Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

پیش‌بینی کاهش تولید جو در کشور/ استفاده از پنج رقم مقاوم به سرما در سال زراعی آینده

پیش‌بینی می‌شود تولید جو در کشور امسال نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش 800 هزار تنی به سه میلیون تن برسد.

پیش‌بینی کاهش تولید جو در کشور/ استفاده از پنج رقم مقاوم به سرما در سال زراعی آینده

پیش‌بینی می‌شود تولید جو در کشور امسال نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش 800 هزار تنی به سه میلیون تن برسد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: امسال حدود یک میلیون و 450 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت جو اختصاص داده شده است که 600 هزار هکتار آن آبی و 400 هزار هکتار دیم است.

کاوه خاکسار با بیان اینکه کاهش سطح کشت دیم این محصول دلیل اصلی کاهش تولید نسبت به سال گذشته است، افزود: سال گذشته سطح کشت دیم جو در کشور یک میلیون هکتار بود، اما در سال رزاعی جاری این سطح به 800 هزار هکتار کاهش یافته است.

وی درباره عوامل مؤثر در کاهش کشت دیم جو در سال زراعی جاری، تأکید کرد: کاهش بارندگی در فصل پاییز و سرمازدگی مزارع زیر کشت این محصول در فصول سرما از دلایل کاهش سطح زیر کشت جو و از بین رفتن بخشی از مزارع این محصول در سال زراعی جاری بوده است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید در جو در سال گذشته را سه میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سال خشک و سرد به حدود 30 تا 40 درصد مزارع آسیب رسانده است و با این میزان آسیب کاهش تولید 800 هزار تن طبیعی است.

خاکسار با تأکید بر اینکه نسبت به برنامه خودکفایی جو عقب نیستیم، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به برنامه تعیین‌شده جلوتر بودیم و تولید بیش از میزان پیش‌بینی‌شده انجام گرفت و کاهش تولید در سال زراعی جاری به معنی عقب افتادن از برنامه نیست.

وی استفاده از ارقام مقاوم به سرما را از راهکارها این دفتر برای جلوگیری از تکرار کاهش تولید در سال زراعی آینده برشمرد و یادآور شد: پنج رقم جدید مقاوم به سرما برای سال زراعی آینده در حال گذراندن مراحل نهایی آزمایش هستند تا در مناطقی که احتمال کاهش ناگهانی دما و آسیب به مزارع وجود دارد به‌کار گرفته شود.

خاکسار در پایان با تأکید بر اینکه رسیدن به خودکفایی تولید جو مانند گندم امکان‌پذیر است، بیان کرد: با توجه به استفاده از ماشین‌آلات جدید و بذرکارها در اراضی و مبارزه به موقع با آفات در صورت رفع مسائل بازرگانی، 100 درصد جو مورد نیاز کشور قابل تأمین است./

G-960320-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید