Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی جهانی در فقر زدایی تاثیر مثبت دارد

شورای جهانی شیکاگو: پیشرفت امکان پذیر است، اگر جهان استراتژی کشاورزی هوشمند اتخاذ کند

جهان شاهد کاهش چشمگیر فقر در طول سه دهه گذشته بوده است و گزارش های جدید نشان می دهند که پیشرفت در کشاورزی در کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط در «هسته ی مرکزی این پیشرفت ها» قرار داده شده اند.

شورای جهانی شیکاگو: پیشرفت امکان پذیر است، اگر جهان استراتژی کشاورزی هوشمند اتخاذ کند

جهان شاهد کاهش چشمگیر فقر در طول سه دهه گذشته بوده است و گزارش های جدید نشان می دهند که پیشرفت در کشاورزی در کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط در «هسته ی مرکزی این پیشرفت ها» قرار داده شده اند.

به گزارش ایانا از وبسایت اوماها، این گزارش که توسط شورای امور جهانی شیکاگو تهیه شده است می گوید پیشرفت های بیشتر امکان پذیر است اگر جهان استراتژی های هوشمند برای حمایت از توسعه کشاورزی و نوآوری را دنبال کند. نماینده سابق نبراسکا، داگ بروتر، در کنار دن گلیکمن، وزیر سابق کشاورزی در ایلات متحده، ریاست مشترک این برنامه را که مطالعات در این زمینه را گسترش داده است، بر عهده دارند.

رشد جمعیت در سراسر جهان چنین تلاش های متمرکزی را بر روی بخش کشاورزی بسیار مهم می کند. جمعیت جهان، اکنون ۷،۴ بیلیون نفر است، و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۴ به ۸ بیلیون و به ۱۰ بیلیون در سال ۲۰۵۶ برسد.

گزارش ها حاکی از این است که انتظار می رود نیمی از این رشد در آفریقا اتفاق افتد. پیش بینی می شود که جمعیت نیجریه از ۱۸۰ میلیون به حدود ۴۰۰ میلیون در سال ۲۰۵۰ برسد، این میزان جمعیت، این کشور را تبدیل به سومین کشور پرجمعیت دنیا می کند.

گزارش های جدید می گویند، تقویت کشاورزی می تواند تاثیرات مثبتی را در اقتصاد یک کشور ایجاد کند. "تجربه جهانی در طول ۲۰۰ سال گذشته نشان می دهد که افزایش بهره وری در بخش کشاورزی برای رشد سایر بخش ها یک امر اساسی است."

این مطالعات می گویند، سرمایه گذاری برای توسعه کشاورزی، "اثبات شده است که دوبرابر سرمایه گذاری در سایر بخش ها در کاهش فقر تاثیر دارد." یافته ها نشان می دهد، پیشرفت در بخش کشاورزی تبدیل به یکی از عوامل اصلی کاهش فقر در سطح جهان شده است.

از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵، تعداد افرادی که در کل جهان در فقر مطلق به سر می بردند (کمتر از ۱،۹۰ دلار در روز)، یک بیلیون نفر کاهش داشته است. در ۱۹۹۰، ۲۳ درصد از ساکنان کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط، دچار سوء تغذیه دائم بودند. این میزان اکنون خیلی کمتر شده است: ۱۳ درصد.

همزمان اما چالش ها باقی است. بسیاری از کشورها با عدم امنیت غذایی روبه رو هستند. گزارش شورای شیکاگو نشان می دهد که مشکلات خاصی که تا امریکای مرکزی امتداد یافته است و هم چنین قحطی، در حال حاضر یک تهدید جدی برای بخش هایی از شرق آفریقا محسوب می شود.

در مورد تولیدات کشاورزی در آفریقا، موسسه بروکینگز در سال گذشته گزارش داد که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آفریقا "به برق بیشتر، آبیاری و زیرساخت های بهتر نیاز دارند." کارگیل بیان کرد، کشاورزان آفریقایی "در هر مقیاسی از تولید، نیاز به دسترسی به ورودی های مورد نیاز برای تولید یک محصول موفق، مانند دانه های پربازده، کود موثر و آب کافی دارند." گزارش شورای شیکاگو از طیف گسترده ای از استراتژی ها برای کمک به این مسئله نام می برد، به همراه توصیه به تامین مالی طرح های نوآورانه، همکاری بخش دولتی و خصوصی و سرمایه گذاری بیشتر در تحقیقات کشاورزی توسط دانشگاه ها.

بسیار امیدوارکننده است که ببینیم برنامه های بخش علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه نبراسکا بر روی تقویت کشاورزی در کشورهای در حال توسعه کار می کنند.

کمک دانشگاه نبراسکا در کشور تانزانیا به افزایش سلامت دام ها و سواد آموزی به زنان روستایی منجر شده است. در مرکز خشکسالی ملی دانشگاه نبراسکا نیز کارهایی با هدف پیش بینی خشکسالی و سیل در شاخ آفریقا انجام شده است.

برنامه «آب برای موسسه جهانی مواد غذایی» دانشگاه نبراسکا، به دنبال طرح های علمی در مورد آب در سراسر جهان است.

کشاورزی اخیرا در مرکز پیشرفت اقتصادی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است . کمک های برخی نهادها مانند دانشگاه نبراسکا می تواند به کشورها کمک کند تا در این زمینه به پیشرفت بیشتری دست یابند.

مترجم: بهاران پدرام


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید