Iranian Agriculture News Agency

قندی که قند خون را کاهش می‌دهد



خبرآنلاین : طرح «حبه قندهای پایین آورنده قند خون» که نوآوری تکنیکی آن به شکل تلفیقی در زمینه گیاهان دارویی، فناوری زیستی و صنایع غذایی است، ثبت اختراع شد.

سازمان بهداشت جهانی دیابت را شایعترین بیماری غدد در جهان می‌داند که سالانه عامل مرگ چهار میلیون نفر در جهان است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالیکه تعداد بیماران دیابتی در سال 2000 میلادی کمتر از 200 میلیون نفر بوده است، این رقم در سال 2015 به بیش از 382 میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035 این تعداد به رقم 592 میلیون نفر برسد.

همچنین براساس برخی گزارشها، در ایران از هر 20 نفر یک نفر مبتلا به بیماری دیابت است و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند؛ هر 10 ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست می‌دهد.

براساس اظهارات سیدمهدی رضوی خسروشاهی؛ مبدع طرح «حبه قند پایین‌آورنده قند خون» هر 30 ثانیه یک نفر در جهان به علت عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، پای خود را از دست می‌دهد؛ انجمن دیابت ایران نیز گفته است که روند شیوع دیابت در ایران تحت کنترل نیست و شیوع این بیماری در منطقه خاورمیانه از جمله ایران حدود 97 درصد و این روند روز به روز در حال افزایش است.

طبق برآورد فدراسیون بین‌المللی دیابت 48 درصد ساکنان منطقه خاورمیانه از جمله ایران، دیابت بدون تشخیص دارند.

در سالهای اخیر سبک خاص زندگی در شهرهای کشور، از جمله رژیمهای خاص غذایی که حاوی کربوهیدات فراوان هستند و نیز عادتهای روزمره همچون مصرغ قند و شکر به همراه چای، مصرف نوشابه و... به گسترش این بیماری دامن زده است.

تاکنون انواع نوشابه‌ها، شکلاتها، مکملهای غذایی و حتی حبه قند رژیمی به بازار عرضه شده است ولی تاکنون حبه قندهای پایین آورنده قند خون ساخته نشده است؛ در این طرح سعی بر این است که با فرآوری گیاهان دارویی حبه قندهای پایین آورنده قند خون تولید گردد تا در صورت مصرف، نه تنها باعث افزایش قند خون نشده بلکه در کاهش آن نیز موثر باشد.

این مبدع در ارتباط با شرح وضعیت دانش فنی پیشین گفت: قبلا حبه قندهای کم کالری که رژیمی هستند، توسط یکی از شرکتها تولید شده است؛ نوآوری و امتیاز محصول و فن‌آوری در اختراع ارائه شده توسط ما، در این است که این محصول علاوه بر فقدان قندهای محلول و در نتیجه رژیمی بودن، با داشتن عصاره هفت گیاه دارویی مهم قابلیت پایین آوردن قند خون را نیز داراست.

وی افزود: به دلیل این ویژگی، محصول حاضر علاوه بر عموم مردم توسط بیماران دیابتی نوع یک و دو قابل استفاده است.
این مبدع خاطر نشان کرد: قبل از اجرای طرح تولید حبه قندهای پایین آورنده قند خون، از یک طرف با بررسی منابع علمی و از طرف دیگر با عصاره‌گیری از گیاهان دارویی خاص و تیمار این عصاره‌ها بر روی حیوان آزمایشگاهی، موثرترین گیاهان با مناسبترین دوز تاثیرگذار در کاهش قندخون تعیین شدند.

وی افزود: عصاره‌گیری با دستگاه سوکسیله انجام شده و با دستگاه روتاری اواپراتور عصاره‌ها خشک می‌شوند تا امکان تهیه غلظت بهینه از آنها فراهم شود.

این فعال فناور با بیان اینکه عصاره‌ها با دوز مناسب با همدیگر ترکیب و سپس عصاره گیاه استویا به عنوان شیرین کننده طبیعی به آن اضافه می‌شود، گفت: ترکیب عصاره‌های حاصل با استفاده از کربن فعال رنگزدایی شده و سپس بر روی ترکیب همبند کننده که متشکل از کربوکسی متیل سلولز، کربنات کلسیم و سوربیتول است، همبند می‌شود؛ کل محتویات در مرحله بعد در قالب مخصوص ریخته شده و مورد پرس قرار می‌گیرد تا در فرم حبه‌های قند درآیند.

رضوی خسروشاهی همچنین در بیان مزایای اختراع گفت: دستاورد نهایی این طرح، تولید حبه قندهایی با منشا گیاهی با قابلیت پایین آورندگی قند خون است؛ این محصول دارای مزایای بسیاری است.

وی افزود: علی‌رغم طعم بسیار شیرین فاقد ساکارز و هر نوع قند محلول دیگر بوده و از این رو مصرف آن از یک طرف باعث افزایش قند خون نشده و از طرف دیگر ارضای روانی در بیماران دیابتی را از لحاظ مصرف قند سبب می‌شود؛ با داشتن ترکیبات موثر مختلف با منشأ گیاهی و با مکانیسمهای متعدد آنزیمهای مختلف درگیر در متابولیسم قندها در بدن را مهار کرده و نیز منجر به تسهیل ورود گلوکز به درون سلولهای بدن شده و به طور موثری باعث کاهش گلوکز (قند خون) می‌شود.

این مبدع گفت: با داشتن برخی مواد موثر، از سلولهای بتای لوزالمعده که مسئول ساخت هورمون انسولین هستند محافظت می‌کندو بنابراین قابلیت ضد دیابت دارد؛ در نهایت هم خواص مسهل دارد و مشکلات اجابت مزاج را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید