Iranian Agriculture News Agency

پس از یک دهه روی داد

دستاوردهای رضایتبخش مکانیزاسیون در غرب آفریقا/ مکانیزاسیون کشاورزی پایدار به مثابه امر استراتژیک در زنجیره ارزش انجام می شود

پس از نزدیک به یک دهه از اجرای برنامه بهره وری کشاورزی غرب آفریقا به نام West Africa Agricultural Productivity Programme (WAAPP) ، این پروژه به اهداف رضایتبخشی دست یافته به طوری که نتایج فوق العاده ای در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشورهای ذی نفع و در منطقه به دست آورده که از آن جمله دست یافتن به تبادل فن آوری، استفاده از بهترین شیوه ها و نوآوری در کشورهای تحت پوشش است.

دستاوردهای رضایتبخش مکانیزاسیون در غرب آفریقا/ مکانیزاسیون کشاورزی پایدار به مثابه امر استراتژیک در زنجیره ارزش انجام می شود

پس از نزدیک به یک دهه از اجرای برنامه بهره وری کشاورزی غرب آفریقا به نام West Africa Agricultural Productivity Programme (WAAPP) ، این پروژه به اهداف رضایتبخشی دست یافته به طوری که نتایج فوق العاده ای در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشورهای ذی نفع و در منطقه به دست آورده که از آن جمله دست یافتن به تبادل فن آوری، استفاده از بهترین شیوه ها و نوآوری در کشورهای تحت پوشش است.

به گزارش ایانا از وبسایت waapp-ppaao با وجود دستاوردهای WAAPP و طرح های دیگر در منطقه، اکنون روشن است که باید تقاضا برای ورودی های مکانیزه سازی کشاورزی افزایش یابد. برای این منظور باید تحرک در زنجیره ارزش محصول و عرضه نهاده ها (برای افزایش بهره وری مزرعه، در کنار تحرک بخشی ارزش و تشویق بخش خصوصی برای ارایه خدمات) انجام شود. مکانیزاسیون باعث افزودن ارزش به محصولات اولیه و تولید اشتغال و درآمد بالقوه در طول زنجیره ارزش کشاورزی و مواد غذایی می شود.

برای تامین این اهداف CORAF / WECARD ، کارگاه منطقه ای را در سال 2013 به منظور ارائه مشاوره به کاربران ابزارهای دستی و بهبود بهره وری کشاورزی ایجاد کرد و منجر به ارایه پیش نویس پروژه راه اندازی منطقه ای در ادوات کشاورزی شد.

بانیان پروژه CORAF / WECARD با سفر به چین در سال 2014 و در خواست برای برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی، منجر به نشان دادن تجهیزات موجود در مرکز ملی مکانیزاسیون کشاورزی (NCAM) (1) در نیجریه و بحث در مورد مرکز ملی تخصصی مکانیزاسیون شد.

در دسامبر سال 2016، نشست چهار سازمان ، فائو- سازمان توسعه صنعتی ملل متحد- اتحادیه انقلاب سبز آفریقا- بانک جهانی
( FAO-UNIDO-AGRA-WB ) در نایروبی پایتخت کنیا ، تشکیل شد و در نشست مشورتی ، مدل های جدید برای مکانیزاسیون کشاورزی پایدار در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، ارایه شد.

همچنین در یکم فوریه 2017 ، گروه سینگنتا (2) در داکار، پایتخت سنگال یک کارگاه آموزشی با عنوان " دگرگونی کشاورزی غرب آفریقا از طریق توسعه مکانیزاسیون: از طریق چه سیاست هایی؟ " برگزار کرد.

نتیجه گیری کلی از تمام این رویدادها، باعث شد تا مکانیزاسیون کشاورزی پایدار که یک هدف از دست رفته در آفریقا بود ، بتواند این منطقه را در رسیدن به رشد اقتصادی، کاهش ناامنی غذا و فقر ملی و پایداری محیط زیست از جمله SDGs (اهداف توسعه پایدار) کمک کند. باید به یاد داشت که مکانیزاسیون، امری ضروری برای حفظ سطح بهره وری است.

بنابراین، مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یک اولویت برای اجرای فوری و استراتژیک WAAPP به شمار می رود. همچنین به تازگی شماری از عوامل که در گذشته مانع فعالیت ها و فرآیندهای مکانیزاسیون شده بود همچون عوامل اجتماعی و اقتصادی، تکنولوژیکی و یا سیاسی، به گونه ای تعدیل شده اند. بنابراین، مکانیزاسیون کشاورزی با دیدگاه جدید در زنجیره ارزش انجام می شود.

اهداف

همچنین هدف جهانی از برگزاری کارگاه آموزشی ، ارائه پلت فرمی برای پرداختن به مسئله مکانیزاسیون کشاورزی تحت WAAPP است. به طور خاص، این کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان اجازه می دهد:

1. به دستاوردهای مکانیزاسیون کشاورزی و پتانسیل های منطقه و تجربیات سایر مناطق جهان آگاه شوند.

2. ارزیابی برای تعیین شکاف های مکانیزاسیون کشاورزی در مناطق زیر مجموعه و شناسایی نیازهای مهم در شرایط فوری، کوتاه مدت و بلندمدت انجام دهند.

3. درباره مرکز منطقه ای ممتاز مکانیزاسیون کشاورزی بحث کنند

4. درباره اطلاعات و پیشنهادات دقیق در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی آگاه شوند که به سرعت در چشم انداز توسعه کشاورزی مناطق غرب آفریقا تحت پروژه راه اندازی CORAF / WECARD می شود.

5. با موسسه بورلاگ هند برای عملیات آزمایشی در زمینه معرفی روشی که از شخم استفاده نمی شود همکاری خود را آغاز کنند.

شرکت کنندگان

این کارگاه آموزشی به منظور جلب مشارکت کنندگانی از بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، غنا، مالی، نیجر، نیجریه، توگو، سنگال برگزار شد. شرکت کنندگان شامل:

1. کشاورزان. مهندسان و محققان در زمینه مکانیزاسیون

2. تولید کنندگان

3. نمایندگان کشاورزان

4. نمایندگان واحد منطقه ای WAAPP

5. CORAF / WECARD

6. بانک جهانی

7. شرکای مدعو

8. وزیر کشاورزی و نمایندگان مدیران اجرایی دولتی

9. دبیر اجرایی شورای تحقیقات کشاورزی نیجریه ( Agricultural Research Council of Nigeria(ARCN

10. ARCN WAAPP (اعضای برنامه بهره وری کشاورزی غرب آفریقا مربوط به شورای تحقیقات کشاورزی نیجریه)

این در حالی است که یکی از دلایل عمده برای عملکرد ناامید کننده و سهم کم مکانیزاسیون توسعه کشاورزی در آفریقا ، رویکرد بخش بندی مسائل مکانیزه است . گفتنی است این نشست نتیجه تلاش مشترک شماری از سازمان های ملی و منطقه ای، با سرپرستی CORAF / WECARD ، بانک جهانی و IITA (موسسه بین المللی کشاورزی گرمسیری) بود. این کارگاه از چهارم تا هفتم آوریل 2017، در موسسه بین المللی کشاورزی گرمسیری ( IITA )، ایبادان ( Ibadan ) نیجریه برگزار شد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- National Center for Agricultural Mechanization

2- سینگنتا، شرکت شیمیایی سوئیسی است، که فعالیت گسترده‌ای را در صنعت کشاورزی، بازاربذر و تولید آفت‌کش‌ها دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید