Iranian Agriculture News Agency

افزایش 84 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه



مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش 84 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه خبرداد.

به گزارش ایسنا، پرویز آراسته در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست با اشاره به شعار من با طبیعتم افزود: علارغم کاهش بارندگی ها در سال گذشته شاهد افزایش 84 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه بوده و آب دریاچه ارومیه از 534 میلیون مترمکعب به 2 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد:عرصه آبی از 730 کیلومتر مربع به 2 هزار و 963 کیلومتر مربع رسیده که عامل موثری در کنترل ریز گرد های دریاچه ارومیه است.

آراسته با اشاره به فعالیتهای سازمان محیط زیست استان در سال 95و ارائه عملکرد این سازمان در مقایسه با سال 92 گفت: واحدهای صنعتی دارای سیستم پایش لحظه ای در سال 92، 4واحد بوده که این تعداد در سال گذشته به 10 واحد افزایش یافته است.

وی واحدهای مشمول قانون مالیات برارزش افزوده را در سال گذشته 67 واحد عنوان کرد و گفت: در بین واحدهای تولیدی استان از 48 واحد رفع الودگی شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه تعداد ایستگاههای سنجش کیفیت آب و هوای لحظه ای در آذربایجان غربی را 110 مورد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته میزان مصرف روزانه نفت کوره به 59 میلیون لیتر در استان رسیده است.

وی از صدور موافقت برای احداث 830 واحد صنعتی در آذربایجان غربی طی سال گذشته یاد کرد و گفت: موافقت صدور احداث یک هزار و 416 واحد کشاورزی و صنعتی در استان و بهره برداری از 397 واحد انجام شده است.

آراسته تعداد واحدهای دارای مجوز ارزیابی زیست محیطی در استان را 64 واحد دانست و تصریح کرد: در سال گذشته با ارزیابی های انجام شده 32 واحد بدلیل عدم وجود مجوز راکد و متوقف شدند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 165 واحدمدیریت پسماند در آذربایجان غربی فعال هستند افزود: 25 پیمانکار و 35 واحد دارای استاندارد در این بخش فعالیت دارند.

وی با بیان یک هزار و 104 مورد پایش انجام شده در استان اظهار کرد:در سال گذشته 565 مورد پایش پسماند روستایی، 653 مورد پایش مراکز درمانی عفونی انجام شده است.

آراسته با اشاره به اینکه آبرسانی تالاب های استان و لایروبی تمامی کانالهای زراعی و منتهی به تالاب هاانجام شده است افزود:در کلیه تالابهای استان میله گذاری انجام شده است.

وی به راه اندازی اولین سایت پرندگان نگری کشور در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: حفظ تالابها و توسعه زیرساخت های گردشگری در رونق صنعت اکو توریسم در استان بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه هر توسعه ای نیازمند مشارکت مردمی است افزود: برای ایجاد توازن در صنعت و توسعه و حفظ محیط زیست پیوند مردم با طبیعت جز لاینفک پیشرفت بشمار می اید.

وی با اشاره به گونه های موجود در طبیعت اذربایجان غربی اظهار کرد:58 گونه پستاندار،292 گونه پرنده،60 گونه خزنده و دوزیست،26 نوع ماهی و یک هزار و 480 گونه گیاهی در استان شناسایی شده اند.

آراسته ادامه داد: 2 هزار و 144 قوچ و میش ارمنی در جزیره کبودان و 166 گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک تحت حفاظت قرار دارند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت 125 محیط بان و استقرار 13 پاسگاه محیط بانی در استان تصریح کرد: طی بازرسی های انجام شده در سال گذشته 34 قبضه اسلحه غیر مجاز،148 قبضه اسلحه شکاری مجاز توسط محیط بانان آذربایجان غربی کشف شده است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته 10 مورد تخلف صید و شکار غیر مجاز و 8 مورد بهره برداری از شن و ماسه غیر مجاز در پارک ملی دریاچه ارومیه شناسایی و اقدامات لازم در این راستا انجام شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید