. در حال حاضر که حشره در مرحله بلوغ است، حذف حشره کامل سودی نخواهد داشت.

وی افزود: برای مبارزه با شب پره شمشاد، سال گذشته یک جلسه اضطراری با رئیس سازمان جنگل‌ها برگزار شد. شنبه هفته آینده نیز با حضور نمایندگان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، دانشگاه و بخش حفاظت سازمان و معاونین این مجموعه با حضور مهندس خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، گزارش‌گیری و گزارش‌دهی وضعیت استان‌های آلوده، جلسه‌ای اضطراری برگزار می‌کنیم. در این جلسه تصمیم جدید هم برای مبارزه با آفت گرفته خواهد شد.

قلمه‌گیری در حال انجام است

بر اساس آموزه‌های علم جنگل، درختان در ارتفاعات مختلف، دارای فرمول‌های ژنتیکی مختلفی هستند که آنها را در مقابل شرایط محیط سازگار می‌کند، به همین دلیل در زمان وقوع حوادثی نظیر حمله آفات، برای ذخیره‌سازی منابع ژنتیکی از ارتفاعات مختلف بذر و قلمه جمع‌آوری می‌شود تا در صورت لزوم به جنگل‌کاری، گیاهان خاص هر ارتفاع را در اختیار داشته باشیم اما اسفندیاری درباره اقدامات انجام شده برای قلمه‌گیری و جمع‌آوری بذر شمشاد، گفت: ما خیلی سایت‌ها را داریم که بلایت و شب‌پره به آن حمله نکرده است. شب پره تا یک ارتفاع مشخص می‌تواند برود. از این سایت‌ها می‌توانیم قلمه تهیه کنیم.

وی درباره تاثیر اختلاف ارتفاع در خصوصیات ژنتیکی درخت و توجه به این نکته در زمان قلمه‌گیری، بیان کرد: شمشاد گونه یکسانی است و تهیه قلمه از یک نقطه و سایت‌های غیره آلوده، برای آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما تا ارتفاع خاصی شمشاد داریم.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها یادآور شد: کار قلمه‌گیری و تهیه بذر شمشاد جزء وظایف بخش جنگل است. عملیات قلمه‌گیری در حال پیگیری است. اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده است و از پایه های سالم قلمه برداشت می‌شود و بذر آنها جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: اینکه می‌گویند شمشاد کاملا از بین رفته است، درست نیست. چند سال پیش شمشادهای ما آلوده به بلایت شدند. مناطقی که آثار بلایت در آن وجود دارد، بیشتر از سایر نواحی خشک شده‌اند. بلایت خطرناک‌تر از شب‌پره است زیرا به ریشه درخت آسیب می‌زند اما شب‌پره برگ‌ها را می‌خورد و گیاه می‌تواند مجددا جوانه بزند.

اسفندیاری ادامه داد: هرچند شب‌پره و بلایت شمشاد، هر دو خطرناک هستند اما خطر بلایت بیشتر است. ما بیشترین توده شمشادی خود را در پارک سیسنگان به وسعت 400 هکتار داریم. شمشاد در بقیه نقاط به شکل پراکنده حضور دارد. همه 52 هزار هکتار شمشادهای ما در یک یا دو نقطه واقع نشده است. این گونه در شهر، مناطق جلگه‌ای و مناطق مرتفع پراکنده است.

وی اضافه کرد: درجه آلودگی هم با توجه به موقعیت مکانی شمشادهای ما متفاوت است. در مناطق جلگه‌ای خسارت بیشتر است. بلایت و شب پره هم در این منطقه بیشتر حضور دارد. هرنقطه‌ای که قارچ بلایت شمشاد و آفت شب پره تواما حضور داشته‌اند، خسارت شدیدی به توده‌های شمشاد وارد شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها بیان کرد: متاسفانه در مناطقی که شب‌‎پره را از بین برده بودیم و درختان مجددا جوانه زده بودند، آفت از مناطق صعب‌العبور غیر قابل دسترس، مجددا به این مناطق مهاجرت کرد و جوانه‌های جدید را از بین برد.

L-960313-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید