Iranian Agriculture News Agency

فائو اعلام کرد:

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه می بالا رفت/افزایش واردات جهانی مواد غذایی با وجود بازارهای باثبات

بازار جهانی مواد غذایی در ماه می 2017، در حالت متعادلی قرار داشت و توسط منابع فراوان گندم و ذرت و بازیابی دوباره تولید محصولات دانه روغنی، تقویت شد.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه می بالا رفت/افزایش واردات جهانی مواد غذایی با وجود بازارهای باثبات

بازار جهانی مواد غذایی در ماه می 2017، در حالت متعادلی قرار داشت و توسط منابع فراوان گندم و ذرت و بازیابی دوباره تولید محصولات دانه روغنی، تقویت شد.

با این حال، افزایش هزینه های حمل و نقل و حجم بیشتر واردات باعث شد تا ارزش واردات مواد غذایی در جهان به بیش از 1.3 تریلیون دلار امریکا، در سال جاری برسد، که 10.6 درصد افزایش را نسبت به سال 2016، نشان می دهد.

به گزارش ایانا از وبسایت فائو، این مطلب را نمایندگان فائو 8 ژوئن 2017، در مراسم دوسالانه چشم انداز مواد غذایی فائو، اعلام کرد.

همچنین، میزان واردات مواد غذایی کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای کم درآمد با کمبود مواد غذایی و کشورهای در جنوب صحرای آفریقا، دارای افزایش بود که به دلیل حجم واردات بیشتر در گوشت، شکر، لبنیات و دانه های روغنی روی داده است.

پیش بینی می شود که واردات برای همه گروه های مواد غذایی به جز ماهی، به دلیل رشد تقاضا در بازار داخلی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، با افزایش رو به رو شود؛ که با رشد فزاینده ای در بخش آبزی پروری محلی این کشورها همراه است.

قیمت محصولات مواد غذایی در جهان پس از سه ماه ، در ماه می افزایش یافت، شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه می به طور متوسط روی ​​172.6 واحد ایستاد، که این میزان 2.2 درصد بالاتر از ماه آوریل و حدود 10 درصد بالاتر از ماه می 2016 است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو ، شامل شاخص وزن تجاری از پنج گروه اصلی کالای مواد غذایی غلات، روغن های گیاهی، لبنیات، گوشت و شکر است که با توجه به قیمت در بازار بین المللی در نظر گرفته می شود. در ماه می ، افزایش قیمت برای همه گروه های غذایی، به جز شکر گزارش شده است.

این درحالی است که پیش بینی می شود قیمت های بین المللی گندم در حالت پایدار باقی بماند، به خصوص در نیمه نخست فصل. در حالی که تولید نزدیک به رکورد محصولات دانه درشت به احتمال زیاد با رقابت شدید در میان صادر کنندگان عمده همراه باشد. همچنین انتظار می رود، عرضه برنج کافی باشد، هر چند ممکن است میزان ذخایر به دلیل کاهش ذخایر برخی از صادر کنندگان کم شود.

تولید دانه های روغنی در سراسر جهان انتظار می رود با جهش رو به بالا در کل دوره 2016/2017 همراه باشد، که این افزایش می تواند به دلیل میزان قابل توجه بازده برای سویا باشد که سهم جهانی بیشتری را به خود اختصاص می دهد .

در این گزارش گفته شده که رشد تولید گوشت جهان انتظار می رود که برای سومین سال دچار رکود شود، که این عمدتا به دلیل کاهش تولید در چین، است ، که انتظار می رود میزان واردات از ایالات متحده و برزیل افزایش یابد.

در همین حال، میزان خروجی شیر در جهان انتظار می رود 1.4 درصد رشد در سال 2017، داشته باشد که ناشی از میزان افزایش تولید در هند است.

همچنین خلاصه ای از آخرین عرضه و تقاضا فائو ، هشتم ژوئن منتشر شد، که پیش بینی می شود، میزان سالانه کاهش تولید جهانی گندم 2.2 درصد باشد؛ این رقم تقریبا نزدیک به میزان انحراف 1.4 درصد افزایش خروجی ذرت جهانی است که توسط امریکا جنوبی و جنوب آفریقا هدایت می شود. بر اساس این گزارش ارقام مذکور نشان می دهد که افزایش 0.7 درصد در تولید برنج جهان روی می دهد.

در حالی که کل خروجی جهانی غلات در حال حاضر پیش بینی می شود که با کاهش 0.5 درصدی ، به 2 594 میلیون تن برسد. فائو برای ماه می اعلام کرد که میزان استفاده جهانی غلات به 2 584 میلیون تن رسید.

همچنین پیش بینی شد ، با توجه میزان تقاضا (غلات) ، تولید با کاهش کوتاه مدتی همراه باشد، این درحالی است که ذخایر غلات، روی مقدار 703 میلیون تن در پایان فصل در سال 2018، می ایستد.

پیش بینی موجودی با توجه به حرکات قابل توجه در چین انجام می شود نشان می دهد که میزان ذخایر دانه درشت کاهش می یابد و این درحالی است که به ذخایر گندم و برنج افزده می شود. ولی به طور کلی به نظر می رسد که یکی از این دو محصول دارای فراوانی عرضه باشد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید