Iranian Agriculture News Agency

چه کنیم که به تب خطرناک کریمه کنگو مبتلا نشویم

پیشگیری از تب کریمه کنگو / اینفوگرافی

علایم این بیماری در انسان بین یک تا سه روز ظاهر می‌شود که شامل تب و لرز، سردرد، کوفتگی، اسهال و استفراغ به مدت ۳ تا ۵ روز و بعد از آن خونریزی زیر پوستی، وجود خون در مدفوع و دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش است که درنهایت موجب مرگ فرد بیمار می‌شود.

پیشگیری از تب کریمه کنگو / اینفوگرافی


تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود. این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند


بیماری CCHF یا تب کریمه در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد. ٦ ماه اول ‌سال و در گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید.

این بیماری برای نخستین‌بار در ‌سال ۷۸ در کشور دیده شد، سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مورد به این بیماری مبتلا می‌شوند.
این بیماری یا از طریق کنه یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود. در صورت انتشار با کنه، با کوچکترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود. به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود که موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌شود.

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، علایم این بیماری در انسان بین یک تا سه روز ظاهر می‌شود که شامل تب و لرز، سردرد، کوفتگی، اسهال و استفراغ به مدت ۳ تا ۵ روز و بعد از آن خونریزی زیر پوستی، وجود خون در مدفوع و دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش است که درنهایت موجب مرگ فرد بیمار می‌شود.

این بیماری پیش‌زمینه‌ای دارد و عملا بیماری افراد عادی نیست و تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده‌اند، می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید