Iranian Agriculture News Agency

برداشت 200 تن گل محمدی در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش‎بینی برداشت بیش از 200 تن گل محمدی در استان در سال جاری خبر داد.

برداشت 200 تن گل محمدی در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش‌بینی برداشت بیش از 200 تن گل محمدی در استان در سال جاری خبر داد .

به گزارش ایانا ازروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عبداله فتح اله زاده با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در استان حدود 80 هکتار است، گفت: برداشت این محصول از اوایل خرداد در استان شروع شده که پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 200 تن گل تر برداشت شود .

وی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است .

فتح اله زاده با اشاره به اینکه ارقام گل محمدی موجود در استان رقم های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد هستند، اظهارکرد: بیشترین سطح زیر کشت با 40 هکتار مربوط به خوی و و بعد از آن با 20 هکتار مربوط به ارومیه است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: حدود 40 درصد از محصول تولیدی به سایر شهرستان ها صادر و 40 درصد جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاه های خانگی تبدیل به گلاب و مربا می شوند .

وی رویکرد سازمان را در جهت ترویج و توسعه سطح زیر کشت این محصول به لحاظ مصرف کم آب این محصول در مقایسه با سایر محصولات باغی عنوان کرد و افزود: بدین منظور حمایت های لازم برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوزه دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید انجام می شود .

این مسئول تصریح کرد: به دلیل کم توقع بودن نیاز آبی، این محصول می تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده، خود را با شرایط نامساعد وفق داده و با بهبود بافت خاک از تخریب اراضی ملی جلوگیری نماید .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه کشت گل محمدی با دارا بودن مزایایی از جمله مقاومت به خشکی و شرایط نامساعد محیطی، ایجاد اشتغال، وجود بازارهای مطمئن جهت صادارت گلاب و اسانس، نزدیکی به بازارهای مصرف کشورهای خلیج فارس، جلوگیری از فرسایش خاک و وجود کارخانجات صنایع تبدیلی جهت خرید محصول تولیدی در داخل کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید