Iranian Agriculture News Agency

دانشگاه ایالتی کانزاس انجام می‌دهد

تلاش برای مبارزه با بیماری لکه سبز مرکبات "citrus greening"/ بیماری‌ای ویرانگر که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار شده است

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس به تلاش برای مبارزه با بیماری باکتریایی مرگبار به نام "citrus greening " که به 80 درصد از درختان مرکبات فلوریدا آسیب وارد کرده و باعث از دست رفتن میلیاردها دلار شده، ادامه می‌دهند.

تلاش برای مبارزه با بیماری لکه سبز مرکبات "citrus greening"/ بیماری‌ای ویرانگر که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار شده است

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس به تلاش برای مبارزه با بیماری باکتریایی مرگبار به نام " citrus greening "(1)، که به 80 درصد از درختان مرکبات فلوریدا آسیب وارد کرده و باعث از دست رفتن میلیاردها دلار شده ، ادامه می دهند.

به گزارش ایانا از سایت ksre.k-state.edu ، محققان با کمک مالی شش میلیون دلاری از دپارتمان تحقیقات تخصصی کشاورزی امریکا ( U.S. Department of Agriculture Specialty Crop Research Initiative ) ، همراه با 10 آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاهی و دولتی ایالات متحده، و دانشگاه گرانادا در اسپانیا، برای مبارزه با بیمای لکه سبز مرکبات، " citrus greening " بسیج شده اند. این نوعی بیماری به صنعت مرکبات در فلوریدا تگزاس و کالیفرنیا آسیب وارد کرده است.

این بیماری از تکثیر گونه باکتری به نام Candidatus Liberibacter asiaticus ( CLas در درختان مرکبات ایجاد می شود . این بیماری توسط حشرات بسیار کوچک به نام Asian citrus psyllids که مکنده شیره (درخت) هستند ، گسترش می یابد. هنگامی که درختی به عنوان میزبان توسط psyllids (حشره) انتخاب می شود، باکتری از طریق رگ های درخت حرکت می کند. این بیماری باعث کمبود مواد مغذی و آسیب رساندن به ریشه درخت شده ودر نتیجه میوه درخت کوچک و بدشکل می شود.

susan-brown (سوزان براون)


سوزان براون، استاد برجسته دانشگاه در بخش زیست شناسی دانشگاه ایالتی کانزاس و محقق اصلی این پروژه ، گفت: "هدف ما از این پروژه پژوهش، توسعه و ارائه درمان های جدید برای مبارزه با حشراتی است که با تغذیه درختان مرکبات ، باکتری را به درختان منتقل می کنند."

این درحالی است که بودجه جدید امکان کار بیشتر را به محققان پروژه می د هد، پروژه ای که دو سال پیش آغاز شد.

در این تحقیق، نیاز به دانش دقیق درباره تعاملات بین حشرات و باکتری و اثرات نوع درمان روی مرکبات دارد. از آن جایی که دسترسی به اطلاعات در چنین سیستم های متنوع، دشوار است، توسعه یک پلت فرمی این اجازه را می دهد تا محققان برای دسترسی به اطلاعات در مورد ژن ها، پروتئین ها و متابولیت حشرات، باکتری و مرکبات برای درک بهتر چگونگی مبارزه با این بیماری اقدام کنند.

یکی دیگر از نقاط عطف در انجام تجزیه و تحلیل ژنوم psyllid (حشره) ، درگیرشدن چندین محقق دانشگاه ایالتی کانزاس، دانشگاه کرنل و کالج Indian River State College (در ایالت فلوریدا قرار دارد) است.

جیسون الیس، دانشیار دانشگاه ایالتی کانزاس و رئیس موقت دپارتمان ارتباطات و آموزش کشاورزی ومحقق اصلی این پروژه که تلاش هایی برای تعامل با گروه های صنعت، دانشگاهی و مصرف کنندگان کرده است ، گفت:" بودجه به ما اجازه خواهد داد تا از آزمایشگاه به سمت گلخانه ها و درختان ، به منظور استفاده کارآمدتر تحقیقات برای تولید کنندگان مرکبات گام برداریم."

گفتنی است ، این بیماری به صورت اختصار "greening," خوانده می شود و برای نخستین بار در فلوریدا در سال 2005 کشف شد و به سرعت در میان درختان مرکبات ایالت گسترش یافت.

این درحالی است که میوه درختان آلوده برای خوردن مشکلی ندارند، اما تولید کاهش می یابد به طوری که باعث شده تا مرکبات کمتر در دسترس و گران تر باشد.

در سال 2015 ، بررسی تولید کنندگان مرکبات که توسط دانشگاه فلوریدا انجام شد، نشان داد که 90 درصد از وسعت زمین ها (به جریب) و 80 درصد از درختان توسط این بیماری دچار صدمه شدند، که باعث شد تا صنعت مرکبات ایالت 10.7 میلیارد دلار ضرر ببیند. این بررسی نشان داد فلوریدا از سال 2007، در حدود 7.8 میلیارد دلار درآمد، 162 هزار و 200جریب مرکبات و هفت هزار و513 شغل از دست داد. همچنین تولید پرتقال به تنهایی از 242 میلیون به 104 میلیون جعبه در سال 2014 کاهش یافت.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1-لکه سبز مرکبات Citrus greening : بیماری ناشی از باکتری های سخت کشت Liberobacter asiaticum (عامل لکه سبز آسیایی) و L.africanum (عامل لکه سبز آفریقایی) در مرکبات که نشانه‌های آن موزائیک در برگ ها، زردی شاخه‌ها، باقی ماندن لکه‌های سبز روی میوه و زوال درختان است. باکتری های مزبور در بافت آبکشی درختان آلوده استقرار دارند و هر یک با گونه‌ای انتقال می‌یابند. یکی از پرخسارت ترین بیماری های مرکبات درجنوب شرقی آسیا، شبه قاره هند، آفریقای جنوبی و شبه جزیره عربستان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید