Iranian Agriculture News Agency

صنعت نوغانداری در سمنان توسعه می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه این سازمان برای توسعه صنعت نوغانداری در استان سمنان خبر داد.

صنعت نوغانداری در سمنان توسعه می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه این سازمان برای توسعه صنعت نوغانداری در استان سمنان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه حسینی اظهار داشت: ظرفیت‌ها و استعدادهای لازم برای توسعه صنعت نوغانداری در استان سمنان وجود دارد و با حمایت ویژه از این صنعت می‌توانیم شاهد درآمدزایی در این راستا باشیم .

وی افزود: توسعه صنعت نوغانداری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بوده و استان سمنان ظرفیت های لازم را برای تحقق کامل سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی دارد .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه نوغانداری از جمله فعالیت های جانبی کشاورزان شرق استان سمنان محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: کشاورزان در یک دوره کوتاه۴۰روزه می توانند با انگیزه اقتصادی و به کار گیری از بخشی از نیروی کار خود در روستاها درآمد نسبتا مناسبی را برای خود به ارمغان آورند .

شاه حسینی با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در استان سمنان در راستای توسعه نوغانداری در سال گذشته گفت: در این راستا دوره‌های آموزشی در روستاهای استان سمنان با موضوع نوغانداری برگزار شده است .

توزیع۵هزار اصله نهال درخت توت اصلاح شده به صورت رایگان به بهره‌برداران حوزه نوغانداری برای تامین برگ توت مورد نیاز نوغانداران و توزیع۳۰جعبه تخم نوغان به صورت رایگان از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در راستای توسعه نوغانداری در سال۹۵بود که وی به آن اشاره کرد .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای توسعه نوغانداری در سال۹۶اضافه کرد:۵۰جعبه تخم نوغان و تعدادی دماسنج و رطوبت سنج مورد نیاز بهره‌برداران نوغانداری به صورت رایگان در سال۹۶در میان بهره برداران نوغانداری استان سمنان به منظور تجهیز و افزایش راندمان تولید کرم ابریشم توزیع شده است .

شاه حسینی با اشاره به الزامات تغذیه ای کرم ابریشم برای توسعه نوغانداری و بهره‌وری بیشتر در این صنعت اضافه کرد: برای تغذیه کرم ابریشم به ازای هر جعبه تخم نوغان۵۰اصله درخت توت بومی مورد نیاز است .

وی با اشاره به راندمان بالای تولید پیله تر کرم ابریشم بیان کرد: از هر جعبه تخم نوغان می‌توان حدود۳۰کیلوگرم پیله تر ابریشم برداشت کرد که بر اساس ابلاغیه مرکز توسعه نوغانداری کشور قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم۱۸۱هزار و۴۹ریال است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر۴۰کشور دنیا به صنعت نوغانداری مشغول اند اضافه کرد: نیمی از این کشورها در آسیا قرار دارند و ایران یکی از کشورهای عمده تولید کننده پیله کرم ابریشم است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از چین، ژاپن، هند، برزیل، کره شمالی، کره جنوبی، تایلند، ویتنام، ترکیه و بلغارستان به عنوان دیگر کشورهای برتر تولید کننده پیله تر کرم ابریشم در دنیا نام برد .

شاه حسینی با بیان اینکه استان سمنان نیز یکی از تولید کنندگان پیله تر کرم ابریشم در کشور محسوب می شود؛ از استان‌های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی، اصفهان، همدان و لرستان به عنوان دیگر استان های تولید کننده پیله طرح کرم ابریشم در کشور یاد کرد .

به گفته وی، از تولیدات پرورش کرم ابریشم می‌توان به صورت نخ ابریشم در صنایع نساجی برای استفاده در پارچه‌بافی، حریر‌بافی، قالی‌بافی و نیز تولیدات لوازم آرایشی بهداشتی خوراک دام و طیور و صنایع دستی بهره برد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید