Iranian Agriculture News Agency

علی‌رغم قرار داشتن در زمره سه کشور عمده مصرف‌کننده غذاهای دریایی

ژاپن پیمان بین‌المللی مقابله با ماهیگیری غیرقانونی را تصویب کرد

پارلمان ژاپن به اتفاق آرا برای به تصویب رساندن نخستین معاهده بین المللی مقابله با ماهیگیری غیر قانونی، گزارش نشده و نامنظم ( illegal, unreported and unregulated(IUU) )، موافقت کردند. این اقدام چندی پیش ، طی بیانیه ای به نام Port State Measures Agreement (PSMA)، منتشر شد.

ژاپن پیمان بین‌المللی مقابله با ماهیگیری غیرقانونی را تصویب کرد

پارلمان ژاپن به اتفاق آرا برای به تصویب رساندن نخستین معاهده بین المللی مقابله با ماهیگیری غیر قانونی، گزارش نشده و نامنظم ( illegal, unreported and unregulated(IUU) )، موافقت کردند. این اقدام چندی پیش ، طی بیانیه ای به نام Port State Measures Agreement (PSMA) ، منتشر شد.

به گزارش ایانا از سایت IUUwatch ، این درحالی است که ژاپن، یکی از سه کشور عمده مصرف کننده غذاهای دریایی در جهان به شمار می رود ، بنابراین در خط مقدم مبارزه جهانی علیه ماهیگیری غیرقانونی یا IUU قرار دارد.

Maria Damanaki ، مدیر جهانی اقیانوس ها در Nature Conservancy (1)، این تصمیم را نقطه عطفی در مبارزه با IUU دانست.

وی گفت: "ما مشتاقانه در انتظار همکاری با ژاپن و کشورهای دیگر برای افزایش تعداد مصوبات این پیمان ، و حصول اطمینان از اجرای موثر آن هستیم ، که همکاری بین دولتی کلید آن است."

ماهیگیری غیرقانونی ( IUU ) در جهان سالانه هزینه ای بالغ بر 23.5 میلیارد دلار دربر دارد و تهدیدی برای محیط زیست و جوامع ماهیگیری در ژاپن به شمار می رود. این درحالی است که سالانه بین 11 میلیون تا 26 میلیون تن ماهی به طور غیرقانونی صید می شود و به عبارت دیگر، از هر چهار ماهی ، یکی به طور غیرقانونی صید می شود.

اما با PSMA ، این امکان فراهم شده تا ژاپن در زمینه بازرسی غذاهای دریایی در بنادر توانمند شود و از دسترسی کشتی های ماهیگیری غیرقانونی به بندر یا دسترسی به خدمات بندر ، از جمله پهلو گرفتن، حمل و نقل، بسته بندی غذاهای دریایی ، ممانعت به عمل آورد.

با این اقدام ژاپن می تواند با کشورهای کلیدی بازار مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای تقویت و کنترل بنادر شان، همکاری نزدیکی داشته باشد.

گفتنی است، سازمان Nature Conservancy ، با همکاری دانشگاه واسدا ( Waseda University : دانشگاه خصوصی در Shinjuku ، ژاپن) و آژانس تحقیقات شیلات ژاپن ، کنفرانس مهم بین المللی درباره شفافیت غذاهای دریایی و قابلیت های ردیابی برای رسیدگی به ماهیگیری IUU ، 16 و 17 می در توکیو برگزار کرد.


در این کنفرانس، آخرین تحقیقات بر روی اثرات ناشی از ماهیگیری غیر قانونی (
IUU ) در اقتصاد جهانی و ژاپن معرفی و طی نشست ها درباره همکاری های بین المللی برای مبارزه با ماهیگیری IUU بحث و گفت و گو شد. همچنین درباره همکاری با دولت ژاپن و سایر ذی نفعان در اجرای پیمان PSMA و حمایت از افزایش هماهنگی بین المللی و همکاری بین کشورهای عمده بازار غذاهای دریایی ، تصمیم هایی اتخاذ شد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- سازمان زیست محیطی خیریه، که مقر آن در آرلینگتون، ویرجینیا، ایالات متحده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید