Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفت‌وگو با ایانا:

تشکیل وزارت بازرگانی، منجر به لغو طرح انتزاع نشود/ آمادگی برای تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز قطر

طرح تشکیل وزارتخانه‌ای مستقل برای تصدی‌گری امور بازرگانی، نگران برخی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را مبنی بر لغو طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، برانگیخته است.

تشکیل وزارت بازرگانی، منجر به لغو طرح انتزاع نشود/ آمادگی برای تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز قطر

طرح تشکیل وزارتخانه‌ای مستقل برای تصدی‌گری امور بازرگانی، نگران برخی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را مبنی بر لغو طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، برانگیخته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: طرح تشکیل وزارتخانه‌ای جدید به نام وزارت بازرگانی، باعث نگرانی دست‌اندرکاران و متولیان بخش کشاورزی، به‌ویژه مسئولان مؤثر در تنظیم بازار محصولات کشاورزی شده است.

رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه طی سال‌های طولانی دغدغه اصلی زیربخش‌های مختلف کشاورزی ازجمله دام و طیور، وضعیت نابسامان بازار محصولات تولید شده بود، افزود: تا قبل از طرح انتزاع، محصولات مختلف کشاورزی، تقریباً هیچ مسئول مستقیمی نداشت و تصمیم‌گیری‌ها در عرصه بازرگانی، بدون توجه به فرایند تولید، انجام می‌گرفت.

وی در توضیح این مطلب اظهار کرد: به‌عنوان مثال، زمانی که مرغ احتیاج به جمع‌آوری از بازار داشت، مجوز واردات آن صادر می‌شد و هنگامی که مهلت نگهداری روبه اتمام بود، با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسید. البته این موضوع درباره دیگر محصولات نیز مصداق داشت و اجازه واردات، بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت. همچنین درباره صادرات، به‌طور ناگهانی مثلاً به محض افزایش قیمت داخلی، خروج تخم‌مرغ را ممنوع می‌کردند یا تعرفه‌های 60 درصدی برای آن می‌بستند.

به گفته ترکاشوند، به‌دلیل همین مشکلات، مجلس هشتم با وجود مخالفت‌های دولت آن زمان، طرح انتزاع را تصویب و مقرر کرد وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی محول شود، اما دولت دهم از اجرای آن سر باز زد و دولت یازدهم با تکمیل آیین‌نامه اجرایی آن، گامی مهم در جهت عملی شدن قانون برداشت.

وی، جلوگیری از واردات بی‌رویه به‌ویژه در فصول تولید، حمایت از تولید داخل و تنظیم موفق بازار محصولات را ناشی از اجرای طرح تمرکز وظایف دانست و عنوان کرد: این تفاوت به خوبی احساس می‌شود؛ زیرا طی سال‌های گذشته و پس از عملی شدن این طرح، تنظیم بازار با رعایت اصولی که در راستای حمایت از تولیدکننده و تأمین نیاز مصرف‌کننده است، با یک روند ثابت روبه‌رو بوده و دیگر تصمیم‌گیری از چندگانگی خارج شده و به یک وزارتخانه مشخص و کاردان واگذار شده است.

این نماینده بخش خصوصی معتقد است: در سال 92 و تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، نهاده‌های دامی با اینکه توسط ارز مرجع تأمین می‌شد، قیمت بالایی داشت. به‌عنوان مثال، کنجاله بیش از دوهزار تومان و ذرت بالای هزار تومان در هر کیلوگرم به دست مرغدار می‌رسید. این در حالی است که هم‌اکنون نرخ این نهاده‌ها پایین‌تر از سال 92 تخمین زده می‌شود. زیرا به برکت تنظیم صحیح بازار و مدیریت بخش بازرگانی توسط وزارت جهاد کشاورزی، بی‌ثباتی از این بازار، رخت بربست.

ترکاشوند تأکید کرد: این اتفاقات خوب در حالی رخ داده که هنوز بسیاری از ابزارها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفته و معاونت بازرگانی در این وزارتخانه، به تازگی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه از مزرعه تا سفره، نیاز به یک سیستم تصمیم‌گیری دارد، ادامه داد: امید می‌رود که با تشکیل وزارت بازرگانی، طرح انتزاع، کماکان مانند چند سال گذشته به اجرا در آمده و این وظایف از بخش کشاورزی گرفته نشود؛ زیرا اگر این اتفاق بیفتد، بخش کشاورزی دوباره به عقب برگشته و باز هم یک عده بدون توجه به تولید داخل، مدعی واردات می‌شوند.


تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز قطر

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده در منطقه، امکان تأمین کل نیاز تخم‌مرغ قطر از طریق ایران وجود دارد.

ترکاشوند با اشاره به اینکه ترکیه نسبت به ایران، مزیت کمتری در قطر دارد، یادآور شد: ما با قطر همسایه هستیم، اما ترکیه برای ترانزیت محصولات خود، باید از چند کشور عبور کند. ضمن اینکه اگر تجار ما می‌توانند به عمان، صادرات داشته باشند، پس تجارت با قطر، کار مشکلی نیست.

وی اضافه کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، نیاز قطری‌ها به محصول تخم‌مرغ، کمتر از 10 درصد حجم کل صادرات ایران است؛ بنابراین چه از نظر کمی و چه از لحاظ فرایند تجارت، برای صادرات این محصول مشکلی وجود ندارد.

ترکاشوند در پایان عنوان کرد: بعد از اعلام پاکی ایران از آنفلوآنزا و با وجود گذشت سه هفته از این جریان، تنها حدود یک‌هزار تن تخم‌مرغ از ایران به افغانستان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود که به مرور زمان این مقدار افزایش یابد./

V-960320-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید