Iranian Agriculture News Agency

استفاده از تکنولوژی تولید بذر برای کاهش مصرف آب

یکی از شگفت‌آورترین پدیده‌های تکنولوژی کشاورزی تولید محصولات مقاوم در برابر کم آبی است. با شدت گرفتن تغییرات اقلیمی، بذرهای با مصرف آب پایین می‌توانند به کشاورزان کمک کنند که با مصرف آب کمتر، غذای بیشتری تولید کنند.

استفاده از تکنولوژی تولید بذر برای کاهش مصرف آب

یکی از شگفت‌آورترین پدیده‌های تکنولوژی کشاورزی تولید محصولات مقاوم در برابر کم آبی است. با شدت گرفتن تغییرات اقلیمی، بذرهای با مصرف آب پایین می‌توانند به کشاورزان کمک کنند که با مصرف آب کمتر، غذای بیشتری تولید کنند.

به گزارش ایانا از modernag.org ، میلیون‌ها کشاورز برای آبیاری محصولات خود به آب باران وابسته‌اند که این امر بر توانایی آنها در تامین معیشت و اقتصاد خانواده، تاثیر می‌گذارد. اما در موقع خشکسالی چه اتفاقی می‌افتد؟ اکنون کشاورزان آفریقا به لطف تکنولوژی پرورش گیاهان، می‌توانند مهم‌ترین منبع غذایی در این قاره یعنی ذرت را با ویژگی مقاومت در برابر کم آبی کشت کنند که این ویژگی، گیاه را در دوره استرس‌های پیش‌بینی نشده طبیعی محافظت می‌کند.

پروژه WEMA ، حاصل همکاری بی‌نظیر بخش خصوصی و عمومی به مدیریت بنیاد تکنولوژی آفریقا ( AATF ) واقع در کنیا و با حمایت مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، بنیاد هوارد بافت، و USAID است. در این پروژه برای تولید بذر مقاوم به کم آبی، از روش‌های کشت محلی کشت استفاده شده است. این بذرها از طریق شرکت‌های محلی پخش بذر، در سراسر کشورهای واقع درجنوب صحرای آفریقا توزیع شد؛ این شرکت‌ها هیچ نوع حق خرید امتیازی برای این اختراع پرداخت نمی‌کنند، بنابر این قیمت بذرها برای کشاورزان مقرون به صرفه شده است. این امید وجود دارد که بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی امنیت غذایی را در آفریقا تقویت کند.

کمک به ثبات اقتصادی بیشتر

بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی، ارزشی بیش از تامین امنیت غذایی دارد. کشاورزان با برداشت مطمئن‌تر، نه تنها غذای خانواده خود را تامین می‌کنند، بلکه مازاد محصول خود را می‌فروشند و درآمدشان بیشتر و اقتصاد محلی شان تقویت می‌شود. وقتی تولید محصول، تداوم داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کشاورزان در تکنولوژی های جدید سرمایه‌گذاری کنند و فعالیت‌های آنان ثبات بیشتری پیدا کند.

خط دوم دفاعی

تنها پروژه WEMA نیست که با تولید بذرهای مقاوم در برابر کم آبی به کشاورزان کمک می‌کند بلکه آنها از تکنیک‌های پیشرفته بیوتکنولوژی هم استفاده می‌کنند تا به آنها در مبارزه بهتر با آفات کمک کند. آنها بدون برخورداری از ذرت‌های مقاوم در برابر حشرات، چاره‌ای ندارند جز اینکه حشره‌کش‌ها را روی ذرت‌ها اسپری کنند. مقاومت در برابر حشرات نه تنها باعث حفظ دانه‌های ذرت می‌شود بلکه همچنین قابلیت آنها را در جذب آب و دیگر مواد مغذی که برای کارایی بیشتر به آنها نیاز دارند، بیشتر می‌کند. همه این موارد برای کشاورزان و محیط زیست مفید است.

دسترسی به تکنولوژی‌های جدید برای ارتقای کشاورزی پایدار برای همه کشاورزان بزرگ و خرده‌پا ضروری است. ممکن است کشاورزان جزء، اثر کمتری بر محیط زیست داشته باشند اما وقتی این نوآوری‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد که با هماهنگی بیشتری با محیط زیست خود کار کنند، آنها وضع معیشت و اقتصاد محلی خود را بهبود می‌بخشند. برداشت محصول بیشتر، امنیت غذایی و احتمالا امنیت اقتصادی بیشتری به بار می‌آورد. دستاوردهای کشاورزی مدرن حقیقتا این توان را دارد که بر جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، تاثیرات مثبتی بگذارد./


ترجمه: محسن حدادی

L-960316-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید