Iranian Agriculture News Agency

برای غلبه بر چالش‌های نبود تجهیزات، تخصص فنی، کشت محدود محصولات زراعی و شیوه‌های منسوخ‌شده مدیریت مزرعه

تولیدکننده زعفران در کوزوو، کشاورزی پایدار را برگزید

همه ما می‌دانیم که بزرگ‌ترین صنعت در کوزوو کشاورزی است، اما رشد بخش اقتصادی با نبود تجهیزات، تخصص فنی، کشت محدود محصولات زراعی و شیوه‌های منسوخ‌شده مدیریت مزرعه، با رشد چشمگیری همراه نبوده است.

تولیدکننده زعفران در کوزوو، کشاورزی پایدار را برگزید

همه ما می‌دانیم که بزرگ‌ترین صنعت در کوزوو کشاورزی است، اما رشد بخش اقتصادی با نبود تجهیزات، تخصص فنی، کشت محدود محصولات زراعی و شیوه‌های منسوخ‌شده مدیریت مزرعه، با رشد چشمگیری همراه نبوده است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت یوروپا، " Nexhmedin Kahrimani "، مالک شرکت Saffron Team ، شرکتی در روستای Caber ، از منطقه زوبین پوتوک کوزوو ، این مطالب را گفت.

وی اشاره کرد برای غلبه بر این چالش ها، کشاورزان در کوزوو به حمایت مالی نیاز دارند همانند من که توانستم 48 هزار یورو از صندوق توسعه دریافت کنم. تولید کشاورزی یکی از نویدبخش‌ترین بخش‌ها در کوزوو است. در سال 2014، با توجه به داده های آژانس آمار کوزوو ، کشاورزی سومین عامل تاثیرگذار در تولید ناخالص داخلی کوزوو بود. همچنین در سال 2012 ، این بخش حدود 25 درصد از نیروی کار و 14.1 درصد از تولید ناخالص داخلی کوزوو را به خود اختصاص داد. همچنین وزارت کشاورزی،جنگلداری و توسعه روستایی کوزوو، برنامه کشاورزی و توسعه روستایی 2014-2020، تحت MAFRD ، را در راستای مقررات (کمک‌های مالی اتحادیه اروپا) IPA II اتحادیه اروپا و سیاست مشترک کشاورزی راه اندازی کرد. به دنبال این روند حمایت های صندوق توسعه روی طرح های کشاورزی منطقه کوزوو شمالی متمرکز شد. یکی از این محصولات کشاورزی که حمایت صندوق توسعه را در پی داشت زعفران بود.

Kahrimani توضیح می‌دهد: "این محصول "یک محصول با ارزش بالا" و مناسب با آب و هوا و خاک کوزوو است و برای کشاورزانی همچون من که شرکت کوچکی دارم، محصولی ایده آل به شمار می‌رود."

زعفران ادویه ای است که به عنوان محصول معروف منطقه مدیترانه و خاور میانه شناخته شده و در میان گران‌ترین ادویه های جهان جای دارد. این درحالی است که دارای مواد مغذی قابل توجهی است و با توجه به ترکیبات شیمیایی پیچیده، خواص درمانی متعددی دارد. با حمایت مالی از صندوق توسعه، این شرکت کوچک، Saffron Team ، موفق به خرید تخم زعفران، استخدام 20 کارگر فصلی و خرید یک اجاق گاز مدرن برای خشک کردن گل زعفران شد. همچنین کشت یک محصول جدید و زیستی، به تقویت توسعه کسب و کار، کمک کرده است.

موفقیت گروه کوچک Saffron Team در کوزوو با انجام کشاورزی پایدار، همراه با تولید سازگار با محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی در برابر استفاده از سموم شیمیایی در گیاهان، به دست آمده است.

این کشاورز گفت: "ما به شیوه ای 100 درصد طبیعی به کشت زعفران اقدام می کنیم، زمینی که در آن زعفران کشت می کنیم، توسط درختان احاطه شده و این بدان معناست که هیچ آلودگی خارجی نمی تواند روی توسعه زعفران تاثیر گذارد و این محصول توسط طبیعت محافظت می شود. همچنین ما از کود طبیعی استفاده می‌کنیم، در حالی که برداشت به صورت دستی و با دستکش انجام می‌شود."

در دو سال گذشته، Saffron Team صدها هزار گل زعفران در یک قطعه یک هکتاری در خارج از زوبین پوتوک در روستای کابر ( Caber ) کاشته است. همچنین این شرکت در نظر دارد تا به تولید حدود هزارو 500 گرم زعفران در سال پیش رو دست یابد.

وی گفت: "شیوه های کسب و کار ما بر اساس احترام متقابل، صداقت و انصاف است. هدف ما این است که به یک شریک قابل اعتماد برای همه مشتریان، تامین کنندگان و البته برای همکاران و کارکنان تبدیل شویم."

این کشاورز افزود: "من از شمال کوزوو هستم و در آن جا زندگی می کنم. شفافیت به من کمک کرد تا به فردی قابل اعتماد تبدیل شوم . چراکه اعتماد، پایه و اساس کار گروهی است. همچنین من در حال مذاکره با یک تاجر صربستانی از شمال کوزوو هستم، تا بتوانیم برای تولید روغن زعفران با هم همکاری کنیم و این چالش بعدی ما خواهد بود."/


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید