فرصتی برای حضور در بازار قطر
مصطفی ملکوتی
شهروند : در سال ۱۳۹۴ درپی تیرگی روابط بین ترکیه و روسیه، کشور روسیه به منظور تنبیه ترکیه واردات خود از آن کشور را به حالت تعلیق درآورد. این رویداد یک فرصت طلایی برای ایران بود که کالاها و موادغذایی ایرانی را دربازار بزرگ روسیه جایگزین محصولات ترکیه کند، اما این فرصت سوخت و ایران نتوانست سهم خود را از بازار روسیه به دست آورد. اکنون در اثر تیرگی روابط قطر با عربستان و امارات فرصت مشابه دیگری برای ایران فراهم شده است؛ اگرچه بازار کوچک قطر را نمیتوان با روسیه مقایسه کرد اما گسترش روابط تجاری با قطر اهمیت استراتژیک دارد؛ بهویژه از منظر اقتصاد حملونقل، همچنین قطر میتواند دروازه ورود محصولات ایرانی به بازارهای دیگر باشد. در اقتصاد امروز، به دست آوردن سهم بازار بسیار دشوار و گران است، بهویژه در بازارهای بینالمللی رقابت فزایندهای در به دست آوردن سهم بازار درجریان است. این رقابت از جنگهای فیزیکی جدیتر است و هیچ بازاری به راحتی دراختیار رقیب قرار نمیگیرد، بازار قطر نیز به راحتی فتح نخواهد شد. باید دانست محصولات ایران برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند استانداردهای گوناگونی است و فعالان اقتصاد ایران نیازمند افزایش مهارتهای خود درقلمرو بازاریابی بینالمللی هستند. برای استفاده از همین فرصتهای باد آورده رایگان نیز، نیازمند حداقل شرایط حضور دربازارهای بینالمللی هستیم که کمترین آن کیفیت بستهبندی و درک سلیقه مشتری است، درغیراین صورت نهتنها بازار از دست میرود بلکه برای ورود محصولات با کیفت در آینده نیز مانع ایجاد خواهد شد. خاطره منفی که از تجارت زودگذر ایرانیان در دودهه قبل درکشورهای CISبه جای ماند، نمونهای از ورود ناپخته به یک بازار خارجی است.
دیدگاه تان را بنویسید