Iranian Agriculture News Agency

در پی عقب‌نشینی شاخص بورس کالا مطرح شد؛

کشاورزان از افت قیمت گندم در بورس نگران نباشند

در پی انتشار خبر حمله مسلحانه به مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با فراگیر شدن جو هیجانی ناشی از تأثیر این خبر روند کاهشی در پیش گرفت. یکی از محصولات کشاورزی که به‌طور شاخص در بورس کالا عرضه شده گندم است. در حال حاضر بیشتر استان‌های کشور در مرحله برداشت این محصول قرار دارند و بر اساس مصوبه دولت گندم تولیدی چهار استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی از طریق بورس کالا نیز در طرح قیمت تضمینی خریداری می‌شود. امروز بورس کالا میزبان عرضه ۸۷ هزار و ۳۲۵ تن گندم دوروم، گندم خوراکی، شکر سفید، روغن خام، ذرت دانه‌ای و دامی، ۱۵ هزار و ۹۸۰ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی است.

کشاورزان از افت قیمت گندم در بورس نگران نباشند

در پی انتشار خبر حمله مسلحانه به مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با فراگیر شدن جو هیجانی ناشی از تأثیر این خبر روند کاهشی در پیش گرفت. یکی از محصولات کشاورزی که به‌طور شاخص در بورس کالا عرضه شده گندم است. در حال حاضر بیشتر استان‌های کشور در مرحله برداشت این محصول قرار دارند و بر اساس مصوبه دولت گندم تولیدی چهار استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی از طریق بورس کالا نیز در طرح قیمت تضمینی خریداری می‌شود. امروز بورس کالا میزبان عرضه ۸۷ هزار و ۳۲۵ تن گندم دوروم، گندم خوراکی، شکر سفید، روغن خام، ذرت دانه‌ای و دامی، ۱۵ هزار و ۹۸۰ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی است.

تجربه تلخ کشاورزان از طرح قیمت تضمینی جو در سال گذشته و خبر سقوط شاخص سهام این نگرانی را در کشاورزان به وجود آورده است که شرایط به وجود آمده در پرداخت مطالبات آنان اختلال ایجاد کند.

اما رئیس بنیاد توامندسازی گندمکاران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا این نگرانی را بی‌دلیل می‌داند و می‌گوید: هرچند فروش گندم در بورس با هدف تأمین مالی بخشی از اعتبارات مورد نیاز خرید تضمینی گندم انجام می‌شود، اما دولت این پیش‌بینی را داشته است که در صورت فروش نرفتن این محصول از طریق شرکت بازرگانی دولتی اقدام به خرید تضمینی و پرداخت مطالبات کشاورزان کند.

به گفته علی‌قلی ایمانی، میزان گندم عرضه‌شده در بورس در مقابل حجم تولید بسیار پایین است و کاهش قیمت این محصول در بورس تأثیری زیادی در شرایط تولید و بازار گندم نمی‌گذارد، ضمن اینکه گندمی که هم‌اکنون در بورس عرضه می‌شود محصول سال گذشته است.

وی تأکید کرد: هنوز گندم استان‌های پایلوت خرید تضمینی (استان‌های خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی) در بورس عرضه نشده است.

رئیس بنیاد توامندسازی گندمکاران این اطمینان را به کشاورزان داد که بر اساس طرح قیمت تضمینی، اگر گندم کشاورزان در بورس به فروش نرود یا قیمت فروش آن پایین‌تر از قمیت خرید تضمینی باشد دولت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت آن به گندمکاران این استان‌ها است.

ایمانی از دولت خواست تا برای جلوگیری از مبتلا شدن گندم این استان‌ها به سرنوشت جو، در صورت فروش محصول در بورس بلافاصله مابه‌التفاوت قیمت را همراه با پول فروش به حساب کشاورز واریز کند.

وی در پایان با اشاره به تأخیر شش ماهه سال گذشته دولت در فروش جو در بورس و پرداخت مطالبات کشاورزان، بیان کرد: این تأخیر باعث شد امسال سطح زیر کشت جو در کشور کاهش پیدا کند، اگر گندم عرضه شده در بورس به سرنوشت جود مبتلا شود سال زراعی آینده شاهد کاهش سطح زیر کشت گندم و تولید این محصول در کشور خواهیم بود./

G-960317-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید