Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد:

حل مسایل محیط زیستی خواسته‌ اصلی مردم در جریان انتخابات

به گفته معاون اول رئیس جمهور در جریان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، مسایل محیط زیستی بر خلاف تصور در اولویت خواسته‌ها مردم قرار داشت زیرا آحاد جامعه احساس کرده‌اند که باید آینده خود را در این مسایل پیگیری کنند.

حل مسایل محیط زیستی خواسته‌ اصلی مردم در جریان انتخابات

به گفته معاون اول رئیس جمهور در جریان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، مسایل محیط زیستی بر خلاف تصور در اولویت خواسته‌ها مردم قرار داشت زیرا آحاد جامعه احساس کرده‌اند که باید آینده خود را در این مسایل پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، اسحاق جهانگیری در جریان برگزاری مراسم " دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست" که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، فعالیت و همت افراد و شخصیت‌‌ها، مجموعه‌های دولتی، تشکل‌های مردم نهاد و غیره را عامل ایجاد حساسیت‌های محیط زیستی در کشور اعلام کرد.

وی افزود: در ایام انتخابات، تصور نمی‌شد مسایل زیست محیطی به موضوعی اصلی مردم تبدیل شود اما دیدم که مردم احساس کرده‌اند که باید آینده خود را دراین مسایل پیگیری کنند. آنها به امتیازات و وعده‌هایی که به آنها داده شد، توجهی نکردند و در مقابل، مطالبه‌های محیط زیستی داشتند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حال حاضر جهان بیش از ظرفیت زیستی خود مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. به همین دلیل در معرض آسیب‌های جدی قرار داشته و با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: گرم شدن زمین، تغییر اقلیم، زوال تنوع زیستی، انقراض گونه‌های مختلف، آلودگی هوا، آب و خاک، زوال جنگل‌ها و مراتع، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، طوفان گرد و غبار همچنین آلودگی دریاها، سواحل و رودخانه‌ها تهدیدهایی است که برای همه ساکنان زمین وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: مقابله با این مسایل وسیع و گسترده، فرا زمانی و فرا مکانی است. همه دولت‌ها و مردم در همه جهان باید برای آینده دور و نزدیک، نسبت به سرنوشت زمین و بشر حساس باشند و برنامه‌ریزی و سیاستگزاری کنند.

وی بیان کرد: مکرر می‌شنویم که سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست گام‌هایی بر می‌دارند و اقداماتی انجام می دهند. نمونه آخر این تلاش‌ها توافق پاریس بود که بعد از دوره‌های مختلف مذاکره با تمام کشورهای عضو سازمان ملل، به یک توافقی رسیده شد.

آمریکا متهم اصلی تغییر اقلیم

جهانگیری با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در خروج از توافق پاریس، عنوان کرد: کشوری که بیش از همه در ایجاد و توسعه گازهای گلخانه‌ای نقش داشته است، در یک برتری جویی بی‌حساب نسبت به این توافق، نوعی ابراز تردید کرده است. ترامپ اعلام کرده است که "ترجیح من مردم آمریکا هستند تا مردم جهان" و فراموش کرده است که گازهای تولید شده در طول چند دهه گذشته در آمریکا، نه تنها مردم این کشور بلکه جهانیان و زندگی بشریت را تهدید کرده است.

وی افزود: اگر پدیده تغییر اقلیم یک متهم اصلی داشته باشد، آمریکا است. این کشور باید بیش از آنچه در موافقت‌نامه تعهد کرده است، به وظایف انسانی خود عمل کند. دنیا باید در این موضوع، مواضع روشن و جدی داشته باشد. طبیعی است که بازگشت تعادل به زیست بوم جهان، مستلزم این است که تلاش و کار جدی در همه بخش‌ها، همه کشورها و اعضای جامعه جهانی انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: جامعه جهانی نمی‌تواند ناعدالتی در محیط زیست را ببیند و با فرار از مسئولیت جمعی، نسبت به زمین و ساکنان آن بی‌تفاوت باشد. حفظ محیط زیست قطعا در قرن 21 اصلی‌ترین مسئله جامعه جهانی است. مسئله محیط زیست یک مسئله تزئینی و خاص نیست بلکه یک مسئله واقعی و عام است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. همه این مسایل ما را به طور جدی تحت تاثیر قرار داده است .

وی بیان کرد: ایران مسئولیت مهمی در این زمینه دارد. مسئله محیط زیست مسئله دیروز، امروز و فردای ایران نیست. هر کس نسبت به فردای ایران علاقمند باشد، باید به محیط زیست به طور جدی بپردازد. ما با پدیده‌های جدی روبرو بوده‌ایم. ریزگردها، خشکی دریاچه‌ ارومیه، تالاب هورالعظیم و سایر تالاب‌های کشور، آلودگی هوای کلانشهرها، آب، ایجاد مخاطره برای سلامت و شیوع بیماری صعب العلاج نظیر سرطان و ده‌ها مسئله دیگر که ریشه همه آنها، تحت تاثیر تهدید مسایل محیط زیستی است. این مسایل حادترین شرایط را پیش روی ایرانیان و مسئولان کشور قرار داده است.

نمایش اوج شعور مردم خوزستان در جریان انتخابات

جهانگیری اضافه کرد: ملت ایران با بزرگواری نسبت به این مسایل و آینده حساسیت نشان داد. تفاوت راه خوشبختی و آینده کشور و منافع زودگذر را به نحو مطلوب تشخیص داد .

وی افزود: وقتی به عنوان یک مسئول دیدم که مردم خوزستان که گرفتار خیلی از مشکلات هستند، در حضور رئیس جمهور در جریان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، شعار می‌دادند "ما که هوا نداریم، هواتو داریم" بسیار شگفت زده شدم. به ظاهر این جملات یک شعار بود، ولی اوج شعور مردم را در این چند کلمه می‌توان پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مردمی که گرفتار سخت‌ترین شرایط هستند اما با امید به آینده، راهی را انتخاب می‌کنند که آینده بهتری برای ما ترسیم شود. ما در دولت یازدهم تلاش می‌کنیم محیط زیست را به اصلی‌ترین و ملی‌ترین مسئله کشور تبدیل کنیم. شاید به همین دلیل، اولین مصوبه دولت راجع به دریاچه ارومیه بود. خیلی از صاحب‌نظران و کارشناسان در تلوزیون صحبت می‌کردند که این کارها فایده‌ای ندارد و هدر دادن سرمایه است اما دولت برای نجات دریاچه ارومیه وارد عمل شد.

وی افزود: اگر دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک شود، زندگی در شمال غرب کشور که 14 میلیون جمعیت در آن منطقه سکونت داشت، با خطرات جدی مواجه می‌شد. با برنامه‌های خوبی که در ستاد احیا تدوین شده که خود من مسئول آن بودم، اقدامات دستگاه‌های مختلف مثل جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست، تلاش‌های مسئولان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به همراه پیگیری دبیرخانه ستاد، تا حد زیادی خطر دریاچه ارومیه برطرف شده است. با برنامه‌های دیگری که باید در آینده به نتیجه برسد، دریاچه ارومیه به کانون مهمی تبدیل می‌شود که نه تنها خطر برای منطقه نداشته باشد، بلکه کانون امیدواری و سرمایه‌گذاری نیز باشد .

جهانگیری با اشاره به وضعیت پیش آمده برای تالاب هورالعظیم، عنوان کرد: در حالی که این کشور در عمق چند صد متری خلیج فارس نفت استخراج می‌کند، گروهی برای استخراج نفت در عمق دو تا سه متری تالاب هورالعظیم، این اکوسیستم آبی را خشکاندند و آن را تبدیل به کانون تهدید زندگی مردم در خوزستان کردند.

وی افزود: با همت محیط زیست و وزارت نیرو، همچنین دستگاه‌های مسئول استان، بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر 80 درصد این تالاب آبگیری شده است و به کانون زندگی و حیات تبدیل شده است. استخراج نفت نیز در آب انجام شده تا این فعالیت اقتصادی متوقف نشود.

به گفته معاون اول رئیس جمهور مسئله آلودگی کلانشهرها با حساسیت پیگیری شده است. یکی از منابع مهم آلاینده کلانشهرها، نیروگاه‌های اطراف شهرها است که با سوخت مازوت کار می‌کنند. به همین دلیل بخش اعظم نیروگاه‌های حساس به سوخت گاز تبدیل شدند تا وضعیت آلودگی کلانشهرها بهبود یابد.

وی همچنین ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل داخل شهری در جلسات اخیر که خود تشکیل دادم، دو هزار دستگاه واگن برای مترو با دو میلیارد دلار اعتبار اختصاص دادیم. این اعتبارات از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود و ظرفیت حمل و نقل مترو در برخی مناطق را تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد. امیدوارم وزارت کشور و شهرداری کلانشهرها نیز از این فرصت استفاده کنند و ظرف مدت کوتاهی با حضور شوراهای جدید شهر، این فرصت را به مرحله عمل رسانده و وضعیت هوای کلانشهرهای کشور را بهبود ببخشند.

جهانگیری با اشاره به این نکته که منشا ریزگردهای کشور خارجی است، از تلاش وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست برای برقراری یک دیپلماسی جدی و کمک گرفتن از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی برای کنترل کانون‌های خارجی گرد و غبار خبرداد.

وی یادآور شد: برای کنترل کانون‌های گرد و غبار داخلی نیز سال گذشته که مردم خوزستان و اهواز آسیب جدی دیدند، در یک اقدام جهادی 24 ساعته، این کانون‌ها کنترل شد. در رابطه با کارون و زاینده رود و دیگر تالاب‌های کشور نیز تصمیم خوبی در دولت گرفته شد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: توجه به مسال محیط زیست درآیین و فرهنگ ما بیش از آنکه یک ضرورت باشد، یک باور و اعتقاد است. زمین نماد مادیت و تلاش و آسمان به عنوان نماد معنویت است. باید همواره تعادلی بین مادیت و معنویت برقرار کنیم تا بتوانیم با برخورداری از امکانات مادی و معنوی، زندگی مطلوبی داشته باشیم.

وی سقوط اخلاقی را عامل ایجاد مشکلات محیط زیستی برای کشور دانست و افزود: در ایران برخی ابر چالش‌ها داریم. اگر به این ابر چالش‌ها نپردازیم، از هر نظر برای کشور مشکل ایجاد خواهد کرد.

ضرورت ایجاد توازن بین محیط زیست و توسعه صنعتی

به گفته جهانگیری در ایران ظرفیت ایجاد اشتغال برای 600 تا 650 نفر وجود دارد. اما تعداد افرادی که وارد بازار کار می‌شوند سالانه هزار نفر است. بنابراین باید اقتصاد کشور بزرگ شود تا بر این چالش غلبه کنیم.

وی اضافه کرد: نمی‌توان از مسایل معیشت و اشتغال مردم غفلت کرد. باید بتوانیم بین توسعه تکنولوژی، صنعت و ضرورت‌های محیط زیستی توازن برقرار کنیم تا توسعه کشور متوقف نشود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ کس از ما نمی‌پذیرد که اعضای یک خانواده بیکار باشند اما به دلیل مسایل محیط زیستی فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کنیم. بلکه باید یک نقطه مطلوب شناسایی کنیم. محیط زیست شاهکارش این است که شرایطی ایجاد کند، چارچوبی ایجاد کند که مسیر فعالیت‌های اقتصادی ادامه یابد.

وی همچنین از اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور خبرداد و گفت: تعهد ملی و بین‌المللی داریم که میزان مصرف انرژی خود را در واحدهای صنعتی، خودروها، واحدهای مسکونی و همه بخش‌ها کاهش دهیم. این شیوه مصرف انرژی واقعا عادلانه نیست و انصاف نیست که منابع کشور هدر داده شود و محیط زیست نابود شود.

وی در پاسخ به درخواست تشکل‌های زیست محیطی برای حضور در رده‌های تصمیم‌سازی دولت، به این درخواست پاسخ مثبت داد و بیان کرد: حتما از ظرفیت شبکه‌های ایجاد شده، استقبال می‌کنیم و از نظرات آنها استفاده می‌کنیم. هر پیشرفتی در حوزه محیط زیست وقتی میسر است که همه در صحنه حضور داشته باشند. نخبگان، علما، مراجع، اصحاب قلم و رسانه تشکل‌های مدنی و سیاسی در سیاست‌گزاری، برنامه ریزی و پیگیری باید حضور داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: بخش وسیعی از گروه‌های مرجع به خصوص درمحیط زیست، حضور کارسازی داشته‌اند. با توجه به برخی تهدیدهای زیست محیطی، دولت باید پناهگاه جدی مردم در این زمینه‌ها باشد .

وی افزود: مردم وقتی در فشار ریزگردها و آلودگی کلان‌شهرها گرفتار می‌شوند، احساس نیاز می‌کنند که دولت باید پناهگاه آنها باشد. مردم باید تکیه گاه مهم دولت و حکومت برای مسایل جدی باشند. باید تفاهم جدی انجام دهیم. مسایل جدی و بزرگ کشور وقتی قابل حل است که مردم و دولت در یک راستا قرار گیرند. امکان ندارند دولت بدون مردم و خصوصا نخبگان کشور، بتواند مسایل را حل کنند. امیدوارم همه مردم در حل مسایل زیست محیطی مشارکت کنند تا دولت در صحنه باشد و سیاست‌گزاری کند .

L-960316-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید