Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک معاونان وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد:

آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی در مناطق رودخانه‌های مرزی کشور/ مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های ترویجی - آموزشی

همکاری‌های دو جانبه در زمینه آموزش و ترویج بهره‌برداران بخش کشاورزی در مناطق رودخانه های مرزی کشور در نشست مشترک معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر در امور آب و خاک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی در مناطق رودخانه‌های مرزی کشور/ مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های ترویجی - آموزشی

همکاری‌های دو جانبه در زمینه آموزش و ترویج بهره‌برداران بخش کشاورزی در مناطق رودخانه های مرزی کشور در نشست مشترک معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر در امور آب و خاک در ستاد سازمان تحقیقات کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی این سازمان را سازمانی تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی یاد کرد که در همه زمینه های بخش کشاورزی به صورت دانش بنیان و علمی فعالیت دارد.

دکتر اسکندر زند با بیان اینکه این سازمان بویژه در زمینه جایگاه آموزش و ترویج در افزایش بهره وری مصرف آب به یافته های قابل قبولی رسیده است، این فعالیت‌ها را بسیار مؤثر دانست.

وی ساختار سازی سخت افزاری و نرم افزاری را در افزایش بهره وری مصرف آب مهم خواند و برضرورت اجرای آموزش کشاورزان تأکید کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نقش تحقیقات را در زمینه استفاده بهینه از آب و خاک یاد آور شد و حضور مروجان را در پهنه های کشاورزی بسیار حایز اهمیت دانست.

وی با اشاره به اهمیت کلان‌نگری در تعریف طرح‌ها و پروژه‌ها را در حصول به موفقیت و اجرای آن، گفت: لازم است سه بخش خصوصی، دولتی و کشاورزان هر سه در کنار یکدیگر در اجرای پروژه های آموزش محور ایفای نقش کنند و استفاده از این سه ظرفیت در قالب یک مجموعه هماهنگ و منسجم عامل مهمی در موفقیت این فعالیت ها به شمار می رود.

زند با بیان ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های ترویجی- آموزشی، نقش مروجان را در انتقال دانش به بهره‌برداران بی بدیل توصیف کرد .

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت ارتقای ظرفیت های آموزشی مسئولان پهنه در دستیابی به اهداف نظام نوین ترویج، حضور محققان حوزه ترویج را در پهنه بندی طرح های تعریف شده و زمینه نظارت بر روند اجرای آن را تسهیل کننده دانست .

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت انسجام معاونت های اجرایی در افزایش بهره وری بیان داشت: برای بهره‌ور شدن سیستم کشاورزی کشور لازم است همه منابع تولید از جمله کود، سم، آب، و ... همگی به تناسب و همگام با یکدیگر بهینه سازی شوند تا از این طریق افزایش بهره‌وری در این بخش با کارکرد بهتری نمایان شود.

علیمراد اکبری نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در نظام بهره‌برداری مهم خواند و آموزش کشاورزان مناطق مرزی را در نحوه استفاده از منابع آبی مرزی خواستار شد .

معاون آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز با اشاره به آموزش کارشناسان جدیدالاستخدام در 12 استان به عنوان یکی از اقدام های معاونت آموزش در سال گذشته، برگزاری دوره های آموزشی برای شش استان را هم اکنون در برنامه ریزی های صورت گرفته تشریح کرد.

بصام با بیان اینکه این طرح به زودی اجرا خواهد شد، آن را بسیار تاثیرگذار دانست.

وی تهیه دستورالعمل آموزش و برنامه ریزی برای آموزش بهره‌برداران با محوریت نیازهای منطقه ای را از اهم اقدامات صورت گرفته در معاونت آموزش نام برد .

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های انجام شده در راستای ارتقای بهره‌وری خاک، تلاش برای بهینه سازی مواد آلی خاک و نوسازی اراضی را در این زمینه اثر بخش دانست.

بازرگان کارشناسان آب و خاک را به عنوان یکی از اجزای تکمیل کننده سیستم بهره‌وری نام برد و نقش آنان را در گذار از مدیریت سنتی مزرعه به مدیریت مدرن مهم ارزیابی کرد.

وی اجرای آموزش های نرم افزاری به بهره‌بردارن را در کاهش قابل توجه مصرف آب در بخش کشاورزی موفق توصیف کرد و افزود: در زمینه ارتقای بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی لازم است از مشارکت آموزشی شرکت های فنی و مهندسی بهره‌مند شویم. ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه مهم و استفاده از آن فرصت ارزشمندی است.

در این نشست مقرر شد کارشناسان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت آب و خاک برای اجرای هرچه مطلوب همکاری‌های مشترک در زمینه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، ضمن تشکیل کارگروه های کارشناسی، موضوع های مورد نظر را بررسی کنند و سپس از سوی معاونت های مربوطه اجرایی شود .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید