تحقیقات دانشمندان در باره سبوس برنج و گندم نشان داد

بخشی از برنج که ما آن را نمی خوریم بسیار مغذی است

براساس مطالعاتی که در مجله Rice منتشر شده است، سبوس گندم، پوسته بیرونی دانه ی برنج، ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی پروتئین، چربی، مواد معدنی و میکرونوتریشن (انواع عناصر شیمیایی مانند آهن که به مقدار بسیار کم براى رشد سازواره مورد نیاز هستند) هایی چون ویتامین بی است.

بخشی از برنج که ما آن را نمی خوریم بسیار مغذی است

براساس مطالعاتی که در مجله Rice منتشر شده است، سبوس گندم، پوسته بیرونی دانه ی برنج، ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی پروتئین، چربی، مواد معدنی و میکرونوتریشن (ا نواع عناصر شیمیایی مانند آهن که به مقدار بسیار کم براى رشد سازواره مورد نیاز هستند ) هایی چون ویتامین بی است.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی پژوهشگران در دانشگاه کولورادو می گویند که سبوس برنج که در طول پردازش به طور کامل از برنج جدا می شود و به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند مزایای زیادی برای سلامتی و تغذیه انسان داشته باشد.

پروفسور الیزلبت رایان، نویسنده این پژوهش می گوید: "یک وعده مصرف سبوس برنج-۲۸ گرم - بیش از نیمی از ویتامین های مهم مورد نیاز یک فرد در طول روز مانند تیامین، نیاسین و ویتامین B6 را تامین می کند. به طور سنتی، تصور می شد که سبوس برنج یک منبع فیبر ارزان است و تنها به عنوان یک منبع چربی، مفید در نظر گرفته می شد، برای مثال به عنوان روغن پخت و پز. سبوس گندم خیلی برای سلامت و تغذیه انسان مورد استفاده قرار نگرفته است به دلیل اینکه به عنوان غذای دام در نظر گرفته می شد، اما حالا ارزش غذایی بالای آن در زمینه سلامت عمومی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است."

پژوهشگران از رویکردی به نام متابولومیکس یا " foodomics " استفاده می کنند که از یک تکنیک بیوشیمیایی پیچیده به نام طیف سنجی جرمی استفاده می کنند تا فراوانی مولکول های مختلف بسیاری را که در مواد غذایی موجود هستند، شناسایی و اندازه گیری کنند. با بررسی سه رقم برنجی که قبلا در آزمایش های مداخله در رژیم غذایی انسان مورد استفاده قرار گرفته بود، محققان ۴۵۳ متابولیت را کشف کرده اند، از جمله ۶۵ تا که نشان داده شده بود که ارزش دارویی بالقوه و ویژگی های بهبود بخشی برای سلامت انسان را دارا هستند و ۱۶ متابولیتی که قبلا در مورد سبوس گندم گزارش نشده بودند.

پروفسور رایان می گوید: "ما در مورد آمینو اسیدها، ویتامین ها، عوامل کمک کننده و متابولیت های ثانویه که می تواند در سبوس برنج یافت شود تحقیق کردیم، چون گمان می کردیم که این ها به منافع دارویی و تغذیه ای آن مربوط است. ما شگفت زده شدیم هنگامی که فهمیدیم عوامل کمک کننده، ویتامین ها و امینو اسیدها تقریبا ۵۰درصد کل محتوای مولکول های کوچک را تشکیل می دهد."

پژوهش در ادبیات این موضوع که توسط تیم نویسندگان انجام شده است نشان می دهد که بعضی ترکیباتی که آن ها در سبوس برنج کشف کرده اند داشتن خواصی چون ضد التهاب، ضد میکروب و ضد فشار خون بالا، در میان سایر ویژگی ها، در مطالعات گذشته نشان داده شده است. سبوس برنج هم چنین حاوی ۱۵-۱۲ درصد پروتئین است که به عنوان یک نیروی کمکی برای مقابله با کمبود مواد مغذی است که نگرانی عمده سلامت جهانی بوده و سزاور توجه است."

پروفسور رایان می گوید: "برنج یکی از ارکان اصلی غذایی برای نیمی از جمعیت جهان است. در بیش از ۱۰۰ کشور پرورش داده می شود. سبوس برنج به عنوان یک ماده غذایی می تواند بیش از ۴۰۰ ترکیبات فردی را به بدن برساند و بسیاری از آن ها به شیوه ای گروهی عمل می کنند تا به بدن نفع برسانند."

او اضافه کرد: "اگرچه اطلاعات محدودی در مورد این که چگونه ترکیبات فردی پس از مصرف، توسط بدن انسان قابل استفاده هستند وجود دارد: ترکیبات بیوشیمیایی سبوس برنج شایستگی پژوهش های بیشتر به منظور درمان های تغذیه ای و برنامه های غذایی پزشکی را دارد."