Iranian Agriculture News Agency

برنامه ۵ میلیون دلاری برای احداث کارخانه تولید برق در ساکرامنتو:

زباله ها پول ساز می شوند


به گزارش ایمنا از آتلانتیک سیتیز، شهرهای مختلف جهان به دنبال کاهش تولید زباله و کم کردن دردسرهای مربوط به امحای آن هستند. در حقیقت روزانه بیش از ۲۰ میلیارد تن زباله در شهرهای دنیا تولید می شود که هنوز در بسیاری از مناطق از روش دفن زباله یا سوزاندن برای نابودی آنها استفاده می شود.

دفن زباله نیاز به زمین های وسیعی دارد که هزینه شهرها را برای تامین آنها بالا می برد و از طرف دیگر به خاطر شیوه سنتی انجام این کار منجر به آلودگی های زیست محیطی و جمع شدن پشه ها، موشها و انواع آلودگی های بیماری زایی می شود که جان شهروندان را به خطر می اندازند. از طرف دیگر سوزاندن زباله ها هم نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها و همچنین شدیدتر شدن فرایند گرمایش زمین دارد و سال‌ها است که به عنوان یک روش پایدار برای خلاصی از زباله ها پیشنهاد نمی شود.
طی دو دهه گذشته شهرها به این باور رسیدند که اگر بتوانند با تشویق تولیدکنندگان محصولات مختلف به استفاده از مواد اولیه بازیافتی یا تجدید پذیر و همچنین تشویق شهروندان به کاهش تولید زباله، میزان زباله های تولیدی در شهرها را تا ۲۵ درصد کاهش دهند، بار مهمی از دوش سامانه های خدمات شهری و همچنین محیط زیست شهروندان شهرها کاسته خواهد شد. در کنار این موضوع تشویق شهرندان به تفکیک زباله ها از مبدا و ایجاد سامانه هایی برای بازیافت زباله های جامد شهری می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان زباله های غیرقابل بازیافت را در شهرهای در حال توسعه تا ۳۰ درصد کاهش دهد. اما برخی شهرها پا را از این فراتر گذاشته اند و می خواهند از زباله های جامدی که راهی جز کوره های سنتی ندارند کسب درآمد کنند و بخشی از انرژی الکتریکی گران قیمت مصرفی در شهرها را از این طریق تامین کنند.
شهرهای اروپایی نخستین نمونه از شهرهایی بودند که در مقیاس کوچک و در سطح آزمایشگاهی دست به تولید انرژی از طریق احداث کارخانه های مبدل زباله به انرژی زدند. توجیه شهرهای سراسر دنیا به بهره وری بالای این فرایند و امکان عملی ساختن این سیستم در ابعاد وسیع سال ها زمان برده است اما حالا شهرهای در حال توسعه هم به جمع سرمایه گذاران علاقه مند به استفاده از انرژی های نو و ارزان اضافه شده اند.
شهر ساکرامنتوی برزیل هفته پیش اعلام کرد قصد دارد برنامه ای ۵ میلیون دلاری را برای احداث کارخانه تولید برق از زباله های این شهر پیاده کند. البته نیمی از سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی این کارخانه تولید انرژی از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین خواهد شد و شرکتهای خصوصی همکار می توانند تا ۱۵ سال در عواید ناشی از فروش برق به مشتریان سهیم باشند. پیش بینی شده تا سال ۲۰۱۶ کارخانه تولید انرژی جدید این شهر با توان ۲۰ هزار مگاوات راه اندازی شود. این کارخانه سوخت خود را از زباله های ۵۰۰۰ هزار خانوار ساکن در این شهر تامین می کند و می تواند انرژی مورد نیاز نیمی از بخش مسکونی شهر را با قیمتی پایین تر از هزینه های فعلی تامین نماید.
با احداث این کارخانه برق دو کارگاه قدیمی مخصوص امحای زباله در حاشیه ساکرامنتو تعطیل خواهند شد و مشکلات بهداشتی که ۱۰ سالی است این مناطق را تهدید می کنند از بین خواهند رفت. شهر ساکرامنتو در حقیقت آزمایشگاه تولید انرژی خواهد بود که دیگر شهرهای پرجمعیت برزیل در آینده خواهند توانست با تجربه های آن در زمینه تولید انرژی ارزان و دفع کم دردسر زباله ها برای انجام رساندن نقشه های بزرگتر برنامه ریزی کنند.
لوییس براوی شهردار این شهر معتقد است: « با وجود افزایش جمعیت در شهرهای برزیل و بالا رفتن روند مصرف کالاها در شهرها هر روزی که دیرتر برای تجهیز سامانه های خدماتی و زیرساختی اقدام کنیم هزینه های بیشتری در آینده به ما و شهروندان تحمیل می شود و بیشتر از گذشته دچار ضررهای مالی و انسانی می شویم. راه اندازی سیستمی مانند کارخانه تولید انرژی از زباله هم از جان شهروندان در برابر آلاینده های زیست محیطی محافظت می کند و هم از هزینه های معمول شهر برای تامین خدمات عمومی می کاهد و بنابراین می توان این هزینه ها را برای بهبود دیگر سامانه های شهری مانند حمل و نقل یا بهداشت و درمان خرج کرد.»
برنامه های مربوط به توسعه این طرح و بهره گیری از آن در شهرهای پرجمعیت برزیل از جمله سائوپائولو همزمان با اجرای طرح در ساکرامنتو پیگیری می شود و در صورت موفقیت اقتصادی و کاربردی این طرح در شهرهای بزرگ هم به اجرا در خواهد آمد. پیش بینی می شود در صورتی که طرح با موفقیت به سرانجم برسد دیگر شهرهای برزیل از سال ۲۰۲۵ به سامانه های تولید انرژی از زباله مجهز شوند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید