Iranian Agriculture News Agency

به دلیل عدم بهره‌وری اقتصادی

استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید آب در ایران فراگیر نشده است

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: به دلیل عدم بهره‌وری اقتصادی استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید آب، در ایران فراگیر نشده است.

استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید آب در ایران فراگیر نشده است

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: به دلیل عدم بهره‌وری اقتصادی استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید آب، در ایران فراگیر نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، این روزها تکنولوژی‌های متفاوتی در زمینه تولید آب یا بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف وجود دارد. برخی از این تکنولوژی‌ها شامل صفحاتی از جنس‌های مختلف هستند که شبنم هوا را در شب‌ها جمع‌آوری کرده و به آب تبدیل می‌کنند. برخی دیگر نیز با استفاده از لوله‌های سفالی و خواص تراوایی، شوری آب را داخل لوله‌ها نگه داشته و فقط آب شیرین را به داخل خاک نفوذ می‌دهند به این ترتیب، کشاورزان نیازی به نصب سیستم‌های گران قیمت آب شیرین‌کن، نخواهند داشت. راهکارهای بسیار متفاوتی در کشورهای مختلف برای استفاده از پتانسیل‌های موجودشان برای تامین آب به‌کار گرفته می‌شود اما در ایران، همچنان حفر چاه و ساخت سد تنها راه تولید آب برای رفع نیازهای بخش کشاورزی است. به اعتقاد محمد حسین عمادی مشاور وزیر جهاد کشاورزی باید از مرحله تحقیقات برای روش‌هایی که 30 سال پیش در دنیا مرسوم بوده، خارج شویم و بخش تحقیقات به سمت مطالعه در زمینه تکنولوژی‌های نوین و به روز حرکت کند تا نیازهای آبی بخش کشاورزی از روش‌های متفاوت تامین شود. کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفتگو با ایانا درباره متولی مطالعه در رابطه با این تکنولوژی‌ها بیان کرد: این موسسه در زمینه تکنولوژی‌های بهینه کردن مصرف آب کار می‌کند. سوپرجاذب‌ها و موادی که شرایط مدیریت آب در مزرعه را بهتر می‌کند، در چارچوب مطالعات این موسسه، مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در واقع تمام مباحثی که با گیاه و نیاز آبی آن در ارتباط است، در موسسه تحقیقات خاک و آب مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گفته بازرگانی مطالعه در زمینه تکنولوژی‌های بهینه کردن مصرف آب و مطالعه درباره هر آنچه به هیدرولوژی، حرکت آب و مهندسی آب مرتبط است، در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی پیگیری می‌شود. وی افزود: پژوهشکده تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری نیز در سطح حوضه آبخیز، مطالعاتی را درباره آب انجام می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: به این ترتیب تمام مطالعات مرتبط با مصرف آب در مزرعه و تکنولوژی‌های مرتبط با آن در موسسه "تحقیقات خاک و آب" و "فنی و مهندسی" و مسایل مربوط به آب در سطح حوضه آبخیز در "پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری" پیگیری می‎شود.

البته وی بر این باور است که تکنولوژی‌های نوینی که آب تولید می‌کنند، تا کنون نتوانسته‌اند بهره‌وری اقتصادی ارائه دهند. این روش‌ها و تکنیک‌ها به دلیل عدم بهره اقتصادی، مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفته‌اند.

بازرگانی به این پرسش که اگر این روش‌ها اقتصادی نیست، چگونه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، این گونه پاسخ داد: باید دقیقا بدانیم چه تکنولوژی را مد نظر دارید. باید بررسی کنم، ببینم آیا مستندات پژوهشی روی آن داریم و در این رابطه کار شده است یا خیر. فعلا استفاده از این روش‌ها در کشاورزی ایران به دلیل غیر اقتصادی بودن فراگیر نشده است./

L-960320-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید